1515

Efter experternas kritik i Di: Börsraketen visar korten i USA-avtal

Bambuser tecknar ett pilotavtal med ett amerikanskt skönhetsföretag till ett värde om cirka 2,1 miljoner kronor. Beskedet kommer efter att två sparekonomer kritiserat börsraketen för att inte ange tydliga summor i sina pressmeddelanden.

Bambusers vd Maryam Ghahremani.
Bambusers vd Maryam Ghahremani.Foto:Bambuser

Nyheten fick aktien att stiga. Klockan 9:50 hade kursen klättrat drygt 10 procent till 6,5 kronor. Följ kursen här

Videostreaming-veteranen Bambuser BUSER -0,3% Dagens utveckling är annars en av årets bästa aktier med en uppgång på närmare 380 procent sedan årsskiftet.

Dagens avtal är det första som har ett fast ordervärde.

Orsaken till framgångarna är att bolaget bytte inriktning mot ”live video shopping” i höstas, efter flera magra år. Trenden har tagit fart i Kina de senaste åren och innebär att nätbutiker sätter upp interaktiva tv-sändningar där tittarna kan ställa frågor och köpa varorna som visas i sändningen. Coronakrisen har gjort tjänsten än mer relevant eftersom näthandeln blivit en viktigare del av vår vardag.

Bara de senaste veckorna har Bambuser aviserat nya avtal med kunder som Intersport, Kjell & Company, Apotea, Hemnet, e-handelsplatftormen Centra, samt danska kosmetikkedjan Matas och danska barnkedjan Babysam. 

”Vi hinner inte med alla förfrågningar och tackar bara ja till bolag av en viss storlek”, sa Bambusers vd Maryam Ghahremani till Di Digital i förra veckan.

Men bristen på information kring de nya avtalen har fått experterna att dra öronen åt sig. I regel har de byggt på en fast licensintäkt varje månad, samt ytterligare intäkter baserat på intresset från kunderna. Men konkreta summor är inte något Bambuser velat ge.

Detta har kritiserats av sparekonomerna Joakim Bornold på Söderberg & Partners och Frida Bratt på Nordnet.

”Kursrusningen sker inte främst på information, utan på spekulation”, sa Joakim Bornold till Di Digital i förra veckan. 

Läs mer: Videobolag rusar 400 procent - experter varnar för bubbla

Nu står det alltså klart att Bambuser tar klivet in i USA med ett pilotavtal för ”live video shopping” med ett amerikanskt skönhetsföretag som uppges vara värt cirka 2,1 miljoner kronor. Bolaget namnges inte men beskrivs som ”en av världens ledande tillverkare och marknadsförare av kvalitetsprodukter inom hudvård, smink, parfym och hårvård”. 

”Dagens avtal är det första som har ett fast ordervärde och ingen rörlig komponent”, säger Bambusers vd Maryam Ghahremani i en kommentar via sms till Di Digital. 

Summan 2,1 Mkr kan jämföras med Bambusers omsättning på drygt 3 Mkr under hela 2019. Bolaget redovisade samma år en förlust på närmare 20 Mkr.

Under måndagsmorgonen aviserade Bambuser även att bolagets styrelseordförande Fredrik Ramberg avgår på egen begäran. Styrelsen har beslutat att ledamoten Mikael Wintzell tar rollen som styrelseordförande fram till årsstämman. Valberedningen föreslår vidare Joel Citron som ny styrelseordförande i Bambuser.

Joel Citron är vd för New York-baserade investmentbolaget Tenth Avenue Holdings. Han har även flera styrelseuppdrag, bland annat i Evolution Gaming.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?