1515

Edtech-bolaget Kognity blöder – men vd spår vändning i år

Startupbolaget Kognity redovisar en förlust på tre gånger omsättningen under verksamhetsåret som slutade i augusti 2016. Vd Hugo Wernhoff beskriver dock året som ett ”genombrott” och spår positivt kassaflöde för det digitala skolboksbolaget.

Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.
Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.

En rad unga startupbolag ämnar digitalisera utbildningsbranschen i Sverige. Ett av dem är Kognity som gör digitala läroböcker för IB-utbildningar.

Kognity har dels utvecklat en plattform för att publicera interaktiva, digitala läroböcker, dels producerar de också innehållet till läroböckerna.

”Vi satte oss 2012 och tittade på möjligheten att skapa ett bolag inom utbildning drivet av teknologi. För två år sedan lanserade vi vår nuvarande produkt och nu har vi kommit till en punkt då vi bevisat att det fungerar och ska expandera”, sa Hugo Wernhoff, medgrundare och vd för Kognity (NTL) till Di Digital i somras.

Läs mer: Digiexam värderas till nära 300 miljoner

Vi klarar oss till lönsamhet med den plan som ligger.

Då hade bolaget lockat till sig drygt 7 miljoner från ängelinvesterare och var på väg att fylla på med ytterligare kapital. Bland investerarna fanns Gustaf Rentzhog, vd för pensionsrådgivaren Söderberg & Partners och Jeremias Andersson, en av grundarna av rekryteringsbolaget Academic Work.

Hugo Wernhoff ville inte berätta hur mycket pengar man tagit in totalt. Men han uppgav att kapitalanskaffningen skett till en värdering av hela bolaget om 100 miljoner kronor.

Nu står det klart att verksamhetsåret som slutade i augusti 2016 är allt annat än övertygande. Omsättningen uppgick till 3,6 miljoner kronor. Och förlusten landade på drygt 10 miljoner kronor. Men enligt Hugo Wernhoff har bolaget utvecklas över förväntan.

”Fjolåret var ett genombrottsår som överträffade våra högt ställda förväntningar. Anledningen till den låga omsättningssiffran var att redovisningsprinciper gjorde att vi bara tog upp 3,6 av 10 miljoner kronor av faktureringen i de officiella siffrorna”, säger han. 

Omsättningen blir flera hundra procent högre under innevarande räkenskapsår, lovar han.

”Vidare ska vi ha positivt kassaflöde redan till hösten”, säger han.

Något omedelbart behöv av mer riskkapital ser inte Hugo Wernhoff i nuläget.

”Nej, vi klarar oss till lönsamhet med den plan som ligger. Det går fantastiskt bra. Vi rekryterar i högre takt än vi trodde i somras”, säger han.

I dag arbetar 28 personer på Kognity och bolagets plattform används i över 60 länder. Än så länge är det bara skolor inom IB-programmet (en gymnasieutbildning med internationell läroplan) som använder Kognity men planen är nu att testa nya utbildningssystem.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?