1515

Efter dödsolyckan: Solna tror sig ha en lösning

Dödsolyckor med elsparkcyklar, av den typ som skedde i Västerås i helgen, går att undvika. Det menar Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande i Solna stad.

Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande (M) i Solna stad.
Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande (M) i Solna stad.

”Detta är beklagligt, men tyvärr inte helt oväntat. Det får konsekvenser om man får lämna elsparkcyklar hur som helst i gatumiljön”, säger han.

Han lyfter sedan fram Solnas nya satsning som en lösning på problemet. 

”Jag hoppas att fler kommuner tittar på oss och gör likadant. Vi har inrättat dedikerade platser där man måste ställa sin elsparkcykel för att abonnemanget ska avslutas”, säger han.

För ett år sedan såg det ut som plockepinn på trottoarerna och gatorna här i Solna också.

Som Di Digital redan rapporterat omkom en man i 80-årsåldern i helgen sedan han cyklat in i en elsparkcykel som låg kastad i en nedförsbacke på en cykelbana i Västerås. Tidningsbilder visar en av Vois elsparkcyklar på plats vid olycksplatsen, men varken lokaltidningen VLT eller polisen vill bekräfta att det var just en Voi som var inblandad.

Läs mer: Polisen vet – men vill inte uppge om en Voi var inblandad i dödsolyckan

Pehr Granfalk menar att olyckan med stor sannolikhet kunnat undvikas om Västerås följt Solnas exempel.

”För ett år sedan såg det ut som plockepinn på trottoarerna och gatorna här i Solna också. Vi kände att såhär kan vi inte ha det. Det är inte rimligt att de ligger i vägen för synskadade, folk med barnvagn, med mera”, säger han.

För att åtgärda problemet började Solna plocka in felparkerade elsparkcyklar och låta företagen hämta dem mot en avgift. 

”Bolagen klagade och sa att vi inte hade rätt att göra så. Men det var ingen som vågade ta oss inför rätta. Istället tog de sina elsparkcyklar och lämnade Solna”, säger Pehr Granfalk.

I fredags lanserade Solna ett nytt system med fasta och obligatoriska parkeringsplatser. Användare kan nu hyra elsparkcyklar av märket Lime i ett femtiotal zoner inom kommunen. Dessa zoner är digitalt utmarkerade i Limes app, men även fysiskt via skyltning runt om i kommunen. Resorna måste även avslutas inom dessa zoner om taxan ska sluta ticka.

Pehr Granfalk menar att Solna är först i Sverige med systemet, men han uppmuntrar andra att följa efter.

Limes talesperson Fredrik Timell menar att liknande system fungerar bra i andra länder. 

”I London och Paris har systemet resulterat i att mer än 95 procent av användarnas parkeringar görs inom utmarkerade zoner. Vi är övertygade om att systemet kommer fungera väl även i Sverige”' säger han i ett uttalande.

Läs mer: Hans jobb är att få pli på elscootrarna: ”Användarna måste börja ta ansvar”

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?