1515
Annons

Efter stark kritik: Instagram pausar ändringar

Efter protester från innehållskreatörer och kända influencers som Kim Kardashian, pausar Instagram de ändringar man infört i appen. Det rapporterar Platformer.

Från vänster: Metas vd Mark Zuckerberg och realitystjärnan och influeraren Kim Kardashian.
Från vänster: Metas vd Mark Zuckerberg och realitystjärnan och influeraren Kim Kardashian.Foto:Montage

Ändringarna av Instagrams algoritmer, som rullats ut som test till vissa användare, innebär att mångas flöden numera består av föreslagna inlägg istället för inlägg från personer man följer. Flera menar att ändringarna är ett försök att efterlikna videoappen Tiktok, som har fått allt större inflytande på internet och sociala medier det senaste året.

I veckan gick Instagramchefen Adam Mosseri ut i ett twitterklipp och bemötte kritiken. Han säger bland annat att ändringarna är ”det mest effektiva och viktiga” sättet för användare att nå en större publik. 

I samband med att Instagrams ägarbolag Meta rapporterade sitt andra kvartal sade vd:n Mark Zuckerberg att företaget kommer satsa ännu mer på Instagrams Tiktokutmanare Reels, vilket skulle innebära en fördubbling av rekommenderat innehåll, skriver sajten Social Media Today. 

Men nu tycks pendeln ha svängt.

”Vi behöver definitivt ta ett steg tillbaka och omgruppera för att lista ut hur vi ska göra framöver”, säger Adam Mosseri enligt Platformer. 

Läs mer: ”Tinder för barn” satsar på ai – ska stoppa groomers 

Förre Teliachefen ångrar inte jätteköpet

C More och TV4 har blivit ett svart hål för Telia. Nu talar teleoperatörens dåvarande vd Johan Dennelind ut om det uppmärksammade beslutet att ge sig in i innehållsbranschen.  

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

PODD

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

Telias köp av Bonnier Broadcasting beräknas ha kostat runt 10 miljarder, men än väntar affären på att bevisa sig. Enligt Telias senaste kvartalsrapport så gjorde affärsbenet, där TV4 och C More ingår, en rörelseförlust på nästan 250 miljoner kronor under året första halva. Samma period 2021 gjorde man en rörelsevinst på 200 miljoner. 

Bakom förvärvet står Johan Dennelind, som sade upp sig bara ett år efter att köpet gick igenom. Sedan dess har det varit tyst från den tidigare topp-vd:n, men nu pratar han ut i en lång intervju med Di där han berättar om tankarna bakom beslutet. 

Lyssna på dagens avsnitt här:

 

Du hittar även Digitalpodden på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera