1515

E-sportbolaget växte med 1.000 procent: Tar in nytt kapital och växlar upp i Norden

Esportal hade 1.000 procents tillväxt på sin plattform i fjol. Med veteraner från bland annat Klarna växlar man nu upp ännu ett snäpp. Koncernen som driver gamingcenter som Inferno Online har nu precis tagit in 42 miljoner kronor för att expandera i Norden.

Marcus Huber, vd för Esportal. Han har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution Gaming.
Marcus Huber, vd för Esportal. Han har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution Gaming.Foto:Jesper Frisk

Stockholmsbaserade Esportal Group driver dels fyra gamingarenor i Stockholm och Täby, dels en e-sportplattform och håller i turneringar. Koncernen omsatte i fjol 46 Mkr. Rörelseresultatet, ebitda, förbättrades med 10 Mkr men stannade ändå på en förlust på 9 Mkr.

Glädjeämnet för vd:n Marcus Huber, som har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution EVO +7,31% Dagens utveckling Gaming, var att e-sportplattformen Esportal fått rejäl fart.

”Onlineplattformen växte med 1.000 procent i fjol. Omsättningen landade på 15 Mkr och det operativa resultatet (ebitda) förbättrades med över 18 Mkr”, säger han.

Att koncernen som helhet visar röda siffror tas med ro. Marcus Huber är nöjd med att ha hittat en fungerande affärsmodell med intäkter från betalande användare i form av månadsabonnemang på e-sportplattformen samt från annonsörer och sponsorsamarbeten bland annat i samband med onlineturneringar i spelet Counter-Strike, CS:GO.

”Vi har sett ett enormt uppsving. Antalet abonnenter har ökat med 100 procent jämfört med föregående år. Annonsförsäljningen förra året låg på 6,5 Mkr, hittills i år har vi sålt för 5,5 Mkr”, säger han.

Annonsörerna är inte bara techjättar som HP och Logitech, som normalt är nära gamingvärlden, utan även andra som vill nå målgruppen män 18-36 år, en i reklamsammanhang svårflörtad publik.

”Snacksbolaget Doritos är till exempel en av våra största partners nu, men vi har också turneringar ihop med sponsorer som Pucko och Elgiganten”, säger Marcus Huber.

Esportal startade två nya gamingcenter i fjol, dels Red Bull Gaming Sphere – tänkt för en äldre publik med alkoholrättigheter och matservering – intill Inferno vid Odenplan, dels ett nytt Inferno Online i Täby. 

Tajmingen kunde ha varit bättre. Den förra öppnade i slutet av januari 2020, den senare ett par veckor in i februari. Sedan slog pandemin till med full kraft.

”I ett normalläge skulle Infernobolagen påverka koncernen positivt. På toppen har vi tappat 40 procent, men vi tror inte att det kommer att vara så här för evigt. Det finns ett uppdämt behov att träffas på platser som Inferno för att spela och umgås med vänner.”

Nyligen fylldes kassan på med 42 Mkr från investerare som riskkapitalfonden Uequity, LMK Venture Partners, som förvaltar kapitalet efter it-företaget Axis grundare, samt Modelio Equity, som drivs av Oliver Molse, och tidigare investerat i bland annat taxibolaget Bzzt. Finansieringsrundan hanterades av ABG Sundal Collier ABG -1,19% Dagens utveckling .

”Vi är väldigt stolta över att kunnat bevisa vår affärsmodell i Sverige. Målet är nu att skala upp på de nordiska marknaderna och ta det ut i resten av världen”, säger Marcus Huber.

Hur länge räcker pengarna som ni nu tagit in?
”Det kommer räcka för att ta bolaget till nästa fas. Det ser ljust ut för i år. Vi kommer omsätta betydligt mer på Esportal i år.”

När når ni nollresultat?
”Fortsatt tillväxt är det som vi siktar på. Vi styr ganska mycket över kostnaderna, det vill säga hur mycket vi lägger på utveckling och marknadsföring.” 

Hur påverkas ni av konkurrenter som Pophouses satsning på ett digitalt kulturhus vid Sergels torg?
”Jag tycker att det är kul att det investeras i e-sport och digitala upplevelser. Vi precis som de tror på att skapa digitala upplevelser ihop med fysiska möten. Vi kan lära av varandra.”

Viruspandemin har förstås bromsat utvecklingen, men samtidigt har nya dörrar öppnats.

”Vi räknar med att öppna minst ett nytt gamingcenter i år beroende på covidsituationen. Men givet att världen tar sig ur pandemin kommer människor alltid att vilja träffas i stadskärnor. Vi ser ett ökande intresse bland fastighetsägare för det vi håller på med. Vi kan skapa de upplevelser som gallerior och stadskärnor kommer att behöva.”

Esportal Group har under det senaste året toppat laget genom att rekrytera nyckelpersoner på ledande befattningar.

Ny finanschef är Fredrik Gardefors som har en erfarenhet från Qliro Group och Rocket Internet. Philip Berman har tagit rollen som produkt- och marknadschef och har ett förflutet på  Lendo-konkurrenten Advisa. Henrik Johansson är ny vd för dotterbolaget Inferno Online. Han kommer närmast från Easyfairs, som bland annat står bakom Kistamässan, och har tidigare varit på McKinsey. Chefsteknikern Igor Iankovych har en bakgrund på Netent och rekryterades för någon vecka sedan från ett casinobolag på Malta.

”Vi börjar få ihop ett fantastiskt team av talangfulla människor som vet vilket tempo man måste hålla för att växa. Vi är mitt inne steget att skala upp. Det känns som om man är tillbaka på Klarna 2010”, säger Marcus Huber, som när han slutade på betalbolaget 2015 var ansvarig för bolagets internationella säljavdelning.

Den tuffaste konkurrenten är betydligt större, brittiska Faceit vars e-sportplattform har omkring 15 miljoner registrerade användare och en handfull spel. 

Enligt Marcus Huber har Esportal över en halv miljon registrerade användare och 65.000–70.000 aktiva spelare i månaden. Det går att växa enbart på spelet Counter-Strike även om fler spel ligger i korten.

”Vi går inte ut i nuläget och säger vilket eller när det kan bli så”, säger han.

 


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?