1515

Efter stämningen – nu backar Vivino: ”Kommer inte fortsätta”

Systembolagets offensiv mot digitala vintjänster kan redan ha gett effekt. Nu skriver vindatabas-appen Vivino att de kommer ta ett steg tillbaka i sin marknadsföring – av ”försiktighetsskäl”.

Systembolaget har stämt Vivino i Paten- och marknadsdomstolen.
Systembolaget har stämt Vivino i Paten- och marknadsdomstolen.

Sajten Winefinder och appen Vivino är just nu de två aktörer som Systembolaget riktat in sig på i jakten på att behålla sin ensamrätt av vinförsäljning i Sverige.

I en stämningsansökan riktad mot Vivino i förra veckan menade Systembolaget att appen framställer sin tjänst som en vinåterförsäljare och att de dessutom är för uppsökande i sin marknadsföring.

”Systembolagets uppdrag är att begränsa alkoholens skadeverkningar. Därför är det här ett case som vi driver”, sa Systembolagets presschef Lennart Agén till Di Digital i fredags.

Läs mer: Systembolaget rasar mot ”Vinets Spotify” efter lansering i Sverige 

Nu har Vivino själva för första gången kommenterat stämningen.

Appens landschef för Sverige, Daniel Kouthoofd, skriver i ett mejl att han inte kan kommentera stämningen eftersom företagets jurister just börjat gå igenom innehållet.

”Men några inkorrekta påståenden ser vi som nödvändiga att bemöta för att undanröja missförstånd”, skriver han och utvecklar:

”Vi erbjuder en tjänst och information som är unik genom att föra samman både experter och en bred allmänhet kring ett ämne de älskar… I linje med det intresset erbjuder vi en tjänst där användarna kan beställa hem vin, levererat av vanliga budfirmor med viss leveranstid. All försäljning görs i Danmark inom EU:s regelverk kring fri rörelse av varor.”

Han skriver att han är säker på att Vivino arbetar inom de ramar som sätts av svensk och europeisk lag.

Men på en punkt backar han också.

Systembolaget hävdade i sin stämning att Vivino använt ord som ”fredagsmys” och marknadsfört viner i samband med högtiden halloween och shoppingeventet black friday.

Läs mer: Systembolaget om vinapps-bråket: ”De har tolkat lagen fel”

”När det gäller de budskap som liknade erbjudanden vid högtider och som kommunicerades till våra användare har vi redan tidigare bestämt och kommunicerat att vi av försiktighetsskäl inte kommer att fortsätta med detta framöver”, skriver Daniel Kouthoofd.

Men att fortsätta erbjuda vin till försäljning – det står han fast vid:

”Vi kommer att fortsätta att föra samman våra användare och experter för att lära sig mer om kvalitetsviner och ge dem tillgång till ett sortiment som är bredare än de annars kan finna.”

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?