1515

E-sportpionjären Andreas Thorstensson laddar om

E-sportveteranen Andreas Thorstensson lämnade EQT Ventures tidigare i år. Nu drar han, ihop med en rad tunga namn som Alexander Garfield, i gång e-sportbolaget Popdog. Grundplåten på drygt 81 miljoner kronor kommer främst från en amerikansk investeringsjätte.

Andreas Thorstensson tar in drygt 81 Mkr ihop med amerikanska e-sportveteraner till nystartade Popdog. Bolagsnamnet är en blinkning till e-sporten och en term som använts i CS-världen.
Andreas Thorstensson tar in drygt 81 Mkr ihop med amerikanska e-sportveteraner till nystartade Popdog. Bolagsnamnet är en blinkning till e-sporten och en term som använts i CS-världen.

Los Angeles-baserade Popdogs ledningsteam är som en checklista på några av de mest framgångsrika veteranerna och ledande krafterna inom dagens e-sport. 

Anders Thorstenssons medgrundare Alexander Garfield har tidigare byggt upp e-sportlagen Evil Geniuses och Allience i moderbolaget Goodgame. För fyra år sedan sålde han Goodgame till streamingjätten Twitch, en affär som rapporterades vara värd uppemot 50 miljoner dollar.

I Popdog finns även serieentreprenören Niles Heron, som har en bakgrund i amerikanska techinkubatorer som Techstars, Gener8tor och Detroits Techtown samt Colin DeShong som varit Alexander Garfields parhäst länge.

”Det känns otroligt kul att vara tillbaka inom gaming och e-sport igen tillsammans med ett drömteam av medgrundare och fantastiska investerare”, säger Andreas Thorstensson.

Popdog har i en första finansieringsrunda fått in 9 miljoner dollar, motsvarande drygt 81 miljoner kronor. Rundan har letts av amerikanska Makers Fund tillsammans med Korea Investment Partners, som bland annat investerat i koreanska teknikjätten Kakao och även i finska mobilspelsbolag som Armada Interactive och Traplight Games.

Popdog står på tre helägda ben. Det ena är Loaded, världens största byrå för så kallade gaming influencers. Bolaget representerar bland annat internetkändisen Tyler Blevins, mer känd som ”Ninja”, som har över 20 miljoner följare på Youtube.

Det andra är Noscope, världens största analystjänst för Twitch.

Därutöver ingår även Catalyst Sports & Medias e-sportdel, som framför allt jobbar med att öppna dörrarna för företag som vill ta sig in i e-sportvärlden.

”Trots att e-sporten växt oerhört de senaste åren har det saknats produkt- och teknikfokus. Att redan ha Loaded, Noscope och Catalyst under vårt paraply är oerhört starkt för de produkter vi nu bygger. Vi vill bli en helhetslösning för gaming, streaming och e-sport”, säger Andreas Thorstensson.

Läs mer: Andreas Thorstensson är en av tech-Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 

E-sportvärlden har de senaste åren lockat till sig miljardbelopp, men det är många som fortfarande kämpar för att nå lönsamhet. Popdogs grundare är övertygade om det är möjligt.

”Vårt mål är att bli den 'backend' som håller ihop ekosystemet totalt sett och har begriplig teknik och tjänster kopplade till det. Med det startkapital vi fått nu är vi ett steg närmare att nå dit”, kommenterar Alexander Garfield, som kan skryta med att vara den lagägare som vunnit mest prispengar i e-sportens historia efter att ha tagit hem den penningstinna turneringen The International två gånger.

Popdog har i dag 25 anställda. Det fräscha riskkapitalet går inledningsvis till nyanställningar, särskilt tekniker, men även till rekryteringar inom tjänsteinnehåll och produktutveckling. 

”Jag kommer driva vårt Europakontor ifrån Stockholm och håller just nu på att rekrytera för fullt, primärt utvecklare men också produkt och sälj”, säger Andreas Thorstensson.

Han började programmera spel som tioåring och är en ärrad pionjär inom e-sport. 1997 fick han jobb på Spray som utvecklare. Två år senare upptäckte han spelet Counter-Strike och blev världsmästare samma år. Han startade e-sportlaget Geekboys, som även var en samlingsplats för andra spelare och senare utvecklades till SK Gaming. Han sålde sin tredjedel av SK Gaming 2016 till Esforce.

Han grundade lånebolaget Toborrow 2013 och drev det i två år tills han började på riskkapitaljätten EQT Ventures.

Där jobbade han bland annat med ett mjukvaruprogram kallat Motherbrain som med hjälp av artificiell intelligens analyserar data om investeringsobjekt i tech-världen.

”Under mina år på EQT försökte jag hitta något inom e-sport att investera i, men det har inte funnits.”

Läs mer: Andreas Thorstensson avslöjar EQT:s hemliga investeringsvapen  

I stället ser han alltså ut att göra det på egen hand. 

Tidigare i vintras lade Andreas Thorstensson i en Twitter-tråd ut sin syn på e-sportens framtid. Han menar att e-sport är mer likt golf och tennis, än basket och fotboll vilket påverkar affärsmöjligheterna. Men att dagens sportmiljardärer går in i e-sportlag och försöker stöpa dem i samma form som framgångsrika fotbolls- eller basketlag är fel väg, anser han.

”De flesta investerarna verkar totalt ha missat att göra 'due dilligence', kanske av rädsla att missa tåget eller för att de helt enkelt inte förstår området på riktigt. Turneringarna för spel som League of Legends är faktiskt inte större än NBA-finalerna om man mäter tittare på ett korrekt sätt, men de kommer med största sannolikhet bli det inom en snar framtid. Och det finns en betydligt mycket större potential på längre sikt i spel som per default är digitala och globala.”

E-sportvärlden behöver moderniseras. Andreas Thorstensson pekar i synnerhet på de i hans tycke horribla kontrakt där en stor del av intäkterna hamnar hos lagens ägare. 

”Jag tror det kommer en stor 'backlash' där lagen som utnyttjat den här situationen kommer ta stryk. E-sportspelarna kommer att få större frihet. Även om de fortfarande representerar ett lag kommer de att kunna bygga sina egna personliga varumärken vid sidan om, som streamers och influencers, vilket kommer att ge betydligt större intäkter för dem. Men jag är övertygad om att de lagen som hanterar detta på rätt sätt bara kommer att stärkas av det. De kommer kunna fokusera ännu mer på att bygga varumärke vilket är deras riktiga tillgång samt hitta nya och bättre affärsmodeller kring deras verksamhet.”

”Jag är extremt 'bullish' totalt sett. Popdog kommer att kunna vara med och lösa en stor del av utmaningarna både för spelarna och lagen", säger han.


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?