1515

Efter hårda kritiken: Låneapp städar undan massiv reklaminsats

Anyfin vill profilera sig som en motpol till kreditbranschens ”lånehajar”. Men efter hård kritik har deras offensiva reklamkampanj dragits in – och bolaget har städat undan nästan alla spår. ”Vi har fått uppmärksamhet och det har varit värt att driva frågan”, säger marknadschefen Mimmi Grafström.

Anyfins medgrundare och vd Mikael Hussain och en av de skyltar bolaget satte upp utanför konkurrenternas huvudkontor i Stockholm i mitten av oktober.
Anyfins medgrundare och vd Mikael Hussain och en av de skyltar bolaget satte upp utanför konkurrenternas huvudkontor i Stockholm i mitten av oktober.Foto:Press/Kollage.

I mitten av oktober sjösatte låneappen Anyfin en offensiv reklamkampanj där udden riktades mot konkurrenterna.

”Anyfin förklarar räntekrig - utmanar lånehajar i finansbranschen”, hette det till exempel i ett pressmeddelande för kampanjen.

Paradnumret var en animerad reklamfilm med en talande delfinmaskot som producerades av reklambyrån Acne.

Men låneappens kampanj gick inte helt enligt plan.

Kort efter att den gått i gång kunde nämligen Di Digital rapportera att Konsumentverket kritiserade Anyfin – vars affärsmodell är att ta över krediter från andra företag – för att i en reklamfilm försköna skuldsättning. 

Dessutom kunde Di Digital visa på ett antal starka ägarkopplingar mellan Anyfin och Klarna – som var ett av företagen som pekades ut som ”lånehajar”.

Nu har Anyfin dragit in reklamfilmen med den talande delfinen.

”Ingen av den adresserade marknadsföringen visas för närvarande i tv eller i andra medier”, skriver Anyfins chefsjurist Pontus Ericson i ett svar till Konsumentverket som Di Digital har tagit del av.

Kampanjen innehöll fler element än bara reklamfilmen och nu verkar det som att även spåren efter dessa städas undan.

Pressmeddelandet där man förklarade ”räntekrig” är numera borttaget från bolagets sajt, som också tycks ha skrubbats på övriga referenser till kampanjen. 

Samma sak har skett på Anyfins sociala medier.

Mimmi Grafström, som är marknadschef på Anyfin, bekräftar att kampanjen är avslutad.

Hon säger till Di Digital att de pressmeddelanden som hörde till kampanjen har plockats ned på grund av Konsumentverkets tillsynsärende.

Nästan alla referenser till uttrycket ”lånehajar” verkar ha försvunnit från er sajt.

”Vi ser över hela vår marknadsföring i och med den pågående dialogen med Konsumentverket.”

På Instagram anlitade Anyfin i mitten av oktober också 100 influencers för att nå ut med sitt budskap om ”lånehajar”.

Under kampanjens hashtag finns nu endast ett relevant inlägg kvar. 

Det är naturligt, menar Mimmi Grafström.

”Kravet i kampanjen var att resa frågan i en vecka, sedan var det upp till profilerna att välja om de vill ha kvar inläggen”, säger hon.

Mimmi Grafström vill inte säga hur mycket hela kampanjen har kostat Anyfin.

Hur tycker du att kampanjen togs emot?

”Det vi ville var att göra en kampanj som skulle synas och sticka ut. Då får man räkna med debatt och kritik. Vi varnade för lånehajar för att sätta fokus på den överprissättning som finns inom konsumentkrediter. Vi har fått uppmärksamhet och det har varit värt att driva frågan.”

Bolaget har på grund av ”mycket hög arbetsbelastning” begärt och beviljats anstånd till den 14 november för att svara Konsumentverket. Utredningen pågår därmed fortfarande.

Även SVT:s satirprogram Svenska nyheter kritiserade i slutet av oktober Anyfin för hur bolaget använder sig av influencers för att marknadsföra kreditprodukter.

Anyfin grundades 2017 av Mikael Hussain, Filip Polhem och Sven Perkmann och har tagit in totalt 130 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Northzone och Accel.

Läs även: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?