1515

Edtechbolagets förlust skenar – vd:n: ”Helt enligt plan”

Edtechbolaget Sqores förlust närmare trefaldigades under fjolåret, samtidigt som omsättningen backar. Men enligt vd:n Niklas Jungegård är den röda balansräkningen ett nödvändigt ont i bolagets omställning mot den stekheta universitetsmarknaden.

Tre av Sqores fyra grundare: Robert Lyngman, Niklas Jungegård (vd) och Gustav Borgefalk.
Tre av Sqores fyra grundare: Robert Lyngman, Niklas Jungegård (vd) och Gustav Borgefalk.Foto:Oskar Omne

Stockholmsbolaget Sqore (NTL) startade 2009 med affärsidén att underlätta för företag att vaska fram rätt kandidater i rekryteringsprocessen med hjälp av tävlingar och uppgifter. Sedan dess har verksamheten vuxit och 2015 började bolaget utveckla ytterligare ett ben att stå på: tjänster som matchar studenter med universitet. Med över 100 000 anslutna universitet, framför allt i utlandet, och runt en miljon registrerade studenter, valde Sqore vid årsskiftet att renodla verksamhet mot universitetsmarknaden.

”Universiteten måste byta ut runt 20-40 procent av sin studentpool varje år, samtidigt har de ofta svårt att nå ut till lämpliga kandidater. Det var ett tufft beslut att skala ned HR-affärsområdet, men det fattades baserat på datan – dels efterfrågan, men även försäljningssiffrorna”, säger Sqores vd och medgrundare Niklas Jungegård.

Men den nya affären har hittills inte gett något positivt utslag i räkenskaperna. Bolaget bakom Sqore, Student Competition, redovisar en omsättning som faller från dryga 17 miljoner kronor 2016 till knappa 15 Mkr i fjol, samtidigt som förlusterna ökar från -10 Mkr 2016 till -28,5 Mkr 2017.

Enligt Niklas Jungegård har den skakiga balansräkningen förklarliga skäl stavade periodisering och nedskrivning, vilket bolaget uppskattar står för 15 av de dryga 28 negativa miljonerna.

Läs mer: Sqores grundare: ”Vi har stora planer för året” 

Men även borträknat den negativa effekten, så ökar förlusterna från föregående år med dryga 3 miljoner kronor. Anledningen är att bolaget har en kostsam utvecklingsfas bakom sig, enligt Niklas Jungegård, som menar att förlusten är ”helt enligt plan” och att siffrorna nu är på väg in i det svarta.

”Vår kostnadskostym om 4 miljoner kronor i månaden under första kvartalet förra året var modell större, då vi investerade mycket i produktutveckling och marknadsexpansion. Den kostnaden har vi halverat till samma period i år”, säger han.

Sqore har sedan 2015 haft ett friskt tillflöde av riskkapital i form av investeringsrundor i tre omgångar om drygt 30 miljoner kronor vardera – den senaste så sent som i januari i år. Denna, den senaste rundan, leddes av den befintliga ägaren och affärsängeln Mats Gabrielsson, känd från tv-serien Draknästet, tillsammans med Jeremia Andersson, en av grundarna bakom rekryteringsbolaget Academic Work. Jeremia Andersson tog samtidigt plats i Sqores styrelse, där även Spotifys globala HR-chef Katarina Berg sedan tidigare är ledamot.

I samband med rundan, värd 32 miljoner kronor, trappade den tidigare storägaren, riskkapitalbolaget Northzone, ned sitt innehav i bolaget från att äga 21 till 1 procent. Samtidigt gick Marta Sjögren, partner i Northzone, från att vara ledamot till suppleant i Sqores styrelse.

”Northzone har fortfarande ett intresse i bolaget, men i samband med rundan hade vi möjlighet att ta in nya ägare med fokus på universitetsmarknaden och Northzone kunde minska sitt innehav”, säger Niklas Jungegård.

Läs mer: 10 av Sveriges hetaste edtechbolag just nu 

Pengarna från rundan användes enligt Niklas Jungegård till att betala av skulder och ”läka ett negativt eget kapital”.

Samtidigt som helhetsaffären fortfarande tampas med en inbromsad tillväxt, växer bolaget på den underliggande universitetsmarknaden. Sqores plattform som matchar universitet och högskolor med lämpliga studentkandidater har gett ny fart till försäljningen som under fjolåret ökade med 160 procent till 11,1 miljoner kronor.

Enligt Niklas Jungegård bör även den så kallade "like for like"-försäljningen tas med i beräkningen, alltså kontraktsvärdet för avtal under året, som ökat från 17,3 Mkr 2016 till 22,3 Mkr 2017.

”Försäljningsmässigt omsatte vi 30 procent mer 2017 än 2016, men vi gjorde ett antal större förändringar i slutet av förra året vilket påverkade resultatet negativt”, säger Niklas Jungegård.

Om bolaget lyckas vända den växande förlusten återstår att se. I en intervju med Di Digital förra året berättare Niklas Jungegård att Sqore valt bort vinst till förmån för tillväxt – nu ska bolaget tvärtom vara moget för att bli en vinstdrivande affär.

”Vi nådde en milstolpe i juni då kassaflödet för månaden var positivt. Nu går vi in i en ny treårsplan med målet att gå med vinst nästa år och kraftigt minska förlusten redan i år”, säger Niklas Jungegård.


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?