1515

E-sportare nekas sportvisum i Sverige – får ställa in tävling om 344 miljoner

Det stora e-sportmästerskapet The International för Dota 2, med 40 miljoner dollar i potten, skulle ha gått av stapeln förra året i Stockholm. Tävlingen flyttades fram till i år på grund av coronapandemin, men nu menar organisationen bakom tävlingen att regeringen nekat deltagarna sportvisum. 

”Pinsamt”, anser Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholm.

Regeringen förnekar dock att man har fattat ett sådant beslut.

Team Liquid under tävlingen The International i Vancouver, Kanada, 2018.
Team Liquid under tävlingen The International i Vancouver, Kanada, 2018.Foto:Jeff Vinnick

E-sporten har vunnit mycket mark på senare år med miljontals fans och stora prisbelopp i turneringar. Enligt Forbes konsumeras årligen 50 miljarder timmars gaminginnehåll på Youtube, vilket kan jämföras med de 60 miljarder timmar årligen som människor ser streamad tv på Netflix.

Tävlingarna kring Dota 2 omsätter miljardbelopp i tusentals tävlingar runtom i världen. Det är ett action-orienterat strategispel med fantasy-tema, utvecklat av amerikanska Valve Corporation.

Sedan 2011 har tävlingen The International arrangerats, där 18 lag spelar om en stor prispott. Den senaste omgången avgjordes i Shanghai där prissumman låg på 34 miljoner dollar, motsvarande 292 miljoner kronor. Under 2020 skulle tävlingen ske i Globen i Stockholm med 40 miljoner dollar i potten, men flyttades fram till i år på grund av coronapandemin.

Enligt Valve Corporation som står bakom arrangemanget hade kommunala Visit Stockholm försäkrat att turneringen skulle kunna genomföras. Men arbetet stötte på patrull när Riksidrottsförbundet tidigare i våras nekade e-sporten medlemskap.

Därmed klassas e-sport fortfarande inte som en idrott i Sverige.

”Vi upptäckte att vårt enda val var att fråga inrikesministern (Mikael Damberg, reds anm.) att klassa The international Dota 2-mästerskapen som ett elitsportevent. Vår förfrågan nekades”, skriver arrangörerna Valve Corporation i ett uttalande.

Detta innebär enligt Valve Corporation att deltagare som spelare och personal skulle kunna nekas visum för att åka till Sverige och att de vid inträde till landet är utlämnade till enskilda beslut vid gränskontrollen. Detta gäller då framför allt för resande från länder utanför EU. 

Beslutet har väckt ilska hos politiker i oppositionen.

”Att världens största e-sportturnering tvingas flytta från Sverige på grund av regeringens inkompetens är inget annat än pinsamt. E-sporten har en enorm betydelse för Stockholm och Sverige. Vi behöver modernisera synen på e-sport”, skriver Stockholms finansborgarråd (M), Anna König Jerlmyr på Twitter.

Även moderatkollegan och riksdagsledamoten Hanif Bali kritiserar regeringen i frågan.

”Inrikesministern Damberg nekar att ge sportvisum till deltagarna i Dota International.  Därmed ställs evenemanget in och flyttar till annat land. Detta är en av de absolut största e-sportevenemangen i världen”, skriver han.

Inrikesminister Mikael Dambergs pressekreterare Per Strängberg förnekar att regeringen har fattat beslut i frågan.

”Regeringen utfärdar inte visum över huvudtaget och det är inte heller regeringens uppgift att göra det”, skriver han i ett mejl till Di Digital.

Per Strängberg skriver vidare att det inte ligger på regeringens bord att besluta om hur idrotter och evenemang ska klassas.

Pressekreteraren fortsätter:

”Regeringen ska och får heller inte tolka förordningar som regeringen utfärdat i enskilda ärenden.”

Arrangörerna letar nu efter alternativa städer i Europa för att genomföra turneringen.

Läs mer: E-sportbolaget växte omsättningen med 500 procent – ”Satsat hela min förmögenhet”


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?