1515

Eequity slår samman två e-handelsbolag

E-handlarna Outdoorexperten och Skistart går samman för att bilda en ny specialistgrupp inom sport och fritid. Bakom affären står riskkapitalbolaget Eequity.  

Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.
Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.

Riskkapitalbolaget Eequity fortsätter att ta del av konsolideringen i e-handeln. Nu bidrar man till sammanslagningen av Outdoorexperten, en nätbutik inom vandring, löpning samt vintersport, och Skistart, Nordens största skidbutik online. Tillsammans har bolagen en förväntad omsättning på över 250 miljoner kronor 2019.

Sammanslagningen sker genom att Outdoorexperten köper ut Inlandsinnovation, som tidigare ägde cirka 25 procent av Skistarts bolag Globisen och grundarna av Skistart återinvesterar i det gemensamma bolaget. Affären finansieras av befintliga ägare - främst Outdoorexpertens grundare och vd Pierre Breznik och riskkapitalbolaget Eequity, som äger 38 procent av Outdoorexperten. Även Aggregate Media, som investerar med hjälp av mediautrymme, är med på ett hörn.

Bolagen ska fortsätta sina verksamheter som i dag, med tillägget att Skistarts grundare Johan Rehnström och Henrik Lindh blir en del av Outdoorexpertens ledningsgrupp. Pierre Breznik blir vd för hela gruppen.

”Vi är väldigt imponerade över vad Skistart har byggt upp, de ligger långt fram när det gäller att ge expertråd och service till sina kunder. Skistart passar därmed perfekt in i vår strategi, att vara den självklara destinationen och experten online. Vi är väldigt glada över att tillsammans med Johan och Henrik få bygga vidare på vår gemensamma vision med fokus på expertis, rådgivning och inspiration”, säger Pierre Breznik, vd och grundare av Outdoorexperten.

Läs mer: Eequitys nya miljardfond har nått halvvägs – börjar investera 

Även Skistarts vd Johan Rehnström är glad över affären och betonar att målet är att fortsätta vara en specialist på marknaden.

”För oss är det oerhört viktigt att vara specialist och inte generalist, vilket vi kommer fortsätta vara i en ännu större skala tillsammans med Outdoorexperten”, säger han.

Marknaden för outdoorprodukter är värderad till ca 6 miljarder kronor i Norden, varav cirka 15 procent av försäljningen sker online i dag, enligt bolaget.

De spår att tillväxten online blir fortsatt god, samtidigt som försäljningen i fysisk detaljhandel minskar. Antalet sportbutiker har mellan 2011 och 2017 minskat med 18 procent enligt Svensk Handel, en trend Outdoorexperten bedömer ska fortsätta de kommande åren.

Läs mer: Boo.com-grundaren ”Det är tydlig bubbelvarning i it-sektorn” 

”Marknaden håller på att förändras och kunderna ställer allt högre krav på något mer än bara en produkt till försäljning. Expertkompetens, relevant produktutbud och snabba leveranser är otroligt viktigt för att vara konkurrenskraftig”, säger Felix Erhardt, partner på Eequity.

Eequity (NTL) har investerat i onlinesektorn sedan 2010 och förvaltar cirka 1,8 miljarder kronor i fyra olika fonder. Man har totalt 17 portföljbolag, varav många inom e-handeln. Eequity är grundat av Patrik Hedelin (NTL) och Magnus Wiberg (NTL), två it-entreprenörer med erfarenhet från bland annat Pricerunner och Boo.com.

NTL-länkarna går till Nordic Tech List.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?