1515

Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea

Storbanken Nordea chocksänkte nyligen sina courtage-avgifter för aktiehandel. Nu inleder banken ett samarbete med Sigmastocks, som hjälper privatpersoner att automatisera sitt aktiesparande

Sigmastocks grundare Nanna Stranne och Mai Thai. Foto: Sigmastocks
Sigmastocks grundare Nanna Stranne och Mai Thai. Foto: Sigmastocks

Det Göteborgsgrundade startupbolaget Sigmastocks inleder ett samarbete med Nordea. Bolaget använder algoritmer för att hjälpa småsparare förvalta sina tillgångar i aktier, istället för fonder.

”Nordea har sänkt sitt courtage för aktiehandel kraftigt, vilket har möjliggjort ett samarbete med Sigmastocks. Vi ser stora fördelar med samarbetet för bägge parter”, säger Mai Thai, vd och medgrundare på Sigmastocks (NTL).

Än så länge är samarbetet främst tekniskt. Sigmastocks lyfter visserligen fram Nordea på sin webbsida. Men än så länge är det oklart hur mycket Nordea ska marknadsföra Sigmastocks mot sina kunder.

Nordea har öppnat upp för nya marknader för våra kunder.

Bakgrunden är att Nordea för en dryg vecka sedan sänkte sin courtage-avgift för aktiehandel från en fast avgift på 99 kronor per affär, till en modell där avgiften är 0,06 procent av aktiepostens pris. För handel med svenska och nordiska aktier blir den lägsta avgiften därmed 1 krona och som mest kostar en affär framöver 99 kronor.

Läs mer: Nordea startar priskrig - sänker courtage

Draget beskrevs i affärspressen som början på ett priskrig mellan storbanker som Nordea och nätmäklare som Avanza och Nordnet. Nu tar Nordea alltså ytterligare ett steg i jaken på den moderna bankkunden genom att teckna avtal med Sigmastocks.

”Sigmastocks är ett intressant och innovativt startupföretag, som har skapat en digital plattform som bygger på både matematik och finansiell forskning. Via plattformen får investerarna möjligheten att kostnadseffektivt vara sin egen förvaltare, samtidigt som de får hjälp med portföljförslag som innehåller både europeiska och nordamerikanska aktier”, säger Katja Bergqvist, chef för Nordeas sparerbjudande.

Läs mer: Sigmastocks med när Di Digital rankar de viktigaste kvinnliga grundarna

Trots den försiktiga starten tror Sigmastocks medgrundare Nanna Stranne att samarbetet kan locka nya kunder till tjänsten.

”Nordea har öppnat upp för nya marknader för våra kunder. Tack vare Nordeas breda utbud kan vi nu även erbjuda portföljer på den europeiska marknaden”, säger hon.

Sigmastocks växer fort, men lönsamheten är fortfarande en bit bort. För en dryg månad sedan tog bolaget därför in 8 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Stena Finans, affärsängeln Bo Mattsson och Collector-grundaren Lena Apler.

Läs mer: Tunga profiler med när Sigmastocks fyller på kassan

Sigmastocks grundades 2014 av Nanna Stranne och Mai Thai, som lärde känna varandra under studietiden på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Bolagets tredje grundare, Carl Lindberg, är professor i finansiell matematik vid samma högskola.

Missa inte senaste nytt från Di Digital – följ vår Facebooksida här.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?