1515

Efter kritiken: Pär Svärdson bekräftar arbetsmiljöproblem på Apotea

Apoteas lager i Morgongåva har stora arbetsmiljöproblem. Detta enligt en serie artiklar i tidningen Dagens ETC. Det rör sig bland annat om sexuella trakasserier och kollektiv bestraffning – och delar av historien bekräftas nu av ledningen.

Pär Svärdson är vd och grundare av Sveriges största nätapotek, Apotea.
Pär Svärdson är vd och grundare av Sveriges största nätapotek, Apotea.

Anställda som Dagens ETC pratat med pekar ut en lång rad brister i arbetsmiljön på Apoteas lager i Morgongåva utanför Uppsala.

Kvinnor ska bland annat ha berättat om sexuella trakasserier och hur de inte tycker sig ha fått gehör hos sina chefer.

”Varje gång det börjar en ny tjej måste vi andra tjejer varna henne om vilka kläder hon ska undvika för att inte bli sexuellt trakasserad. Man kan inte ha springtights för då får man direkt kommentarer”, säger en person till tidningen.

Andra vittnar om hur de blivit utbrända, vilket de menar är en följd av arbetssituationen och kulturen. Enligt ETC är personer också rädda för företagets vd och grundare Pär Svärdson.

Läs mer: Nätapoteken rekordsäljer – äldre kunder strömmar till: ”Dramatisk utveckling”

”Det började med att jag var så slut på väg hem ifrån jobbet och grät dagligen i bilen. Jag började få ont i magen av all stress, kunde inte längre äta lunchen för jag var så stressad. Till slut fick jag problem med andningen och fick diagnosen utmattningssyndrom samt depression på grund av jobbet”, säger ett vittne.

Nu svarar Apotea på kritiken i ett pressmeddelande. Företaget skriver att de tar uppgifterna på största allvar och tänker vidta åtgärder för att stärka arbetsmiljön.

”Det är olyckligt om tidigare eller nuvarande medarbetare har upplevt brister hos oss och vi arbetar hårt för att stärka arbetsmiljön på lagret. Alla ska känna att vi är en professionell, trygg och bra arbetsgivare som tar ansvar för våra medarbetares hälsa”, säger Apoteas vd Pär Svärdson.

Det har förekommit incidenter där vi brustit i ledarskapet

Vidare poängteras att coronapandemin har ökat trycket på verksamheten och att de har behövt nyanställa väldigt många, väldigt fort.

”Vi var tvungna att rekrytera 200 personer på två veckor i april för att klara av vårt samhällskritiska uppdrag att leverera mediciner till människor i hela landet. Det är inte en optimal tillväxttakt och samtidigt som det är roligt att kunna anställa människor så är jag den första att erkänna att vi har legat efter administrativt och tyvärr har det förekommit incidenter där vi brustit i ledarskapet”, säger Pär Svärdson.

Läs mer: E-handelsprofilens nätapotek växer – omsätter 2,7 miljarder

Nästa steg, enligt Apotea, är att genomföra en medarbetarundersökning tillsammans med fackförbundet Unionen och Sveriges farmaceuter samt ta in en arbetsmiljökonsult.

Bolagets vice vd Sarah Ahnström kommer att ett extra stort ansvar för att driva arbetsmiljöarbetet i lagerverksamheten i Morgongåva och vara ett extra stöd till chefer på plats, står att läsa i pressmeddelandet.

”Jag vill understryka att övervakning, bestraffningar och sexuella trakasserier är fullkomligt oacceptabelt och vi har rutiner för att agera om något skulle inträffa, exempelvis en visselblåsarfunktion, säger Pär Svärdson.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?