1515

Efter Pokémon Go – rusning till svensk föregångare

Många av idéerna i megasuccén Pokémon Go känns igen från det svenska spelet Turf – som släpptes redan 2010. “Vi har 200 procent fler nya spelare sen Pokémon-lanseringen”, säger en av skaparna.

Det svenska mobilspelet Turf, som släpptes redan 2010, har många likheter med Pokémon Go.
Det svenska mobilspelet Turf, som släpptes redan 2010, har många likheter med Pokémon Go.Foto:Turf

Pokémon Go-febern har slagit klorna i Sverige och de märkliga historierna om spelets framfart avlöser varandra. I veckan krävde Trafikverket stopp för såkallade pokéstops, ett slags baser i spelet, nära järnvägar och bensinstationer, då de anses vara trafikfarliga.

Simon Sikström känner igen reaktionerna.

“Vi har upplevt allt det som det skrivs om nu. Arga markägare, personskador, polisrapporter om folk som smyger runt, förlovningar och giftemål i spelet, och så vidare”, säger han.

Han är, tillsammans med Andreas Pantesjö, skapare av mobilspelet Turf. Det lanserades redan 2010 och har förvånansvärt många likheter med just Pokémon Go.

52BcpkcfG_k

Turf är, precis som Pokémon Go, ett spel som spelas med hjälp av mobiltelefonens karta och gps-funktion. Men istället för att besöka pokéstops och leta monster så handlar det om att leta upp och ta kontroll över “zoner”, särskilda utmärkta platser på kartan, i konkurrens med andra spelare.

Framförallt liknar det Ingress, Pokémon Go-skaparna Niantic Labs genombrottsspel som släpptes år 2014, alltså fyra år efter Turf. Pokémon Go är i sin tur en slags vidareutveckling av Ingress, och använder till stor del samma underliggande teknik och spelmekanik.

“Det stora genidraget var att man fick det att bli mainstream med varumärket Pokémon”, säger Simon Sikström. 

Att man måste röra på sig för att spela känns självklart efter Pokémon Go, men det var svårt för oss att förklara i början.

Turf var en tidig pionjär inom det som brukar kallas för AR, augmented reality. Något förenklat handlar det om teknik som lägger ett virtuellt lager ovanpå verkligheten, och som nu, tack vare Pokémon Go, har fått sitt breda genomslag i spelvärlden.

Bland de redan frälsta har Turf varit känt i många år. Spelet har idag ungefär 165 000 registrerade spelare världen över. För drygt två år sedan låg siffran på 55 000.

“De senaste åren har det blivit populärt med events. Det innebär att man träffas under en kortare tid och spelar om särskilda zoner, ungefär som en fotbollsmatch eller dylikt. Det har även blivit populärt i skolor. Under året har vi haft mer än 300 idrottslektioner med Turf”, säger Simon Sikström.

Foto: Privat

Simon Sikström (till vänster) och Andreas Pantesjö. Foto: Privat

Siffrorna bleknar såklart i jämförelse med Pokémon Go, som på bara ett par dagar laddats ned över 75 miljoner gånger.

Men mycket tyder på att framgångarna smittar av sig. Dagarna efter Pokémon Go-lanseringen mer än tredubblades antalet nya Turf-spelare, säger Simon Sikström.

Framför allt har Pokémon Go inneburit en helt annan förståelse för hur AR- och GPS-baserade spel fungerar, säger han.

“I början var en av de stora friktionerna att få folk att förstå hur man gjorde. Att man måste röra på sig för att spela känns helt självklart efter Pokémon Go, men det var svårt för oss i början. Jag har fått svara på många frågor om hur man ‘styr sin gubbe’”, säger Simon Sikström.

Turf har alltid drivits som ett hobbyprojekt, utan något direkt vinstintresse. Skaparna har förlitat sig på donationer från spelare och hjälp från entusiaster för att hålla servrarna igång och spelet vid liv. I fjol omsatte Andrimon AB, bolaget som utvecklar Turf, ungefär 166 000 kr.

Vi har alltid tyckt om att driva det lite mer på entusiastnivå.

Simon Sikström jobbar till vardags som it-konsult, just nu med uppdrag på Expressen. Andreas Pantesjö är officer inom Försvarsmakten.

Några omedelbara planer på att skala upp verksamheten, trots spelgenrens stora genomslag, finns inte:

“Vi har alltid tyckt om att driva det lite mer på entusiastnivå. Sen ska man ju inte sticka under stol med att tanken har lockat om att göra något större av det”, säger Andreas Pantesjö.

“Vi är alltid öppna för seriösa förslag, men det ska vara på våra villkor. Det här är ju vår baby”, fortsätter han.

Läs även: Mäklare säljer lägenhet – med hjälp av Pokémon Go


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?