”Köp nu, betala senare”-lösningen har stött på en hel del kritik i Storbritannien. En rapport från landets finansiella tillsynsmyndighet FCA i februari i år ser en reglering av ”köp nu, betala senare”-marknaden som brådskande, men hittills har ingenting hänt.
Den svenska finttechjättens brittiska annonser stötte även på patrull i december i fjol från ”Advertising Standards Authority”, en självreglerande organisation för reklambranschen i Storbritannien. Enligt nedslaget uppmuntrade annonserna kunderna att använda kreditlösningar för att höja humöret.
Med de uppdaterade tjänsterna kommer Klarna lägga till en en ”betala nu”-funktion. Vid direkt betalning kommer Klarna att ta ut en liten transaktionsavgift från försäljarna.
Klarna uppgav även att man ska utföra mer noggranna kontroller av hur mycket användare har råd att låna samt vara tydligare under kassaprocessen så att kunder förstår att de tagit på sig skulder.
”Vi är övertygade om att människor för det mesta ska betala med de pengar de har, men det finns vissa tillfällen då kredit är meningsfull”, kommenterar Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Enligt februarirapporten från FCA har marknaden för ”Köp nu, betala senare” fyrfaldigats under pandemin till 2,7 miljarder pund, över 32 miljarder kronor, och står för 1 procent av landets totala kreditmarknad med över 5 miljoner aktiva kunder. Tre fjärdedelar av dem är mellan 18-36 år gamla och de flesta köper kläder och skor. Rapporten menar även att mer än en av tio kunder i en storbank som använder sig av ”köp nu, betala senare”-tjänster redan överträdde sina kreditbegränsningar.