1515

Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea

Storbanken Nordea chocksänkte nyligen sina courtage-avgifter för aktiehandel. Nu inleder banken ett samarbete med Sigmastocks, som hjälper privatpersoner att automatisera sitt aktiesparande

Sigmastocks grundare Nanna Stranne och Mai Thai. Foto: Sigmastocks
Sigmastocks grundare Nanna Stranne och Mai Thai. Foto: Sigmastocks

Det Göteborgsgrundade startupbolaget Sigmastocks inleder ett samarbete med Nordea. Bolaget använder algoritmer för att hjälpa småsparare förvalta sina tillgångar i aktier, istället för fonder.

”Nordea har sänkt sitt courtage för aktiehandel kraftigt, vilket har möjliggjort ett samarbete med Sigmastocks. Vi ser stora fördelar med samarbetet för bägge parter”, säger Mai Thai, vd och medgrundare på Sigmastocks (NTL).

Än så länge är samarbetet främst tekniskt. Sigmastocks lyfter visserligen fram Nordea på sin webbsida. Men än så länge är det oklart hur mycket Nordea ska marknadsföra Sigmastocks mot sina kunder.

Nordea har öppnat upp för nya marknader för våra kunder.

Bakgrunden är att Nordea för en dryg vecka sedan sänkte sin courtage-avgift för aktiehandel från en fast avgift på 99 kronor per affär, till en modell där avgiften är 0,06 procent av aktiepostens pris. För handel med svenska och nordiska aktier blir den lägsta avgiften därmed 1 krona och som mest kostar en affär framöver 99 kronor.

Läs mer: Nordea startar priskrig - sänker courtage

Draget beskrevs i affärspressen som början på ett priskrig mellan storbanker som Nordea och nätmäklare som Avanza och Nordnet. Nu tar Nordea alltså ytterligare ett steg i jaken på den moderna bankkunden genom att teckna avtal med Sigmastocks.

”Sigmastocks är ett intressant och innovativt startupföretag, som har skapat en digital plattform som bygger på både matematik och finansiell forskning. Via plattformen får investerarna möjligheten att kostnadseffektivt vara sin egen förvaltare, samtidigt som de får hjälp med portföljförslag som innehåller både europeiska och nordamerikanska aktier”, säger Katja Bergqvist, chef för Nordeas sparerbjudande.

Läs mer: Sigmastocks med när Di Digital rankar de viktigaste kvinnliga grundarna

Trots den försiktiga starten tror Sigmastocks medgrundare Nanna Stranne att samarbetet kan locka nya kunder till tjänsten.

”Nordea har öppnat upp för nya marknader för våra kunder. Tack vare Nordeas breda utbud kan vi nu även erbjuda portföljer på den europeiska marknaden”, säger hon.

Sigmastocks växer fort, men lönsamheten är fortfarande en bit bort. För en dryg månad sedan tog bolaget därför in 8 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Stena Finans, affärsängeln Bo Mattsson och Collector-grundaren Lena Apler.

Läs mer: Tunga profiler med när Sigmastocks fyller på kassan

Sigmastocks grundades 2014 av Nanna Stranne och Mai Thai, som lärde känna varandra under studietiden på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Bolagets tredje grundare, Carl Lindberg, är professor i finansiell matematik vid samma högskola.

Missa inte senaste nytt från Di Digital – följ vår Facebooksida här.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?