1515
Annons

Efter kryptokollapsen: Miljardärgrundare ”fattig igen”

Changpeng Zhao, den förmögne grundaren bakom kryptobörsen Binance, skämtade tidigare i veckan att han var ”fattig igen”. Detta efter att värdet på hans tillgångar i kryptovalutan luna kollapsat, från ett värde på 1,6 miljarder dollar, motsvarande strax över 16 miljarder kronor, för en månad sedan till cirka 2.200 dollar denna veckan, skriver Market insider.

Under förra veckan imploderade Terra Networks Terra USD, ett så kallat stablecoin som ska vara kopplad 1:1 till dollarn.
Under förra veckan imploderade Terra Networks Terra USD, ett så kallat stablecoin som ska vara kopplad 1:1 till dollarn.Foto:Richard Drew; Mostphotos

I ett inlägg på Twitter på måndagen sa Zhao att Binance, som är världens största kryptobörs, innehöll 15 miljoner så kallade luna-tokens. Binance köpte dessa för 3 miljoner dollar 2018 inom ramen för Terra-nätverket som luna är baserad på. Dessa luna-tokens har ”aldrig flyttats eller sålts”, enligt Zhao.

Under förra veckan imploderade Terra Networks Terra USD, ett så kallat stablecoin som ska vara kopplad 1:1 till dollarn. Till skillnad från många andra stablecoin som tether och USDC så är Terra USD algoritmstyrd och därmed inte kopplad till reella tillgångar. Istället förlitar den sig på andra kryptotillgångar, däribland systervalutan Luna. 

När balansen 1:1 bröts under förra helgen startade en aggressiv säljvåg, som gjorde både Terra USD och Luna näst intill värdelösa.

I ett försök att rädda valutan använda Terra Networks upp nästan hela sin reservfond Luna Foundation Guard för att rädda Terra USD. 

För en vecka sedan hade fonden 80.000 bitcoin till ett värde av 3 miljarder dollar – i dag är 313 bitcoin kvar, till ett värde av 9,3 miljoner dollar. Terra Networks kommer använda resterande tillgångar, som även består av andra kryptotillgångar, till att kompensera de UST-användare som finns kvar. De minsta innehavarna kommer gå först, meddelar bolaget.

Läs mer: Desperat räddningsförsök av kollapsat stablecoin

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?