1515

Efter hårda kritiken: Låneapp städar undan massiv reklaminsats

Anyfin vill profilera sig som en motpol till kreditbranschens ”lånehajar”. Men efter hård kritik har deras offensiva reklamkampanj dragits in – och bolaget har städat undan nästan alla spår. ”Vi har fått uppmärksamhet och det har varit värt att driva frågan”, säger marknadschefen Mimmi Grafström.

Anyfins medgrundare och vd Mikael Hussain och en av de skyltar bolaget satte upp utanför konkurrenternas huvudkontor i Stockholm i mitten av oktober.
Anyfins medgrundare och vd Mikael Hussain och en av de skyltar bolaget satte upp utanför konkurrenternas huvudkontor i Stockholm i mitten av oktober.Foto:Press/Kollage.

I mitten av oktober sjösatte låneappen Anyfin en offensiv reklamkampanj där udden riktades mot konkurrenterna.

”Anyfin förklarar räntekrig - utmanar lånehajar i finansbranschen”, hette det till exempel i ett pressmeddelande för kampanjen.

Paradnumret var en animerad reklamfilm med en talande delfinmaskot som producerades av reklambyrån Acne.

Men låneappens kampanj gick inte helt enligt plan.

Kort efter att den gått i gång kunde nämligen Di Digital rapportera att Konsumentverket kritiserade Anyfin – vars affärsmodell är att ta över krediter från andra företag – för att i en reklamfilm försköna skuldsättning. 

Dessutom kunde Di Digital visa på ett antal starka ägarkopplingar mellan Anyfin och Klarna – som var ett av företagen som pekades ut som ”lånehajar”.

Nu har Anyfin dragit in reklamfilmen med den talande delfinen.

”Ingen av den adresserade marknadsföringen visas för närvarande i tv eller i andra medier”, skriver Anyfins chefsjurist Pontus Ericson i ett svar till Konsumentverket som Di Digital har tagit del av.

Kampanjen innehöll fler element än bara reklamfilmen och nu verkar det som att även spåren efter dessa städas undan.

Pressmeddelandet där man förklarade ”räntekrig” är numera borttaget från bolagets sajt, som också tycks ha skrubbats på övriga referenser till kampanjen. 

Samma sak har skett på Anyfins sociala medier.

Mimmi Grafström, som är marknadschef på Anyfin, bekräftar att kampanjen är avslutad.

Hon säger till Di Digital att de pressmeddelanden som hörde till kampanjen har plockats ned på grund av Konsumentverkets tillsynsärende.

Nästan alla referenser till uttrycket ”lånehajar” verkar ha försvunnit från er sajt.

”Vi ser över hela vår marknadsföring i och med den pågående dialogen med Konsumentverket.”

På Instagram anlitade Anyfin i mitten av oktober också 100 influencers för att nå ut med sitt budskap om ”lånehajar”.

Under kampanjens hashtag finns nu endast ett relevant inlägg kvar. 

Det är naturligt, menar Mimmi Grafström.

”Kravet i kampanjen var att resa frågan i en vecka, sedan var det upp till profilerna att välja om de vill ha kvar inläggen”, säger hon.

Mimmi Grafström vill inte säga hur mycket hela kampanjen har kostat Anyfin.

Hur tycker du att kampanjen togs emot?

”Det vi ville var att göra en kampanj som skulle synas och sticka ut. Då får man räkna med debatt och kritik. Vi varnade för lånehajar för att sätta fokus på den överprissättning som finns inom konsumentkrediter. Vi har fått uppmärksamhet och det har varit värt att driva frågan.”

Bolaget har på grund av ”mycket hög arbetsbelastning” begärt och beviljats anstånd till den 14 november för att svara Konsumentverket. Utredningen pågår därmed fortfarande.

Även SVT:s satirprogram Svenska nyheter kritiserade i slutet av oktober Anyfin för hur bolaget använder sig av influencers för att marknadsföra kreditprodukter.

Anyfin grundades 2017 av Mikael Hussain, Filip Polhem och Sven Perkmann och har tagit in totalt 130 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Northzone och Accel.

Läs även: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in 


Innehåll från Synology IncAnnons

Håll er data säker med en hybrid lagringsmodell

Det finns en förutfattad mening om att alla bör migrera sina data till molnet för att helt eliminera all lagring on-premise. Detta kan emellertid innebära enorma risker, inte minst med tanke på de återkommande attacker mot molnleverantörer som inträffat det senaste året. Det innovativa NAS-företaget Synology Inc ser därför allt mer intresse för en hybridmodell.

