1515

Efter avhoppet: Kry-grundaren börjar investera

I våras hoppade hon av den miljardvärderade digitala vårdgivaren Kry. Nu berättar medgrundaren Josefin Landgård om sina framtidsplaner.

Josefin Landgård på Di Digital Startup Tours scen i Luleå.
Josefin Landgård på Di Digital Startup Tours scen i Luleå.Foto:Amanda Lindgren

Sedan starten 2014 har digitala vårdgivaren Kry (NTL) blivit en av de stora spelarna när vården digitaliseras.

Under förra året lossnade det ordentligt när bolaget, i juni, tog in rekordsumman 541 miljoner kronor i en runda med bland andra Accel, Creandum (NTL) och Index Ventures (NTL). Investeringen innebar också en värdering på 3 miljarder kronor.

Bara ett par veckor tidigare meddelade medgrundaren Josefin Landgård att hon lämnar Kry. Hon var bland annat vd när bolaget startade 2014. Det var dags för nya utmaningar, sa hon tidigare i maj.

Nu har Josefin Landgård kommit igång med framtiden, hon ska bli affärsängel och börja investera. Både med eget kapital och tillsammans med andra, genom att resa en gemensam fond med ett mål på 200 miljoner kronor.

Framför allt är det healthtech och digital sjukvård som hon kommer att lägga in kapital i, och det tidigt i bolagens framfart, berättar hon på Di Digital Startup Tours scen i Luleå.

”Jag känner ju att jag hittat min bransch, tycker att det är sjukt spännande med sjukvården och alla utmaningar som finns där. Väldigt mycket är trasigt och funkar inte, då är det svårt att driva förändringar. Då måste man bygga nya organisationer, nya case och möjligheterna är oändliga med all ny teknik som kommer så det är spännande att vara med på den resan.”

Läs mer: Kry tar in en halv miljard – värderingen tripplas 

Just nu träffar Josefin Landgård flera bolag och entreprenörer som söker kapital. En investering är redan gjord och en andra håller på att färdigställas, vilka bolag det handlar om är hon dock än så länge förtegen om.

Att investera i bolag i stället för att bygga dem från grunden är nytt för serieentreprenören, som tycker att den nya rollen passar henne.

”Det är väldigt kul! Jag känner att det är upp till bevis varje dag när man träffar entreprenörer. Jag försöker ge entreprenörerna vi träffar de saker som man själv hade velat ha när man satt på andra sidan, framför allt runt feedback”, säger Josefin Landgård.

Läs mer: Här är techinvesterarnas största satsningar i år

För att sitta med i publiken på Di Startup Tour hämta din biljett på här


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?