1515

Efter bakslagen – Lendify stärker utlåningskassan med 1 miljard

Lendify fick bordlägga en nyemission om 700 miljoner kronor – och skjuta upp en planerad börsnotering – efter att ha nekats en ny licens hos Finansinspektionen. Nu lånar bolaget in 1 miljard kronor för vidareutlåning till konsumenter.

Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och vice vd:n Erika Eliasson.
Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och vice vd:n Erika Eliasson.Foto:Patrik Olsson (Di).

I september i år rapporterade Di att det snabbväxande svenska kreditbolaget Lendify, som grundades 2014, varit tvungna att skjuta upp en planerad nyemission om 700 miljoner kronor. 

Dessförinnan hade Lendify drabbades av ett tungt bakslag när bolaget nekades ett tillstånd från Finansinspektionen om att få bedriva så kallad finansieringsrörelse, genom att bli ett kreditmarknadsbolag. 

Det hade till exempel gett företaget rätt att börja erbjuda sparkonton till sina kunder. Tanken var att sparkontona skulle finansiera 51 procent av nyutlåningen och 27,5 procent av bolagets totala utlåning redan vid slutet av 2021.

Lendify erbjuder blancolån utan säkerheter, men enbart till svenska hushåll med hög kreditvärdighet, som bolaget självt beskriver det. 

Läs mer: Lendify fick nobben av FI – kapitalrunda på 700 miljoner skjuts upp

Efter bakslaget hos Finansinspektionen har bolaget fortsatt fått förlita sig på att finansiera sin kreditverksamhet genom att låna in institutionellt kapital. Nu har Lendify tagit in ytterligare 1 miljard kronor från den amerikanska kapitalförvaltaren Insight Investment, meddelar bolaget.

”Första finansieringsrundan med Insight Investment skedde 2019. De har visat att de förstår vår affär och är en idealisk partner för fortsatt tillväxt. Lendify fortsätter fokusera på socialt hållbara låneprodukter och leder teknikskiftet inom digitala bankprodukter. Vi leder genom att ta ansvar och det kommer vi fortsätta att göra” säger vd Nicholas Sundén-Cullberg i en kommentar.

Lenfi har en nuvarande lånebok på mellan 2,5-3 miljarder kronor, enligt egen utsago, och runt 40 000 aktiva kunder.

Bolaget har inte gett upp planerna om att stärka sin egen kassa.

”I grundplanen skulle vi få tillgång till kapitalet först sent under andra kvartalet 2021. Så vi har fortfarande inte misslyckats med den tidsramen, även om det förmodligen kommer skjutas lite framåt i tiden”, sa Nicholas Sundén-Cullberg till Di Digital i september.

 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?