1515

Efter nederlaget i domstol – Daniel Wellington kräver upprättelse

Klocktillverkaren Daniel Wellington drog svenska klockkedjan Ur & Penn inför rätta. Men bolaget förlorade och överklagade. Di Digital har gått igenom turerna bakom rättstvisten.

Till vänster, Daniel Wellingtons modell, till höger Ur & Penns modell. Längst till höger: Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.
Till vänster, Daniel Wellingtons modell, till höger Ur & Penns modell. Längst till höger: Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.

Di Digital har tidigare rapporterat om att Daniel Wellington stämt klockkedjan Ur & Penn på grund av plagiat. En historia som ännu inte nått sitt slut och där striden mellan bolagen fortfarande pågår i rätten.

Läs mer: Daniel Wellington stämmer svensk konkurrent 

I april i år drog Daniel Wellington klockkedjan inför rätta på grund av att Ur & Penn marknadsför och säljer klockmodellen William Gregor, som till synes är mycket lik Daniel Wellingtons klockmodell som designats av grundaren Filip Tysander.

Daniel Wellington kom med tuffa krav på Ur & Penn där man bland annat krävde att klockkedjans klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut genom annonser i sociala medier.

Men enligt patent- och marknadsdomstolen är inte Filip Tysanders klocka tillräckligt unik för att omfattas av upphovsrättsligt skydd. Därför ogillade domstolen Daniel Wellingtons talan och bolaget tvingades betala för rättegångskostnaderna.

Läs mer: Domen mot Daniel Wellington: Klockan är inte unik

Det har inte fått Filip Tysander att ge sig. Daniel Wellington har överklagat Patent- och marknadsdomstolens beslut till Patent- och marknadsöverdomstolen. 

Di Digital har tagit del av överklagandet, där det bland annat framgår att Filip Tysander och Daniel Wellington anser att domstolen gjorde flera fel i sin bedömning av fallet.

Daniel Wellingtons juridiska ombud skriver att Pantent- och marknadsdomstolen varit för hårda i sin bedömning om företagets klocka ska vara upphovsrättsskyddad. 

Framförallt hävdar företaget att Filip Tysanders klocka, som han ska ha designat under sin studietid på Uppsala universitet 2010, är ett uttryck för grundarens "egna intellektuella skapande" och att hans val av olika beståndsdelar är det som är unikt med klockan. 

Filip Tysander ska ha hämtat inspiration till modellen från en Rolex av modell Submariner som bars av en engelsman han träffade under en resa i Australien. Det är också något Pantent- och marknadsdomstolen pekar på när rätten hävdar att Filip Tysanders kombinationer av olika delar helt enkelt bygger på tidigare klockmodeller och därför inte når tillräcklig verkshöjd. 

Enligt advokaterna är domstolens beskrivning av Filip Tysanders klocka "en grov och profanerande förenkling". 

Daniel Wellington skyr inte heller orden för att hylla den egna modellen när man i överklagandet hävdar att Filip Tysanders klocka "för den yngre generationen utgör sinnebilden av hur en modern elegant herrklocka ska se ut".

En beståndsdel i Daniel Wellingtons framgång har varit företagets satsningar i sociala medier där man toppar listorna på företag som använder nya plattformar för marknadsföring. Trots det hävdar bolagets advokater att Daniel Wellingtons framgångar inte handlar om skicklig marknadsföring utan om att klockan helt enkelt var så unik att den var oemotståndlig för kunderna.

Läs mer: Daniel Wellington ökar miljardomsättningen 

Nu hoppas Daniel Wellington på att Patent- och marknadsöverdomstolen ska ta hänsyn till flera domar i EU-domstolen för att på så sätt ta upp fallet. Där kräver bolaget att Filip Tysander ska förhöras på nytt för att tala för sin sak.

Di Digital har sökt Daniel Wellington för en kommentar.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?