1515

Efter miljardbudet: Fortnox-profilens nya satsning

Jens Collskog är en personerna som har lagt grunden till affärssystemsbolaget Fortnox, som jätten Visma har lagt ett stort bud på. Nu vill han hjälpa till att bygga nästa miljardbolag inom digital redovisning – uppstickaren Wint i Hagfors.

Förra Fortnox-vd:n Jens Collskog satsar på uppstickaren Wint.
Förra Fortnox-vd:n Jens Collskog satsar på uppstickaren Wint.Foto:Björn Solfors

Fortnox har utvecklats till att bli en Vismas största konkurrenter när det gäller digitala affärssystem. Nu har jätten lagt ett bud på Fortnox på 1,4 miljarder kronor. Jens Collskog, som var med från starten och satt senast som vd på Fortnox, har valt att lämna bolaget och istället gå in som delägare i uppstickaren Wint.

”Fortnox har varit min baby i många år men någon gång måste man klippa navelsträngen. Bolaget har varit den enda nageln i Vismas ögat. Men det kommer komma nya naglar på sikt”, säger Jens Collskog.

Förutom digitala redovisningsbyråer tror Jens Collskog att man även ska hålla utkik för vad bankerna och Skatteverket gör för redovisningtjänster framöver.

”Den här branschen är under kraftig förändring. De traditionella redovisningskonsultjobben kommer att försvinna för du kommer inte kunna vara snabbare än automatiserade system. Det är alla med det klara med”, säger Jens Collskog.

”Vi på Fortnox var ganska drivande i digitaliseringen av branschen, nu är det Wint och några andra som går från att vara redovisningsbyråer till att utvecklas till it-bolag med sina egna system.”

Redovisningsbranschen har historiskt sett varit väldigt papperstyngd, men den är nu på väg att bli helt digital. Bland uppstickarna för digital redovisning finns förutom Wint, bland andra Mr Shoebox, Dooer, Bokio och PE Accounting.  

Wint, som för fem år sedan satte igång arbetet med att bli helt digitala på sitt kontor i Hagfors, har de senaste åren tagit fram sitt eget system byggt på artificiell intelligens. Det gör det möjligt för Wint att ta hand om hela redovisningsprocessen digitalt. Nu har bolaget börjat välja bort kunder med en förkärlek till papperssamhället.

”Vi har sagt upp kunder som vill ha kvar sina papper i en pärm och sagt att det är bättre att de går till någon som gillar det. I stället har vi tagit in nya kunder som vill vara digitala. Vi vill inte spreta utan vi vill fokusera på det”, säger Wints vd Björn Elfgren.

Foto:
Björn Elfgren är vd på den digitala revisionsbyrån Wint.

Genom att göra ett verktyg som hanterar allt från fakturor, kvitton, F-skatt till momsdeklarationer och digital konsulttjänst vill Wint göra redovisning för småföretagare så smärtfri som möjligt och i Björn Elfgrens egna ord ”till och med roligt”.

I och med de stora förändringar på Wint har omsättningen så gott som stått still från 2014, från 40 Mkr till 41 Mkr för fjolåret, och resultatet går fortfarande i rött. Samtidigt har bolaget vuxit från 20 anställda för fem år sedan till nuvarande 84.

För att kunna växa med sin digitala tjänst har Wint nyligen avslutat en nyemission på 2,5 Mkr och tagit in lika mycket i ett innovationslån av Almi.

Med Jens Collskog i ledningsgruppen anser Björn Elfgren att Wint har bättre utsikter för att lyckas.

”Han har ju byggt upp ett fantastiskt företag och var med på hela resan till miljardvärdering. Den resan vill vi också göra”, säger Björn Elfgren.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?