Annons

Efter bakslagen – Lendify stärker utlåningskassan med 1 miljard

Lendify fick bordlägga en nyemission om 700 miljoner kronor – och skjuta upp en planerad börsnotering – efter att ha nekats en ny licens hos Finansinspektionen. Nu lånar bolaget in 1 miljard kronor för vidareutlåning till konsumenter.

Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och vice vd:n Erika Eliasson.
Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och vice vd:n Erika Eliasson.Foto:Patrik Olsson (Di).

I september i år rapporterade Di att det snabbväxande svenska kreditbolaget Lendify, som grundades 2014, varit tvungna att skjuta upp en planerad nyemission om 700 miljoner kronor. 

Dessförinnan hade Lendify drabbades av ett tungt bakslag när bolaget nekades ett tillstånd från Finansinspektionen om att få bedriva så kallad finansieringsrörelse, genom att bli ett kreditmarknadsbolag. 

Det hade till exempel gett företaget rätt att börja erbjuda sparkonton till sina kunder. Tanken var att sparkontona skulle finansiera 51 procent av nyutlåningen och 27,5 procent av bolagets totala utlåning redan vid slutet av 2021.

Lendify erbjuder blancolån utan säkerheter, men enbart till svenska hushåll med hög kreditvärdighet, som bolaget självt beskriver det. 

Läs mer: Lendify fick nobben av FI – kapitalrunda på 700 miljoner skjuts upp

Efter bakslaget hos Finansinspektionen har bolaget fortsatt fått förlita sig på att finansiera sin kreditverksamhet genom att låna in institutionellt kapital. Nu har Lendify tagit in ytterligare 1 miljard kronor från den amerikanska kapitalförvaltaren Insight Investment, meddelar bolaget.

”Första finansieringsrundan med Insight Investment skedde 2019. De har visat att de förstår vår affär och är en idealisk partner för fortsatt tillväxt. Lendify fortsätter fokusera på socialt hållbara låneprodukter och leder teknikskiftet inom digitala bankprodukter. Vi leder genom att ta ansvar och det kommer vi fortsätta att göra” säger vd Nicholas Sundén-Cullberg i en kommentar.

Lenfi har en nuvarande lånebok på mellan 2,5-3 miljarder kronor, enligt egen utsago, och runt 40 000 aktiva kunder.

Bolaget har inte gett upp planerna om att stärka sin egen kassa.

”I grundplanen skulle vi få tillgång till kapitalet först sent under andra kvartalet 2021. Så vi har fortfarande inte misslyckats med den tidsramen, även om det förmodligen kommer skjutas lite framåt i tiden”, sa Nicholas Sundén-Cullberg till Di Digital i september.

Innehåll från ZeptagramAnnons

Planerad notering av Zeptagram: ”Musikrättigheter nytt tillgångsslag”

Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.
Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.

Zeptagram gör musikrättigheter tillgängliga för musikintresserade investerare och allmänheten. Bolaget genomför en nyemission inför en planerad notering. Musikrättigheter har potential att bli nästa stora tillgångsslag och Zeptagram siktar på att bli en av marknadsledarna.

Zeptagram identifierade i ett tidigt skede möjligheten att förändra musikindustrin med hjälp av blockkedjetekniken. Bolaget har utvecklat två egna plattformar för handel med NFT:er och DNFT:er som hjälper artister att skapa nya intäktsmodeller och tidigarelägga sina intäkter från royalties. Bolaget planerar en notering under nästa år.

Hits som framför av artister som Britney Spears och Justin Bieber

Zeptagrams användare har redan fått möjlighet att köpa musikrättigheter från en rad artister på plattformen, bland annat i några hits som framförs av världskända artister men också ”up-and-coming”-artister som Annyett Royale – som under året har haft topplaceringar på hitlistorna i USA.

– Investerare och fans ges möjlighet att köpa royaltybringande rättigheter och digitala samlarobjekt. Vi är stolta över de rättigheter som våra användare har fått köpa och framgångar för ”vår” artist Annyett Royale, säger Christina Löwenström, VD och grundare av Zeptagram.

Stabil tillväxt och låg korrelation med traditionella tillgångsslag

Royalties betalas ut när musiken spelas och utgör avkastningen för investerare. Royalties följer inte ekonomiska trender i någon större utsträckning. Ökad tillgång till musik via streamingtjänster och sociala medier bäddar för en fortsatt stigande efterfrågan på musik samt växande royalties, menar Christina Löwenström.

Intäkter från streamingtjänster förväntas fortsätta öka i en snabb takt och 2030 stå för mer än 80 procent av intäkterna inom musikbranschen, enligt analysfirman MIDiA. Intäkterna förväntas öka till 89,1 miljarder dollar till 2030 från 51,8 miljarder dollar under 2021.

Musikrättigheter och NFT:er på två plattformar

Musikmarknadsplatsen är ekosystemet för handel med musikrättigheter samt distribution av royalties. Musikmarknadsplatsen bygger på smarta kontrakt som möjliggör delägande av värdefulla rättigheter.

NFT-marknadsplatsen riktar sig till artister och kreatörer som vill skapa digital konst. Investerare och fans kan investera i digital konst genom NFT:er. Utöver digital konst kan NFT:er skapas av albumomslag, specialinnehåll, biljetter, autografer, böcker, digitala souvenirer et cetera.

Zeptacoin – egen grön kryptovaluta

Bolaget har skapat en egen kryptovaluta, Zeptacoin, som finns noterad på fem olika handelsplatser för kryptovaluta, däribland Bitmart, Bittrex och LBank. 

– Zeptacoin är en så kallad grön kryptovaluta vilket innebär att den är energieffektiv, CO2-neutral, snabb och har en bråkdel av transaktionskostnader jämfört med de stora kryptovalutorna, förklarar Christina Löwenström.

Värdet av bolagets innehav av egna Zeptacoin uppgår till uppskattat 30 MSEK (per 10 november 2022).

Handel med aktier innebär alltid en risk. En investering i aktier kan både öka och minska i värde och det är inte alltid säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

 

Mer från Zeptagram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zeptagram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera