1515
Annons

Eequity slår samman två e-handelsbolag

E-handlarna Outdoorexperten och Skistart går samman för att bilda en ny specialistgrupp inom sport och fritid. Bakom affären står riskkapitalbolaget Eequity.  

Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.
Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.

Riskkapitalbolaget Eequity fortsätter att ta del av konsolideringen i e-handeln. Nu bidrar man till sammanslagningen av Outdoorexperten, en nätbutik inom vandring, löpning samt vintersport, och Skistart, Nordens största skidbutik online. Tillsammans har bolagen en förväntad omsättning på över 250 miljoner kronor 2019.

Sammanslagningen sker genom att Outdoorexperten köper ut Inlandsinnovation, som tidigare ägde cirka 25 procent av Skistarts bolag Globisen och grundarna av Skistart återinvesterar i det gemensamma bolaget. Affären finansieras av befintliga ägare - främst Outdoorexpertens grundare och vd Pierre Breznik och riskkapitalbolaget Eequity, som äger 38 procent av Outdoorexperten. Även Aggregate Media, som investerar med hjälp av mediautrymme, är med på ett hörn.

Bolagen ska fortsätta sina verksamheter som i dag, med tillägget att Skistarts grundare Johan Rehnström och Henrik Lindh blir en del av Outdoorexpertens ledningsgrupp. Pierre Breznik blir vd för hela gruppen.

”Vi är väldigt imponerade över vad Skistart har byggt upp, de ligger långt fram när det gäller att ge expertråd och service till sina kunder. Skistart passar därmed perfekt in i vår strategi, att vara den självklara destinationen och experten online. Vi är väldigt glada över att tillsammans med Johan och Henrik få bygga vidare på vår gemensamma vision med fokus på expertis, rådgivning och inspiration”, säger Pierre Breznik, vd och grundare av Outdoorexperten.

Läs mer: Eequitys nya miljardfond har nått halvvägs – börjar investera 

Även Skistarts vd Johan Rehnström är glad över affären och betonar att målet är att fortsätta vara en specialist på marknaden.

”För oss är det oerhört viktigt att vara specialist och inte generalist, vilket vi kommer fortsätta vara i en ännu större skala tillsammans med Outdoorexperten”, säger han.

Marknaden för outdoorprodukter är värderad till ca 6 miljarder kronor i Norden, varav cirka 15 procent av försäljningen sker online i dag, enligt bolaget.

De spår att tillväxten online blir fortsatt god, samtidigt som försäljningen i fysisk detaljhandel minskar. Antalet sportbutiker har mellan 2011 och 2017 minskat med 18 procent enligt Svensk Handel, en trend Outdoorexperten bedömer ska fortsätta de kommande åren.

Läs mer: Boo.com-grundaren ”Det är tydlig bubbelvarning i it-sektorn” 

”Marknaden håller på att förändras och kunderna ställer allt högre krav på något mer än bara en produkt till försäljning. Expertkompetens, relevant produktutbud och snabba leveranser är otroligt viktigt för att vara konkurrenskraftig”, säger Felix Erhardt, partner på Eequity.

Eequity (NTL) har investerat i onlinesektorn sedan 2010 och förvaltar cirka 1,8 miljarder kronor i fyra olika fonder. Man har totalt 17 portföljbolag, varav många inom e-handeln. Eequity är grundat av Patrik Hedelin (NTL) och Magnus Wiberg (NTL), två it-entreprenörer med erfarenhet från bland annat Pricerunner och Boo.com.

NTL-länkarna går till Nordic Tech List.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera