1515

E-sportbolaget växte med 1.000 procent: Tar in nytt kapital och växlar upp i Norden

Esportal hade 1.000 procents tillväxt på sin plattform i fjol. Med veteraner från bland annat Klarna växlar man nu upp ännu ett snäpp. Koncernen som driver gamingcenter som Inferno Online har nu precis tagit in 42 miljoner kronor för att expandera i Norden.

Marcus Huber, vd för Esportal. Han har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution Gaming.
Marcus Huber, vd för Esportal. Han har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution Gaming.Foto:Jesper Frisk

Stockholmsbaserade Esportal Group driver dels fyra gamingarenor i Stockholm och Täby, dels en e-sportplattform och håller i turneringar. Koncernen omsatte i fjol 46 Mkr. Rörelseresultatet, ebitda, förbättrades med 10 Mkr men stannade ändå på en förlust på 9 Mkr.

Glädjeämnet för vd:n Marcus Huber, som har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution EVO -1,56% Dagens utveckling Gaming, var att e-sportplattformen Esportal fått rejäl fart.

”Onlineplattformen växte med 1.000 procent i fjol. Omsättningen landade på 15 Mkr och det operativa resultatet (ebitda) förbättrades med över 18 Mkr”, säger han.

Att koncernen som helhet visar röda siffror tas med ro. Marcus Huber är nöjd med att ha hittat en fungerande affärsmodell med intäkter från betalande användare i form av månadsabonnemang på e-sportplattformen samt från annonsörer och sponsorsamarbeten bland annat i samband med onlineturneringar i spelet Counter-Strike, CS:GO.

”Vi har sett ett enormt uppsving. Antalet abonnenter har ökat med 100 procent jämfört med föregående år. Annonsförsäljningen förra året låg på 6,5 Mkr, hittills i år har vi sålt för 5,5 Mkr”, säger han.

Annonsörerna är inte bara techjättar som HP och Logitech, som normalt är nära gamingvärlden, utan även andra som vill nå målgruppen män 18-36 år, en i reklamsammanhang svårflörtad publik.

”Snacksbolaget Doritos är till exempel en av våra största partners nu, men vi har också turneringar ihop med sponsorer som Pucko och Elgiganten”, säger Marcus Huber.

Esportal startade två nya gamingcenter i fjol, dels Red Bull Gaming Sphere – tänkt för en äldre publik med alkoholrättigheter och matservering – intill Inferno vid Odenplan, dels ett nytt Inferno Online i Täby. 

Tajmingen kunde ha varit bättre. Den förra öppnade i slutet av januari 2020, den senare ett par veckor in i februari. Sedan slog pandemin till med full kraft.

”I ett normalläge skulle Infernobolagen påverka koncernen positivt. På toppen har vi tappat 40 procent, men vi tror inte att det kommer att vara så här för evigt. Det finns ett uppdämt behov att träffas på platser som Inferno för att spela och umgås med vänner.”

Nyligen fylldes kassan på med 42 Mkr från investerare som riskkapitalfonden Uequity, LMK Venture Partners, som förvaltar kapitalet efter it-företaget Axis grundare, samt Modelio Equity, som drivs av Oliver Molse, och tidigare investerat i bland annat taxibolaget Bzzt. Finansieringsrundan hanterades av ABG Sundal Collier ABG -2,92% Dagens utveckling .

”Vi är väldigt stolta över att kunnat bevisa vår affärsmodell i Sverige. Målet är nu att skala upp på de nordiska marknaderna och ta det ut i resten av världen”, säger Marcus Huber.

Hur länge räcker pengarna som ni nu tagit in?
”Det kommer räcka för att ta bolaget till nästa fas. Det ser ljust ut för i år. Vi kommer omsätta betydligt mer på Esportal i år.”

När når ni nollresultat?
”Fortsatt tillväxt är det som vi siktar på. Vi styr ganska mycket över kostnaderna, det vill säga hur mycket vi lägger på utveckling och marknadsföring.” 

Hur påverkas ni av konkurrenter som Pophouses satsning på ett digitalt kulturhus vid Sergels torg?
”Jag tycker att det är kul att det investeras i e-sport och digitala upplevelser. Vi precis som de tror på att skapa digitala upplevelser ihop med fysiska möten. Vi kan lära av varandra.”

Viruspandemin har förstås bromsat utvecklingen, men samtidigt har nya dörrar öppnats.

”Vi räknar med att öppna minst ett nytt gamingcenter i år beroende på covidsituationen. Men givet att världen tar sig ur pandemin kommer människor alltid att vilja träffas i stadskärnor. Vi ser ett ökande intresse bland fastighetsägare för det vi håller på med. Vi kan skapa de upplevelser som gallerior och stadskärnor kommer att behöva.”

Esportal Group har under det senaste året toppat laget genom att rekrytera nyckelpersoner på ledande befattningar.

Ny finanschef är Fredrik Gardefors som har en erfarenhet från Qliro Group och Rocket Internet. Philip Berman har tagit rollen som produkt- och marknadschef och har ett förflutet på  Lendo-konkurrenten Advisa. Henrik Johansson är ny vd för dotterbolaget Inferno Online. Han kommer närmast från Easyfairs, som bland annat står bakom Kistamässan, och har tidigare varit på McKinsey. Chefsteknikern Igor Iankovych har en bakgrund på Netent och rekryterades för någon vecka sedan från ett casinobolag på Malta.

”Vi börjar få ihop ett fantastiskt team av talangfulla människor som vet vilket tempo man måste hålla för att växa. Vi är mitt inne steget att skala upp. Det känns som om man är tillbaka på Klarna 2010”, säger Marcus Huber, som när han slutade på betalbolaget 2015 var ansvarig för bolagets internationella säljavdelning.

Den tuffaste konkurrenten är betydligt större, brittiska Faceit vars e-sportplattform har omkring 15 miljoner registrerade användare och en handfull spel. 

Enligt Marcus Huber har Esportal över en halv miljon registrerade användare och 65.000–70.000 aktiva spelare i månaden. Det går att växa enbart på spelet Counter-Strike även om fler spel ligger i korten.

”Vi går inte ut i nuläget och säger vilket eller när det kan bli så”, säger han.

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?