1515

Efter galna sommaren – så mycket plöjde riskkapitalet ned i svenska bolag i augusti

Efter en extremt intensiv sommar tog riskkapitalet semester under augusti och finansieringsrundorna under månaden landade på sammanlagt 713,1 miljoner kronor. 

Leveransbolaget Kavall och kändisbolaget Memmo var två bolag som riskkapitalet öppnade kakburken för under augusti.
Leveransbolaget Kavall och kändisbolaget Memmo var två bolag som riskkapitalet öppnade kakburken för under augusti.

Di Digital har haft ett idogt arbete att rapportera om sommarens alla kapitalrundor. Vanligtvis brukar det lugna ned sig under industrisemestern, men i år fortsatte kapitalet flöda in långt in i juli.

I augusti dämpade sig investeringsivern något. Sammanslaget rapporterade Di om investeringar på 713,1 miljoner kronor i den svenska techsektorn. Blygsamt jämfört med tidigare månader men mer än motsvarande period i fjol, som landade på 534 miljoner kronor. 

2021 har redan passerat rekordåret 2020 med råge. Enligt Di Digitals sammanställning har det under 2021 totalt kommit in rundor på 59,9 miljarder kronor, att jämföra med 27 miljarder förra året. 

Här är rundorna som Di Digital rapporterade om under augusti:

Voi – 390 miljoner kronor  

Elsparkcykeluthyraren Voi stod för augustis största finansieringsrunda med 45 miljoner dollar, motsvarande nästan 390 miljoner kronor, genom en nyemission. Merparten av kapitalet kommer från riskkapitalbolaget Raine Group tillsammans med den största ägaren VNV Global. Voi beskriver nyemissionen som en förlängning av den större kapitalrunda som genomfördes i slutet av 2020, där bolaget tog in 1,35 miljarder kronor i nytt kapital.

Memmo – 100 miljoner kronor 

Svenskstartade Memmo, som marknadsför personliga hälsningar från kändisar, plockade under augusti in 100 miljoner kronor från bland andra New York-baserade riskkapitalbolaget Left Lane Capital och flera musik- och filmprofiler.

Sib Solutions – 50 miljoner kronor 

Sib Solutions utvecklar en logistiktjänst för att förhindra att gods försvinner och har företag som Postnord och Scania på kundlistan. Nu får bolaget en ny investerare i form av investeringsbolaget Nidoco med rötter i Finland.

Kavall – 50 miljoner kronor 

Bolaget Kavall vill leverera livsmedel hem till kundernas dörr på tio minuter. Tre månader efter start tar bolaget in 50 miljoner kronor och får in tungviktaren VNV Global som ny delägare. Enligt Di:s uppgifter värderas företaget till 285 miljoner kronor i transaktionen.

Bokio – 35 miljoner kronor

Bokio grundades 2015 för att förenkla för entreprenörer och deras bokföring och har i dag har 170.000 företagare registrerade. I tjänsterna ingår företagskonto, hantering av utlägg, löner, fakturor med mera.  Nu fortsätter tillväxtresan med 35 färska miljoner kronor från bland annat Svea Ekonomi, Creandum och Inbox Capital för att fortsätta tillväxtresan.

Gofido – 30 miljoner kronor 

Försäkringförmedlaren Gofido affärsidé är att skräddarsy försäkringar där alla onödiga delar tas bort. Bolaget grundades 2020 av fyra Avanzaveteraner, däribland Claes Hemberg. I augusti tog bolaget in 30 miljoner kronor i en finansieringsrunda som leddes av familjen Blanks Jula Holding. Värderingen har på 18 månader ökat från 7 miljoner kronor till 210 miljoner kronor.

Briqpay – 20 miljoner kronor

Briqpay, som levererar en kassafunktion som ska förenkla e-handel mellan företag, tar in 20 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Eequity. Även befintliga investerare är med på tåget, som Voi-medgrundarna Keith Richman och Fredrik Hjelm. Bakom bolaget står Klarna-kollegorna Sara Johansson, Mats Andersson och Björn Widerström

Quartr – 14 miljoner kronor 

Det svenska techföretaget QuartrQuartrs ambition är att göra bolagsinformation som är av intresse för aktieägare, såsom delårsrapporter och presentationer, mer lättillgänglig. Materialet presenteras som ljudklipp och textdokument i en app som har tagits fram av företaget. I augusti tog bolaget in 14 miljoner kronor och fick med sig bland andra  Dan Castillo, som var med och grundade leveranstjänsten Onlinepizza. 

Pocketlaw – 12 miljoner kronor

Den digitala juristen Pocketlaw har i år ökat intäkterna med 500 procent. Företaget grundades av barndomsvännerna Kira Unger och Olga Beck-Friis, som i dagsläget äger 23,7 procent var. Bland övriga delägare återfinns namnkunniga investerare som finansprofilen Cristina Stenbeck och Kinnevik-ledamoten Susanna Campbell. Med hjälp av ett nytt kapitaltillskott på 12 Mkr ska bolaget, som i somras lanserade tjänsten i Storbritannien, nu satsa ännu hårdare på den globala expansionen.

Nenda – 7 miljoner kronor 

Nenda har en prenumerationsbaserad streaminglösning för att ge besökare tv-upplevelser i offentliga miljöer. I investeringsrundan på 7 miljoner kronor deltog bland andra tidigare MTG-chefen Manfred Aronsson.

Eatit – 5,1 miljoner kronor

Den digitala dietistmottagningen Eatit hjälper överviktiga patienter att lägga om sin livsstil.. Det senaste året har företaget genomfört runt 1 500 behandlingar med patienter som har haft videomöten med en dietist och tagit del av behandlingsplattformen. Investeringen på 5,1 miljoner kronor leds av  Add Health Media, som även har investerat i pyskologmottagningen Mindler och det digitala vårdbolaget Doctrin, samt Almi Invest Norra Mellansverige. 

 

Läs mer: Sen sommartorka – investeringarna har gått om hela 2020 med råge

 

 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?