1515
Annons

Efter manövern – norska elsparkcykeln tvingas bort från gatan

Norska elsparkcykeln Ryde har haft 1.500 fordon ute på Stockholms gator – utan tillstånd. Nu hotar Polismyndigheten med böter och beslagtagna fordon. 

Några av Rydes fordon på Stockholms gator.
Några av Rydes fordon på Stockholms gator.

Sen den 1 februari i år gäller skärpta regler för elsparkcykelbolagen i Stockholm, vilket innebär att enbart åtta olika aktörer och 12.000 fordon får finnas ute i staden. 

Men den senaste tiden har en nionde aktör setts på gatorna. Det är den norska elsparkcykeln Ryde som fått avslag på sin ansökan om att ställa ut fordon – men gjort det ändå. 

Draget har väckt starka reaktioner, bland annat har Stockholms stad polisanmält bolaget. 

Ryde å andra sidan hävdar att de behandlas orättvist i ansökningsprocessen, och att alternativet vore 100 procents exkludering. Hittills har fordonen gått att köra trots att de alltså inte godkänts formellt.  

Läs mer: Grundaren talar ut efter hot om polisingripande 

Men nu ser sagan ut att ta slut. 

Om inte fordonen försvinner senast onsdag kommer polisen att skriva ett föreläggande och om de inte är borta efter det kommer elsparkcyklarna att plockas bort från gatorna. Det framkommer av ett mejl mellan Trafikkontoret vid Stockholms stad och de åtta bolag som fått tillstånd att köra på gatorna, som Di tagit del av. 

Den hårdare tonen välkomnas av Trafikborgarrådet Daniel Helldén.

”Om Ryde skulle kunna ha kvar sina elsparkcyklar sätts hela systemet ur spel. Därför är det positivt att polisen tänker sätta stopp för det här. Vi har informerat polisen om att vi gärna hjälper till att plocka bort elsparkcyklarna. Vi hoppas nu på en sommar med ordning på stadens gator”, skriver han i ett sms till Di. 

Han får även medhåll av branschorganisationen Nordic Micromobility Association, NMA.

”NMA har som branschorganisation valt vägen att samarbeta med Stockholm och andra städer för att skapa en långsiktig och hållbar utveckling för mikromobilitet, även om det råder en gråzon och en ovisshet kring regleringarna idag. Mot den bakgrunden är det bra att Polisen och staden är konsekventa och agerar, så att det säkerställs att samma spelregler gäller för alla aktörer”, säger NMA:s ordförande Dan Nerén.

Ryde har även ställt ut sina fordon i både Växjö och Gävle utan lov – och så sent som i helgen även i Umeå. 


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?