1515

Edtechbolagets förlust skenar – vd:n: ”Helt enligt plan”

Edtechbolaget Sqores förlust närmare trefaldigades under fjolåret, samtidigt som omsättningen backar. Men enligt vd:n Niklas Jungegård är den röda balansräkningen ett nödvändigt ont i bolagets omställning mot den stekheta universitetsmarknaden.

Tre av Sqores fyra grundare: Robert Lyngman, Niklas Jungegård (vd) och Gustav Borgefalk.
Tre av Sqores fyra grundare: Robert Lyngman, Niklas Jungegård (vd) och Gustav Borgefalk.Foto:Oskar Omne

Stockholmsbolaget Sqore (NTL) startade 2009 med affärsidén att underlätta för företag att vaska fram rätt kandidater i rekryteringsprocessen med hjälp av tävlingar och uppgifter. Sedan dess har verksamheten vuxit och 2015 började bolaget utveckla ytterligare ett ben att stå på: tjänster som matchar studenter med universitet. Med över 100 000 anslutna universitet, framför allt i utlandet, och runt en miljon registrerade studenter, valde Sqore vid årsskiftet att renodla verksamhet mot universitetsmarknaden.

”Universiteten måste byta ut runt 20-40 procent av sin studentpool varje år, samtidigt har de ofta svårt att nå ut till lämpliga kandidater. Det var ett tufft beslut att skala ned HR-affärsområdet, men det fattades baserat på datan – dels efterfrågan, men även försäljningssiffrorna”, säger Sqores vd och medgrundare Niklas Jungegård.

Men den nya affären har hittills inte gett något positivt utslag i räkenskaperna. Bolaget bakom Sqore, Student Competition, redovisar en omsättning som faller från dryga 17 miljoner kronor 2016 till knappa 15 Mkr i fjol, samtidigt som förlusterna ökar från -10 Mkr 2016 till -28,5 Mkr 2017.

Enligt Niklas Jungegård har den skakiga balansräkningen förklarliga skäl stavade periodisering och nedskrivning, vilket bolaget uppskattar står för 15 av de dryga 28 negativa miljonerna.

Läs mer: Sqores grundare: ”Vi har stora planer för året” 

Men även borträknat den negativa effekten, så ökar förlusterna från föregående år med dryga 3 miljoner kronor. Anledningen är att bolaget har en kostsam utvecklingsfas bakom sig, enligt Niklas Jungegård, som menar att förlusten är ”helt enligt plan” och att siffrorna nu är på väg in i det svarta.

”Vår kostnadskostym om 4 miljoner kronor i månaden under första kvartalet förra året var modell större, då vi investerade mycket i produktutveckling och marknadsexpansion. Den kostnaden har vi halverat till samma period i år”, säger han.

Sqore har sedan 2015 haft ett friskt tillflöde av riskkapital i form av investeringsrundor i tre omgångar om drygt 30 miljoner kronor vardera – den senaste så sent som i januari i år. Denna, den senaste rundan, leddes av den befintliga ägaren och affärsängeln Mats Gabrielsson, känd från tv-serien Draknästet, tillsammans med Jeremia Andersson, en av grundarna bakom rekryteringsbolaget Academic Work. Jeremia Andersson tog samtidigt plats i Sqores styrelse, där även Spotifys globala HR-chef Katarina Berg sedan tidigare är ledamot.

I samband med rundan, värd 32 miljoner kronor, trappade den tidigare storägaren, riskkapitalbolaget Northzone, ned sitt innehav i bolaget från att äga 21 till 1 procent. Samtidigt gick Marta Sjögren, partner i Northzone, från att vara ledamot till suppleant i Sqores styrelse.

”Northzone har fortfarande ett intresse i bolaget, men i samband med rundan hade vi möjlighet att ta in nya ägare med fokus på universitetsmarknaden och Northzone kunde minska sitt innehav”, säger Niklas Jungegård.

Läs mer: 10 av Sveriges hetaste edtechbolag just nu 

Pengarna från rundan användes enligt Niklas Jungegård till att betala av skulder och ”läka ett negativt eget kapital”.

Samtidigt som helhetsaffären fortfarande tampas med en inbromsad tillväxt, växer bolaget på den underliggande universitetsmarknaden. Sqores plattform som matchar universitet och högskolor med lämpliga studentkandidater har gett ny fart till försäljningen som under fjolåret ökade med 160 procent till 11,1 miljoner kronor.

Enligt Niklas Jungegård bör även den så kallade "like for like"-försäljningen tas med i beräkningen, alltså kontraktsvärdet för avtal under året, som ökat från 17,3 Mkr 2016 till 22,3 Mkr 2017.

”Försäljningsmässigt omsatte vi 30 procent mer 2017 än 2016, men vi gjorde ett antal större förändringar i slutet av förra året vilket påverkade resultatet negativt”, säger Niklas Jungegård.

Om bolaget lyckas vända den växande förlusten återstår att se. I en intervju med Di Digital förra året berättare Niklas Jungegård att Sqore valt bort vinst till förmån för tillväxt – nu ska bolaget tvärtom vara moget för att bli en vinstdrivande affär.

”Vi nådde en milstolpe i juni då kassaflödet för månaden var positivt. Nu går vi in i en ny treårsplan med målet att gå med vinst nästa år och kraftigt minska förlusten redan i år”, säger Niklas Jungegård.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?