1515

Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea

Storbanken Nordea chocksänkte nyligen sina courtage-avgifter för aktiehandel. Nu inleder banken ett samarbete med Sigmastocks, som hjälper privatpersoner att automatisera sitt aktiesparande

Sigmastocks grundare Nanna Stranne och Mai Thai. Foto: Sigmastocks
Sigmastocks grundare Nanna Stranne och Mai Thai. Foto: Sigmastocks

Det Göteborgsgrundade startupbolaget Sigmastocks inleder ett samarbete med Nordea. Bolaget använder algoritmer för att hjälpa småsparare förvalta sina tillgångar i aktier, istället för fonder.

”Nordea har sänkt sitt courtage för aktiehandel kraftigt, vilket har möjliggjort ett samarbete med Sigmastocks. Vi ser stora fördelar med samarbetet för bägge parter”, säger Mai Thai, vd och medgrundare på Sigmastocks (NTL).

Än så länge är samarbetet främst tekniskt. Sigmastocks lyfter visserligen fram Nordea på sin webbsida. Men än så länge är det oklart hur mycket Nordea ska marknadsföra Sigmastocks mot sina kunder.

Nordea har öppnat upp för nya marknader för våra kunder.

Bakgrunden är att Nordea för en dryg vecka sedan sänkte sin courtage-avgift för aktiehandel från en fast avgift på 99 kronor per affär, till en modell där avgiften är 0,06 procent av aktiepostens pris. För handel med svenska och nordiska aktier blir den lägsta avgiften därmed 1 krona och som mest kostar en affär framöver 99 kronor.

Läs mer: Nordea startar priskrig - sänker courtage

Draget beskrevs i affärspressen som början på ett priskrig mellan storbanker som Nordea och nätmäklare som Avanza och Nordnet. Nu tar Nordea alltså ytterligare ett steg i jaken på den moderna bankkunden genom att teckna avtal med Sigmastocks.

”Sigmastocks är ett intressant och innovativt startupföretag, som har skapat en digital plattform som bygger på både matematik och finansiell forskning. Via plattformen får investerarna möjligheten att kostnadseffektivt vara sin egen förvaltare, samtidigt som de får hjälp med portföljförslag som innehåller både europeiska och nordamerikanska aktier”, säger Katja Bergqvist, chef för Nordeas sparerbjudande.

Läs mer: Sigmastocks med när Di Digital rankar de viktigaste kvinnliga grundarna

Trots den försiktiga starten tror Sigmastocks medgrundare Nanna Stranne att samarbetet kan locka nya kunder till tjänsten.

”Nordea har öppnat upp för nya marknader för våra kunder. Tack vare Nordeas breda utbud kan vi nu även erbjuda portföljer på den europeiska marknaden”, säger hon.

Sigmastocks växer fort, men lönsamheten är fortfarande en bit bort. För en dryg månad sedan tog bolaget därför in 8 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Stena Finans, affärsängeln Bo Mattsson och Collector-grundaren Lena Apler.

Läs mer: Tunga profiler med när Sigmastocks fyller på kassan

Sigmastocks grundades 2014 av Nanna Stranne och Mai Thai, som lärde känna varandra under studietiden på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Bolagets tredje grundare, Carl Lindberg, är professor i finansiell matematik vid samma högskola.

Missa inte senaste nytt från Di Digital – följ vår Facebooksida här.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?