1515

Efter process i USA – Pablo Escobar vill stämma Klarna i Sverige: ”Beredd att lägga flera miljoner”

Knarkbaronen Pablo Escobars familjeföretag tänker lämna in en stämningsansökan mot Klarna i Stockholm – detta efter att ha lagt ned en rättsprocess mot betaljättens amerikanska dotterbolag i USA. Kravet kommer att ligga på 10 miljoner kronor, plus skadestånd, enligt bolagets svenske vd Olof Gustafsson. ”De har kallat oss skojare, men det är de som inte betalat oss”, säger han.

Olof Gustafsson är vd på Escobar Inc som lagt ned sin stämning mot Klarna i USA för att i stället ta upp processen i Sverige.
Olof Gustafsson är vd på Escobar Inc som lagt ned sin stämning mot Klarna i USA för att i stället ta upp processen i Sverige.

Pablo Escobar Inc är det bolag som driver och förvaltar arvet efter ledaren av den fruktade Medellínkartellen. Bolaget drivs av Pablo Escobars bror, Roberto Escobar, och den svenske vd:n Olof Gustafsson. Huvudverksamheten består av att sälja rättigheter till nöjesindustrin – och att stämma bolag som använder eller porträtterar Pablo Escobar i produktioner utan att ha fått tillstånd.

Escobar Inc har tidigare riktat en stämning mot bland annat Netflix för att inte haft tillstånd att använda Pablo Escobar i serien ”Narcos”. En process som försvann i tystnad, vilket har tolkats som att parterna förlikades.

Dispyten med Klarna är över ett år gammal och grundar sig i att betalbolaget inte betalat ut 4 miljoner kronor för köp som gjorts i Escobar Inc:s e-handel, där Klarna stod för utcheckningen.

I slutet av 2019 började Escobar Inc sälja guldfärgade renoverade Samsung-telefoner under namnet ”Escobar Fold”.

Läs mer: Pablo Escobar-bolag i ordkrig med Klarna: Hänvisar till etiska skäl

Enligt Olof Gustafsson såldes 1000 telefoner på tre dagar för omkring 4000 kronor styck, innan Klarna avbröt samarbetet med hänvisning till etiska skäl.

Pengarna som Escobar menar att de tjänat in har Klarna fryst, enligt stämningen i USA.

”Vi har inte fått ut en krona. De har sagt det ena och det andra om oss, men de har ingen rätt att hålla pengarna”, säger Olof Gustafsson.

I ett mejl från Klarna till Olof Gustafsson skriver betalbolaget att de fått många ”chargebacks” – returkrav – från kunder som inte fått sina telefoner och att de därför förlängt utbetalningstiden till Escobar. Av mejlet framkommer att Klarna misstänker att inga telefoner skickats ut.

Klarna vill inte kommentera frågan eftersom de inte kan prata om enskilda kunder.

”Jag har också betalat några returer, vissa var inte nöjda och har fått pengarna tillbaka. Men vi har skickat ut telefonerna”, intygar Olof Gustafsson.

Ångertiden har för länge sedan gått ut, understryker han. Ändå har Klarna inte kommit med någon avräkning eller utbetalning.

Initialt ville Escobar Inc – som är ett amerikanskt bolag – stämma Klarna i USA. Men den processen har gått i stå och enligt Gustafsson drev Klarna Inc linjen att det amerikanska dotterbolaget inte ens kunde anses vara part i målet, eftersom betaluppdraget låg på Klarna Bank AB i Sverige.

Läs mer: Svensken stämmer Apple – med Pablo Escobars bror

”Vi har försökt delge Klarna Bank AB i processen i USA, men inte lyckats. Så nu får vi ta det i Sverige istället. Där är det svårare för dem att komma undan”, säger Olof Gustafsson.

Kravet kommer att ligga på tio miljoner kronor, plus skadestånd för det Escobar menar varit en smutskastningskampanj från Klarna.

”De har kallat oss skojare, men det är dom som inte betalat oss. Vem är skojare?”, frågar sig Gustafsson.

”Det här har redan kostat oss en miljon, men vi är beredda att lägga flera miljoner på det här i Sverige.”

Klarna bekräftar för Di att fallet mellan Escobar Inc och bolaget i USA är nedlagt på målsägandes begäran, men har inte velat kommentera hur de ställer sig till en process i Sverige.

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?