1515

Edtech-bolaget Kognity blöder – men vd spår vändning i år

Startupbolaget Kognity redovisar en förlust på tre gånger omsättningen under verksamhetsåret som slutade i augusti 2016. Vd Hugo Wernhoff beskriver dock året som ett ”genombrott” och spår positivt kassaflöde för det digitala skolboksbolaget.

Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.
Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.

En rad unga startupbolag ämnar digitalisera utbildningsbranschen i Sverige. Ett av dem är Kognity som gör digitala läroböcker för IB-utbildningar.

Kognity har dels utvecklat en plattform för att publicera interaktiva, digitala läroböcker, dels producerar de också innehållet till läroböckerna.

”Vi satte oss 2012 och tittade på möjligheten att skapa ett bolag inom utbildning drivet av teknologi. För två år sedan lanserade vi vår nuvarande produkt och nu har vi kommit till en punkt då vi bevisat att det fungerar och ska expandera”, sa Hugo Wernhoff, medgrundare och vd för Kognity (NTL) till Di Digital i somras.

Läs mer: Digiexam värderas till nära 300 miljoner

Vi klarar oss till lönsamhet med den plan som ligger.

Då hade bolaget lockat till sig drygt 7 miljoner från ängelinvesterare och var på väg att fylla på med ytterligare kapital. Bland investerarna fanns Gustaf Rentzhog, vd för pensionsrådgivaren Söderberg & Partners och Jeremias Andersson, en av grundarna av rekryteringsbolaget Academic Work.

Hugo Wernhoff ville inte berätta hur mycket pengar man tagit in totalt. Men han uppgav att kapitalanskaffningen skett till en värdering av hela bolaget om 100 miljoner kronor.

Nu står det klart att verksamhetsåret som slutade i augusti 2016 är allt annat än övertygande. Omsättningen uppgick till 3,6 miljoner kronor. Och förlusten landade på drygt 10 miljoner kronor. Men enligt Hugo Wernhoff har bolaget utvecklas över förväntan.

”Fjolåret var ett genombrottsår som överträffade våra högt ställda förväntningar. Anledningen till den låga omsättningssiffran var att redovisningsprinciper gjorde att vi bara tog upp 3,6 av 10 miljoner kronor av faktureringen i de officiella siffrorna”, säger han. 

Omsättningen blir flera hundra procent högre under innevarande räkenskapsår, lovar han.

”Vidare ska vi ha positivt kassaflöde redan till hösten”, säger han.

Något omedelbart behöv av mer riskkapital ser inte Hugo Wernhoff i nuläget.

”Nej, vi klarar oss till lönsamhet med den plan som ligger. Det går fantastiskt bra. Vi rekryterar i högre takt än vi trodde i somras”, säger han.

I dag arbetar 28 personer på Kognity och bolagets plattform används i över 60 länder. Än så länge är det bara skolor inom IB-programmet (en gymnasieutbildning med internationell läroplan) som använder Kognity men planen är nu att testa nya utbildningssystem.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?