1515

Efter skrotade tv-satsningen – nu gör Spotify nytt försök med serier

Den tidiga tv-satsningen floppade – men jakten på att stjäla timmar från Netflix och HBO fortsätter. Spotify tar just nu in specialskrivna manus med dramainnehåll, som ska produceras exklusivt för plattformen. ”Vi har resurserna”, säger företagets Johan Seidefors.

Johan Seidefors är nordisk innehållschef på Spotify.
Digitalpodden
Johan Seidefors är nordisk innehållschef på Spotify.Foto:Alexander Donka/Pressbild

Det är inte ljudböcker, eftersom historierna inte läses in av en berättarröst. Det är heller inte radioteater á la Sveriges radio, eftersom produktionerna ska vara större och mer moderna i tilltalet. Och det är förstås inte tv, eftersom det är ljud.

Det finns en anledning till att det är lättare att säga vad det inte är – nämligen att formatet är helt nytt för svenska lyssnare.

”Det har gjorts några försök som drar åt det här hållet i USA. Gimlet (poddplattform som ägs av Spotify, Di:s anm) har en serie som heter ”Sandra” med Kristen Wiig bland annat”, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify, och förklarar att det han ser framför sig är poddserier där upplevelsen är mer lik Netflix NFLX +0,7% Dagens utveckling - eller HBO-produktioner.

Läs mer: Svenskarna samlar alla streamingtjänster – växer 230 procent i coronakrisen

”USA är ofta före när det kommer till innehåll, men jag skulle säga att vi kan dra lärdomar av det vi sett. Vi har till exempel sett att det inte räcker med kända skådespelare, det handlar fortfarande om bra berättande”, tillägger han.

Ett parallellt spår Spotify jobbar med är dramatisering av böcker, men där skaparna kan ges vissa friheter med innehållet för att dramatisera det – precis som en manusförfattare hade gjort med en bok som ska bli film.

”Ljudböcker tillför inte jättemycket till upplevelsen jämfört med att läsa en bok. Det är bara en lite mer digital form”, säger Johan Seidefors.

Om det är vi som har resurser och möjligheter så måste vi göra det, för industrins skull.

Han poängterar att dagens frågor om hur formaten går in varandra och vad som är skillnaderna kommer att ge sig med tiden.

Men det kan vara svårt att se det här framför sig, hur det ska låta. Kommer det vara en berättarröst som driver historien?

”Det vi har sagt till manusförfattarna är att de ska försöka att inte förklara varför historien utspelar sig i ljudform. Det kan vara en berättarröst, men det behöver inte vara det. Det behöver framför allt inte vara en huvudperson som är blind, eller en historia som utspelar sig över ett telefonsamtal eller liknande.”

Han säger att de måste våga lita på lyssnarna att de ska hänga med ändå. 

”Det är klart det är en utmaning, och vi är precis i början av det här.”

Läs mer: Daniel Ek: ”Långt kvar innan Apples plattform är öppen och rättvis”

Johan Seidefors pratar om produktioner med högre produktionsvärde – mer pengar och resurser – som skapar en ”ny typ av lyssningsupplevelse”.

”Vi vill spänna bågen och testa. Vi vet inte om det kommer att fungera, men vi tror det och vi tror att det finns en acceptans för ett sådant här format som kanske inte funnits tidigare.”

Spotify har mycket data som kommer att användas i arbetet, berättar Seidefors. Bland annat hur användare lyssnar i dag, och när, vilket kommer kunna styra episodernas längd och kanske rent av dramaturgin.

I Spotifys nya rapport, ”Poddsverige 2020”, framkommer att poddlyssnandet ökade med 24 procent mellan 2018 och 2019. 1 966 000 personer lyssnade på poddar under en genomsnittlig vecka under sommaren 2019.

Hela 63 procent av svenskarna säger att de lyssnar på poddar regelbundet.

Högst upp i popularitet ligger kategorin ”dokumentärer”, förutom i åldersspannet 15-24 år där ”humor och underhållning” petat ned dokumentärer till en andra plats.

Du kan inte lägga många fler timmar på rörlig bild. Däremot finns otroligt mycket mer tid för ljud.

Finns det stöd i den här datan för att dramapoddar kommer fungera?

”Det får vi se, men med tanke på att vi finns i så många mobiltelefoner så är möjligheten för oss att presentera det här innehållet god.”

Känns poddserier mer gångbart än när Spotify skulle börja med tv-serier?

”Det var innan min tid här, men jag tror att det finns en logik i det här som bygger på att ljud är underskattat”, säger han och upprepar det Daniel Ek ofta sagt:

”Det vi vet är att rörlig bild är mättat, du kan inte lägga många fler timmar på det. Däremot finns otroligt mycket mer tid för ljud. När människor är i rörelse till exempel – träning och promenader – och de vill ha sällskap. Vi tror också att många i högre utsträckning kommer vilja kan dra i gång en podd istället för att sätta på tv:n.”

Dramatiseringen av poddar och de allra mest experimentella innehållet kommer att lanseras i Sverige först. Johan Seidefors beskriver det som att Sverige är en bra testmarknad eftersom vi ligger längst fram inom Spotifyvärlden.

”Vi har högst marknadspenetration här och fler erfarna och sofistikerade användare. Vi måste våga spänna bågen och testa för att resten av Spotifyvärlden ska ha något att titta emot”, säger han och förklarar att det kan ses som ett ansvar. 

”Om det är vi som har resurser och möjligheter så måste vi göra det, för industrins skull”.

Spotify har i dag fyra studions för egen poddproduktion: Gimlet, Parcast, The Ringer och Spotify Studios. Plattformen erbjuder drygt en miljon poddtitlar. Fler än 60 procent hanteras av det egna teknikbolaget Anchor, som de köpte för ett år sedan.

I sin senaste kvartalsrapport meddelade Spotify att de har 1,8 miljarder euro i likvida medel och att de ökade sina intäkter med 22 procent på årsbasis till totalt 1,85 miljarder euro. Spotify fortsätter dock expansionen i takt som gör att fortfarande går med förlust, -17 miljoner euro under första kvartalet 2020.

Klart är att Spotify framöver vill kapitalisera mer på den poddinnehåll, men ännu inte knäckt nöten. Till skillnad från tidigare handlar mycket mindre om räckvidd och mer om rätt budskap för rätt publik.

”Det är upp till oss att utbilda marknaden om det”, förklarar han.

Läs mer: Daniel Ek om viruskrisen: ”Största förändringen i konsumtion någonsin”

Spotify ska också kunna erbjuda annonslösningar för de många poddskapare som ska trängas på plattformen intill Spotifys egenproducerade innehåll.

”Som plattform är vi inte konkurrenter till de som gör poddar. De får sälja sitt eget innehåll och behåller allt. Att vi skapar innehåll är dels för differentiering, men också för att vi ska ha det bästa bibliotektet som finns”, säger Johan Seidefors.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjar sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren får vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterar hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång. 

Eventet heter Salesforce Live och arrangeras av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger: 

– Under 90 tempofyllda minuter inspireras vi av nya sätt att tänka, och tar del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen får vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost. 

Från Handelsbanken deltar Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättar om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden. 

Anmäl dig här 

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?