1515

Efter slopade börsplanerna: Fransman tar över svensk hörlursjätte

Zound Industries har haft en tung period bakom sig – med kraftigt avmattad tillväxt och skenande kostnader. Nu tillsätter det svenska högtalar- och hörlursbolaget fransmannen Jeremy de Maillard som ny vd.

Jeremy de Maillard är ny vd på Zound Industries.
Jeremy de Maillard är ny vd på Zound Industries.Foto:Press.

Mellan 2017 och 2018 växte det svenska hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries sin omsättning med 33 procent till 1,9 miljarder kronor. Då hade företaget högt flygande planer om en snar börsnotering och ytterligare produktsläpp.

Sedan dess har det mesta gått åt fel håll. 2019 ökade intäkterna enbart med blygsamma 8 procent och Zound Industries noterade en förlust på sista raden, för första gången i koncernens historia. Vd:n Pernilla Ekman fick i början av året sparken från sin tjänst och planerna om en notering eller försäljning sköts framåt flera år i tiden.

Läs mer: Zound sparkar vd:n – skjuter upp börsplanerna 

Nu har hennes ersättare hittats. Det handlar om fransmannen Jeremy de Maillard, som tillträder i början av oktober.

”Jag är hedrad över att ha blivit vald till det här uppdraget och ser fram emot att leda Zound framåt. Zound är ett innovativt, designdrivet och användarfokuserat bolag med en unik position på marknaden där det finns en enorm tillväxtpotential”, säger Jeremy de Maillard i en kommentar.

Han har senast haft ett toppjobb på sportjätten Adidas, som ansvarig för deras samarbeten med stjärnor som Beyoncé och Pharell Williams. Han uppges vara en tidig privatinvesterare i Zound och ha följt företaget sedan 2009. 

Tanken är att tillsättningen av Jeremy de Maillard ska driva på Zound Industries internationella expansion. Redan i dag är USA, Kina och Frankrike är bolagets tre största marknader sett till intäkter.

Det blir dock en utmaning för Jeremy de Maillard att vända Zound Industries negativa trend. Under det första kvartalet 2020 föll intäkterna med 32 procent, jämfört med samma period året innan, på grund av coronapandemin. Bolaget genomförde också neddragningar och varslade en tredjedel av de totalt 185 anställda vid Stockholmskontoret om uppsägning.

Läs mer: Hörlursbolaget Zound varslar en av tre: ”Alla affärer stänger ju i coronakrisen”

Storägare i Zound Industries är teknikprofilen Tommy Jacobsons två bolag Varenne och Zenith Vencap med cirka 25 procent av rösterna. Därefter följer Telia och riskkapitalbolaget Time For Growth, med cirka 12 respektive 10 procent. 

Kort efter att den tidigare vd:n Pernilla Ekman fått sparken valde Tommy Jacobson att hoppa av ordförandeposten i Zound Industries. Han ersättes då av Henri de Bodinat, som representerar franska Time For Growth.

Martin Axhamre, som under den senaste tiden varit tillförordnad vd, återgår till sin tjänst som finanschef för Zound Industries och kommer därutöver även att bli vice vd på företaget.

Zound Industries har i dag tre huvudsakliga produkter. Det handlar om högtalare och hörlurar av märkena Marshall som står för över 90 procent av intäkterna, det egna varumärket Urbanears samt en kollektion som släppts i samarbete med just Adidas.

Läs mer: Ljudlig smäll för svenska hörlursjätten – vänder till förlust


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?