1515

Efter nederlaget i domstol – Daniel Wellington kräver upprättelse

Klocktillverkaren Daniel Wellington drog svenska klockkedjan Ur & Penn inför rätta. Men bolaget förlorade och överklagade. Di Digital har gått igenom turerna bakom rättstvisten.

Till vänster, Daniel Wellingtons modell, till höger Ur & Penns modell. Längst till höger: Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.
Till vänster, Daniel Wellingtons modell, till höger Ur & Penns modell. Längst till höger: Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.

Di Digital har tidigare rapporterat om att Daniel Wellington stämt klockkedjan Ur & Penn på grund av plagiat. En historia som ännu inte nått sitt slut och där striden mellan bolagen fortfarande pågår i rätten.

Läs mer: Daniel Wellington stämmer svensk konkurrent 

I april i år drog Daniel Wellington klockkedjan inför rätta på grund av att Ur & Penn marknadsför och säljer klockmodellen William Gregor, som till synes är mycket lik Daniel Wellingtons klockmodell som designats av grundaren Filip Tysander.

Daniel Wellington kom med tuffa krav på Ur & Penn där man bland annat krävde att klockkedjans klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut genom annonser i sociala medier.

Men enligt patent- och marknadsdomstolen är inte Filip Tysanders klocka tillräckligt unik för att omfattas av upphovsrättsligt skydd. Därför ogillade domstolen Daniel Wellingtons talan och bolaget tvingades betala för rättegångskostnaderna.

Läs mer: Domen mot Daniel Wellington: Klockan är inte unik

Det har inte fått Filip Tysander att ge sig. Daniel Wellington har överklagat Patent- och marknadsdomstolens beslut till Patent- och marknadsöverdomstolen. 

Di Digital har tagit del av överklagandet, där det bland annat framgår att Filip Tysander och Daniel Wellington anser att domstolen gjorde flera fel i sin bedömning av fallet.

Daniel Wellingtons juridiska ombud skriver att Pantent- och marknadsdomstolen varit för hårda i sin bedömning om företagets klocka ska vara upphovsrättsskyddad. 

Framförallt hävdar företaget att Filip Tysanders klocka, som han ska ha designat under sin studietid på Uppsala universitet 2010, är ett uttryck för grundarens "egna intellektuella skapande" och att hans val av olika beståndsdelar är det som är unikt med klockan. 

Filip Tysander ska ha hämtat inspiration till modellen från en Rolex av modell Submariner som bars av en engelsman han träffade under en resa i Australien. Det är också något Pantent- och marknadsdomstolen pekar på när rätten hävdar att Filip Tysanders kombinationer av olika delar helt enkelt bygger på tidigare klockmodeller och därför inte når tillräcklig verkshöjd. 

Enligt advokaterna är domstolens beskrivning av Filip Tysanders klocka "en grov och profanerande förenkling". 

Daniel Wellington skyr inte heller orden för att hylla den egna modellen när man i överklagandet hävdar att Filip Tysanders klocka "för den yngre generationen utgör sinnebilden av hur en modern elegant herrklocka ska se ut".

En beståndsdel i Daniel Wellingtons framgång har varit företagets satsningar i sociala medier där man toppar listorna på företag som använder nya plattformar för marknadsföring. Trots det hävdar bolagets advokater att Daniel Wellingtons framgångar inte handlar om skicklig marknadsföring utan om att klockan helt enkelt var så unik att den var oemotståndlig för kunderna.

Läs mer: Daniel Wellington ökar miljardomsättningen 

Nu hoppas Daniel Wellington på att Patent- och marknadsöverdomstolen ska ta hänsyn till flera domar i EU-domstolen för att på så sätt ta upp fallet. Där kräver bolaget att Filip Tysander ska förhöras på nytt för att tala för sin sak.

Di Digital har sökt Daniel Wellington för en kommentar.


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?