– Det är smartare, säkrare och snabbare att välja hybridlagring, säger Jeremie Francois på Synology Inc.

De senaste två åren har antalet attacker mot molnleverantörer och -tjänster ökat. De flesta av dessa leverantörer har rigorösa säkerhetslösningar på plats, men detta till trots är RansomCloud och dataintrång tyvärr ett faktum, vilket gör att företag riskerar omfattande förluster. Situationen understryker det stora behovet av att synkronisera och backa upp sin information, även om man väljer molnet som huvudsaklig lagringsmetod. 

– Att lagra data i molnet är flexibelt och effektivt, men är ingen garanti mot ransomware och andra cyberhot. Att ha en backup-lösning mot molnet på plats är både smartare och säkrare – på så vis riskerar du inte att förlora data vid en attack mot molnet, säger Jeremie, som är Business Development Manager på Synology.

Snabb och enkel access

En av de organisationer som tidigt under pandemin insåg vikten av att säkra sina data, var finska högskolan Tampere. Under början av 2020 kämpade högskolan med att anpassa sig till distansarbete och pandemins snabba förändringar; Tampere använde redan tidigare Microsoft 365, men snarare som ett komplement än som primär arbetsmiljö. Det innebar att över 1 000 medarbetare och 18 000 studenter hade filer och dokument i Microsofts moln. 

– Microsoft har förvisso en backup-tjänst, men datan raderas efter 30 dagar om du inte prenumererar på deras premiumtjänster.

Därför vände sig Tampere till Synology. Det erfarna företaget uppfyllde alla kriterier och kunde tillsammans med högskolan skapa en strategi för all datahantering. 

– En avgörande faktor var att vi inte licensierar våra produkter och tjänster. Det är kritiskt för en så stor organisation; förutom de 19 000 aktiva användarkonton vi redan har nämnt, finns ett behov av att kunna bibehålla data från tidigare studenter. Resultatet är att otroliga 70 000 konton behöver skyddas, vilket med en licensbaserad lösning skulle ha blivit en mycket dyr historia.

Helt integrerad med Microsoft 365

Det är framförallt när man vill återskapa filer och e-mail som man märker bristerna hos de flesta back-up-lösningar. Med Synology Active Backup kan varje användare vid Tampere komma åt samtliga filer som tillhör deras egna Microsoftkonto. Portalen integreras helt sömlöst med kontosystemet via Microsoft Cloud. 

– Vi är övertygade om att det är bästa praxis att bidra till att göra dessa arbetsflöden smidigare och enklare, i synnerhet eftersom det hjälper användarna att agera säkrare på lång sikt.

Synkroniserar i realtid

En annan klient som har valt Synologys lösningar är Lonely Leap, ett team av oberoende mediestrateger. Lonely Leap ville skaffa sig kontroll över sin infrastruktur på över 200TB data, för att undvika återkommande kostnader för molnlösningar. Upplägget skulle inkludera alla distansarbetare och frilansare för att säkerställa tillförlitligt och effektivt arbete på distans. Lonely Leap implementerade därför Synology Drive som ryggraden i sin infrastruktur, med målet att både tillhandahålla distansarbetarna möjlighet till filsynkronisering i realtid och trygga säkerhetskopior mellan kontoren i London och Stockholm.  

– Med andra ord: alla som arbetar hemifrån synkroniserar i realtid med centralnoden i Sverige. Denna nod synkroniserar i sin tur med en lokal nod i London, så att datan backas upp på minst tre olika platser. På så vis kan medarbetarna också samarbeta på projekt i realtid.

Modernt, effektivt och pålitligt

Noderna integreras också enkelt med Lonely Leaps existerande LTO och interna bandbibliotek – en fortsatt populär metod för långsiktig arkivering – vilket i sin tur ger ytterligare redundans.

– Synology kunde därmed lösa en komplex situation genom att introducera en modern, effektiv och pålitlig infrastruktur som stöttade distansarbete, samtidigt som den gav ökad säkerhet i och med effektiva back-up-lösningar och trygga säkerhetskopior – till en mycket lägre kostnad. Det är något vi är stolta över, avslutar Jeremie. 

Läs mer om Synologys erbjudande här  

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?