1515

E-sportare nekas sportvisum i Sverige – får ställa in tävling om 344 miljoner

Det stora e-sportmästerskapet The International för Dota 2, med 40 miljoner dollar i potten, skulle ha gått av stapeln förra året i Stockholm. Tävlingen flyttades fram till i år på grund av coronapandemin, men nu menar organisationen bakom tävlingen att regeringen nekat deltagarna sportvisum. 

”Pinsamt”, anser Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholm.

Regeringen förnekar dock att man har fattat ett sådant beslut.

Team Liquid under tävlingen The International i Vancouver, Kanada, 2018.
Team Liquid under tävlingen The International i Vancouver, Kanada, 2018.Foto:Jeff Vinnick

E-sporten har vunnit mycket mark på senare år med miljontals fans och stora prisbelopp i turneringar. Enligt Forbes konsumeras årligen 50 miljarder timmars gaminginnehåll på Youtube, vilket kan jämföras med de 60 miljarder timmar årligen som människor ser streamad tv på Netflix.

Tävlingarna kring Dota 2 omsätter miljardbelopp i tusentals tävlingar runtom i världen. Det är ett action-orienterat strategispel med fantasy-tema, utvecklat av amerikanska Valve Corporation.

Sedan 2011 har tävlingen The International arrangerats, där 18 lag spelar om en stor prispott. Den senaste omgången avgjordes i Shanghai där prissumman låg på 34 miljoner dollar, motsvarande 292 miljoner kronor. Under 2020 skulle tävlingen ske i Globen i Stockholm med 40 miljoner dollar i potten, men flyttades fram till i år på grund av coronapandemin.

Enligt Valve Corporation som står bakom arrangemanget hade kommunala Visit Stockholm försäkrat att turneringen skulle kunna genomföras. Men arbetet stötte på patrull när Riksidrottsförbundet tidigare i våras nekade e-sporten medlemskap.

Därmed klassas e-sport fortfarande inte som en idrott i Sverige.

”Vi upptäckte att vårt enda val var att fråga inrikesministern (Mikael Damberg, reds anm.) att klassa The international Dota 2-mästerskapen som ett elitsportevent. Vår förfrågan nekades”, skriver arrangörerna Valve Corporation i ett uttalande.

Detta innebär enligt Valve Corporation att deltagare som spelare och personal skulle kunna nekas visum för att åka till Sverige och att de vid inträde till landet är utlämnade till enskilda beslut vid gränskontrollen. Detta gäller då framför allt för resande från länder utanför EU. 

Beslutet har väckt ilska hos politiker i oppositionen.

”Att världens största e-sportturnering tvingas flytta från Sverige på grund av regeringens inkompetens är inget annat än pinsamt. E-sporten har en enorm betydelse för Stockholm och Sverige. Vi behöver modernisera synen på e-sport”, skriver Stockholms finansborgarråd (M), Anna König Jerlmyr på Twitter.

Även moderatkollegan och riksdagsledamoten Hanif Bali kritiserar regeringen i frågan.

”Inrikesministern Damberg nekar att ge sportvisum till deltagarna i Dota International.  Därmed ställs evenemanget in och flyttar till annat land. Detta är en av de absolut största e-sportevenemangen i världen”, skriver han.

Inrikesminister Mikael Dambergs pressekreterare Per Strängberg förnekar att regeringen har fattat beslut i frågan.

”Regeringen utfärdar inte visum över huvudtaget och det är inte heller regeringens uppgift att göra det”, skriver han i ett mejl till Di Digital.

Per Strängberg skriver vidare att det inte ligger på regeringens bord att besluta om hur idrotter och evenemang ska klassas.

Pressekreteraren fortsätter:

”Regeringen ska och får heller inte tolka förordningar som regeringen utfärdat i enskilda ärenden.”

Arrangörerna letar nu efter alternativa städer i Europa för att genomföra turneringen.

Läs mer: E-sportbolaget växte omsättningen med 500 procent – ”Satsat hela min förmögenhet”


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?