Efter 1000 procents uppgång – Plejd tappar på rapporten
Plejd, som säljer uppkopplad belysning och lösningar för hemautomation, fortsätter att öka försäljningen. Men efter en våldsam uppgång är det ändå inte tillräckligt för marknaden som sänker aktien.
Viktor Ström
Text
Babak Esfahani, vd för IOT-bolaget Plejd.
Plejd noterades på Aktietorget i april 2016. Teckningskursen var då 6,35 kronor. Inför onsdagens rapport handlades Plejd-aktien för 61 kronor. Det innebär med andra ord att aktiekursen stigit med nära 1000 procent sedan noteringen.
När bolaget nu rapporterar sitt resultat för tredje kvartalet är förväntningarna högt ställda. Omsättningen i det tredje kvartalet uppgick till 15,7 miljoner kronor, en ökning med 118 procent mot föregående år då intäkterna uppgick till 7,2 Mkr.
Resultatet före skatt var dock 0,1 miljoner kronor, en minskning med 90 procent jämfört med samma period föregående år, då vinsten landade på 1 Mkr.
Vid börsens öppning handlades aktien ned drygt 5 procent.
Göteborgsbolaget Plejd utvecklar produkter och tjänster för smart belysning och hemautomation. Bolaget är verksamt inom det som kallas Internet of Things (IOT), uppkopplade prylar. Börsvärdet är runt 570 miljoner kronor.
Det sker en distansrevolution inom arbetslivet. Den nya verkligheten är en utmaning för chefer och arbetsledare.
– Digitala verktyg och onboarding blir mycket viktigare, säger Daniel Eisenberg, Nordenchef på Deel.
Daniel Eisenberg är Nordenchef för Deel, ett bolag som underlättar att anställa globalt. Genom sitt arbetsliv har han blivit en expert på att jobba på distans, och nu jobbar han på ett företag som aktivt valt strategin att inte ha några fysiska kontor, något som rimmar väl med affärsidén.
Daniel Eisenberg sitter själv i Nairobi, Kenya, dit han flyttat med familj och fru.
Han leder team utspridda i Sverige, Danmark, England, Dubai, Italien och på flera andra platser runt om i världen. Distansarbete kan vara en del av kulturen. Så är det på Deel.
Ett team arbetade i Kapstaden för att komma bort från den nordiska vintern, utan att hamna i fel tidzon.
– Jag önskar att jag haft den möjligheten när jag var ung. Det hade underlättat att kunna foga samman frihetsdrömmarna om resande med arbetslivet, säger Daniel Eisenberg.
Flera undersökningar visar att chefer oroar sig för att distansarbete påverkar resultat negativt. Det är inget Daniel Eisenberg märkt av.
– De anställda äger sin egen tid, det ger en känsla av ansvar. Jag upplever också att de blir mer effektiva, säger han.
Ytterligare en aspekt som lyfts som problematisk med distansarbete är att arbetsplatskulturen blir lidande, vilket kan leda till att anställda känner mindre lojalitet mot företaget.
– Det är klart det finns utmaningar med att bygga kultur när man inte gnuggar arm vid kaffemaskinen varje dag. Men det finns många digitala verktyg att jobba med, och om företaget inte lägger stora summor på kontor går det ju bra att lägga dem på resor så att anställda får träffas på regelbunden basis ändå, säger han och fortsätter:
– Jag tror att kulturen framgent snarare kommer att vara att man delar ett specifikt arbetssätt än fikastunder.
Deel erbjuder företag som samarbetar med dem kontorsplatser via WeWork, boende via Air-bnb, kontorsutrustning levererad var som helst i världen, diverse plugins på slack, och digitala verktyg som underlättar distansarbete.
Daniel Eisenberg menar att en strukturerad onboarding där tydliga förväntningar och krav etableras är vitala för en fungerande remote first-policy. Eftersom det sociala inte sker spontant behöver företaget även hitta sätt att se till att kollegor möts utanför de digitala jobbavstämningarna.
– Varannan vecka blir jag hopmatchad med en kollega jag inte känner på Slack. Det kan vara någon i Indien, Israel eller USA och så ses vi 15 minuter. Vi kanske inte blir bästisar, men jag får en överblick över hur de har det i dag, och hur deras vanligaste utmaningar ser ut.
Daniel Eisenberg checkar in med anställda regelbundet, bara för att kolla läget, säga hej eller ge lite positiv feedback på något arbetsrelaterat. Han menar att det går att ha en empatisk ledarstil, även på distans.
– I början när jag gjorde det märkte jag att många, särskilt de juniora, blev lite nervösa och frågande. Så jag är väldigt tydlig med att när jag ”poke:ar” dig så är det aldrig för att leverera dåliga nyheter, det är bara för att kolla hur du mår.