1515

E-sportbolaget växte omsättningen med 500 procent – “Satsat hela min förmögenhet”

Medan branscher som sport och underhållning drabbats hårt under coronapandemin har e-sporten sett en raketartad utveckling. Under 2020 ökade det svenska e-sportbolaget Godsent omsättningen med 500 procent, och vände samtidigt förlust till vinst. ”Jag har satsat allt jag äger och lite till i det här företaget”, säger vd:n och medgrundaren Ludwig Sandgren.

Henrik Denebrandt (till vänster) och Ludwig Sandgren (till höger) är båda vd för och medgrundare av e-sport och gamingbolaget Godsent.
Henrik Denebrandt (till vänster) och Ludwig Sandgren (till höger) är båda vd för och medgrundare av e-sport och gamingbolaget Godsent.Foto:Pressbild

På fyra år har Malmöbaserade Godsent  lyckats etablera sig som ett av de tre största e-sportbolagen i Sverige. Under 2020 ökade bolagets omsättning till 13,3 miljoner kronor, från 2,7 Mkr föregående år. Samtidigt byttes en förlust på 3,2 Mkr till en vinst om 2 Mkr.

Sedan starten 2017 har bolaget, som organiserar e-sportlag, knyter till sponsorer och säljer merchandise, rest 5,8 miljoner kronor i extern finansiering, en blygsam summa jämfört med andra e-sportlag som tävlar på samma nivå, säger Henrik Denebrandt, medgrundare.

”Vi tävlar mot, och har slagit, lag där de allra flesta har finansierats med ett antal 100 miljoner kronor. Så vi har extremt låg extern finansiering i förhållande till den här branschen i stort”, säger han.

Han får medhåll från sin medgrundare och affärspartner Ludwig Sandgren som säger att Godsent har satt ihop lag med en förhållandevis låg kostnadsbild i förhållande till sina konkurrenter, men ändå lyckats vinna mot flera av dem. 

”Under 2020 var det många gånger som vi spelade och vann mot storklubbar vars lag har kunnat vara 10 gånger dyrare än våra, men de var inte 10 gånger bättre.”

Läs även: Ny storaffär inom e-sport – vill bli störst i Norden 

Utöver en mindre kapitalrunda på 1 Mkr kommer den största delen av den externa finansieringen från affärsänglar, vänner och familj, samt grundarnas egna medel. 

”Som entreprenörer är både jag och Henrik i det här företaget med hela vårt väsen. Jag har satsat hela min förmögenhet – och i princip min familjs förmögenhet – på detta”, säger Ludwig Sandgren. 

Bolaget har en diversifierad affärsmodell där intäkterna kommer från en rad olika källor. Det handlar bland annat om försäljning av konsumentprodukter, så kallad merchandise, försäljning av spelarkontrakt, intäkter från spelutvecklare och spel, samt partnerskap och sponsoravtal med större aktörer som Samsung, Björn Borg och Betsafe. När Godsent vinner turneringar och tävlingar får bolaget en liten del av prispengarna, men det mesta går till spelarna själva. 

Godsent har i dag sju lag som tävlar i spel som Counter-Strike, Dota 2, League of Legends och Fortnite. Eftersom e-sporten redan utövas på digitala plattformar har näringen inte påverkats lika hårt av coronapandemin som andra kulturyttringar.

Ett av Godsents sju e-sportlag med Olavo "CKY" Napoleao, Eduardo "Dumau" Wolkmer, João "Felps" Vasconcellos, Bruno "B4rt1n" Camara, Epitacio "Taco" Pessoa och Bruno "latto" Rebelatto.
Ett av Godsents sju e-sportlag med Olavo "CKY" Napoleao, Eduardo "Dumau" Wolkmer, João "Felps" Vasconcellos, Bruno "B4rt1n" Camara, Epitacio "Taco" Pessoa och Bruno "latto" Rebelatto.Foto:Pressbild

När sportevenemang och nöjesproduktioner inom film och tv under 2020 lades på is, eller helt ställdes in, lockades istället mer publik över till e-sport, säger Ludwig Sandgren.

”Våra turneringar blev också förstörda av pandemin och kunde inte hållas på de villkor som de alltid har gjorts. Men på grund av att vi spelar datorspel så kunde turneringar fortgå online”, säger han och fortsätter:

”Det gjorde att vår underhållning till och med kunde bli stärkt av detta. Vi fick fler ögon på oss, för vi hade något att visa.”

Med en stor fanskara, som följer lagen och spelarna i sociala medier och på strömningsplattformar som Twitch, har bolaget byggt sitt varumärke organiskt. Marknadsföringen sker helt i egna kanaler och Godsent har tillsammans med samtliga spelares konton totalt 4,5 miljoner följare i sociala medier. Henrik Denebrandt säger att han räknar med närmare en fördubbling innan året är slut.

”Vi är födda digitala och har aldrig köpt en enda annons. Varumärket byggs av influerare och att vi spelar i extremt många turneringar i olika spel.”

Ludwig Sandgren säger att en annan viktig del i Godsents framgångsmodell ligger i bolagets fokus på spelarnas fysiska aktivitet och mentala hälsa. Spelarna har därför tillgång till hälsocoacher, dietister och ergonomer, samt psykologer som utreder och följer upp välmåendet i lagen.

”De befinner sig i en helhetslösning – som vi får kalla för all-inclusive – där det mesta är omhändertaget med deras boende och mat. Vi försöker optimera deras omständigheter så att de framför allt fokuserar på spelet.”

Godsent lägger stor vikt vid spelarnas fysiska aktivitet och mentala hälsa, och de har därför tillgång till bland annat privata tränare och hälsocoacher. På bilden syns hälsocoachen Oskar Hemby och e-sportaren Bruno "Latto" Rebelatto.
Godsent lägger stor vikt vid spelarnas fysiska aktivitet och mentala hälsa, och de har därför tillgång till bland annat privata tränare och hälsocoacher. På bilden syns hälsocoachen Oskar Hemby och e-sportaren Bruno "Latto" Rebelatto.Foto:Pressbild

Ludwig Sandgren och Henrik Denebrandt säger att deras långsiktiga mål är att skala upp Godsent till att bli ett av de tio största underhållningsbolagen i världen inom e-sport och gaming. 

De planerar nu för att genomföra en, i bolagets egna mått mätt, större finansieringsrunda under 2021. Kapitalet kommer att användas till att fortsätta skala upp de olika affärsområdena och accelerera tillväxten. 

”Vi tror att vi, utan externt kapital, kommer att nästan dubbla omsättningen i år. Så med externt kapital har vi ännu större möjligheter att investera i att bli en större global organisation. Vi ser redan ett rekordstort intresse från nya partners, och behöver kunna skala upp vårt team eftersom vi är ganska slimmade idag”, säger Henrik Denebrandt.

I takt med att mer kapital strömmar in till bolagen, och att branschen i allt större utsträckning kommersialiseras, är e-sporten på väg in i en ny era, säger Ludwig Sandgren.

”När man kan ha publik på evenemang igen så tror jag att vi kommer att nå en helt ny nivå av mognad för industrin, och branschen kommer att ta ett jättesteg framåt. Det kommer helt enkelt att vara riktigt ballt.”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?