1515
Annons

E-handlaren: Postnords avgift på Kina-paketen är tandlös

Med ”några knapptryck” duckar svenska e-handlare den extra avgiften på de så kallade Kina-paketen som träder i kraft den 1 mars. ”Det här säger lite om krocken mellan det analoga Sverige och digitala Kina”, säger Dinesh Nayar, vd på e-handelsplatsen Fyndiq.

Fyndiqs vd Dinesh Nayar.
Fyndiqs vd Dinesh Nayar.Foto:Sammy Steen

Handelsflödena är redan på plats. Istället för att ta rutten raka vägen från Kina till Sverige kommer paketen att mellanlanda i Holland, ompaketeras och importeras som om EU vore avsändaren. Den svenska e-handelsplattformen Fyndiq har omdirigerat sina flöden för att undvika den extra administrationsavgiften om 75 kronor per paket från tredje land, som Postnord inför den 1 mars. En nödlösning, enligt Fyndiqs vd Dinesh Nayar.

”Det här säger lite om krocken mellan det analoga Sverige och digitala Kina. Våra kinesiska handlare löste det här med några knapptryck, men problematiken kvarstår – momsen uteblir för Sverige”, säger han.

I januari blev det känt att Tullverket och Postnord har hamnat i strid om vems ansvar det är att driva in moms på de stora flöden försändelser från tredje land, och då framför allt Kina, som e-handeln har fört med sig. Nu har Postnord meddelat att de kommer att sköta momshanteringen mot en extra administrationsavgift om 75 kronor per paket. Skrämselpropaganda, menar Dinesh Nayar.

”Att bygga upp murar och handelshinder på det här viset skulle kanske imponera på presidenten på andra sidan Atlanten, men hör inte hemma i Sverige 2018. Det är inte det land vi känner som entreprenörer som driver en techstartup med medarbetare från hela världen”.

Läs mer: Postnords avgift för Kinapaket: 75 kronor 

Nyheten om den nya avgiften slog ner hårt bland Fyndiqs kunder och osäkerheten kring hur den nya avgiften kommer att slå är stor.

”I och med att vi närmar oss den 1 mars har vi tappat i försäljningen på de här varorna. Det är många oroliga kunder som hör av sig och ingen vet hur de ska förhålla sig. Att betala 75 kronor för en vara med ett värde på 35 kronor är helt orimligt”, säger Dinesh Nayar.

Att ducka avgiften genom att skicka paket via ett annat EU-land är ett nödvändigt ont för att inte kunderna ska drabbas, menar Dinesh Nayar, som ser två alternativ till långsiktiga lösningar på momsproblematiken. 

”Antingen hittar Postnord en digital och automatiserad lösning som gör att vi som handelsaktör kan se till att kunden gör rätt för sig och betalar moms redan i kassan, eller så överlåter Postnord till andra aktörer att bli momsombud i deras ställe. Det är också ett alternativ, även om det inte är att föredra”, säger han.

Läs mer: E-handlare hyllar avgift på Kina-shopping: ”Ska inte vara någon gräddfil” 

Andreas Svensson, analytiker på HUI Research, spår att det kommer att bli allt vanligare med lösningar likt Fyndiqs.

”På kort sikt kommer nog privatimporten att sjunka en del från de asiatiska länderna, men det kommer att bli svårt att stoppa konsumtionen av den här typen av varor genom att ålägga dem med en avgift. De kommer att hitta nya sätt att lösa logistiken”, säger han.

Enligt E-barometern för helåret 2017, som tas fram i samarbete mellan Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research, stod utlandsköpen för 31 procent av den totala näthandeln. 36 procent av dessa gjordes i sin tur från kinesiska handlare. Att flödena från öst skulle minska, är inte troligt menar Andreas Svensson, däremot ser han att fokus kan komma att flyttas från lågprissegmentet.

”En effekt av ökad reglering och avgift på importen, kan bli att kineserna växlar upp och börjar sälja mer högkvalitativa produkter. Idag söker sig konsumenterna dit bara för att hitta de billigaste varorna inom exempelvis hemelektronik och kläder, men det dröjer nog inte många år innan Kina även erbjuder ett kvalitetsinriktat utbud. Då kommer kanske inte de här 75 kronorna att spela lika stor roll”, säger han.

Indikationer på konjunkturtopp i techbranschen

Vinstregnet kan vara över för asiatiska teknikjättar. Stigande kostnader pressar, samtidigt som efterfrågan kan vara på väg att minska när kunderna väljer att sälja från lagren, enligt en ny rapport.

Foto:Joe Buglewicz, Vincent Yu

Under pandemin har oro för störningar i leveranskedjorna fått flera företag att fylla på sina lager. Enligt en färsk rapport från den franska investmentbanken Netaxis ökade lagerandelen av taiwanesiska bolags totala tillgångar från 18 procent under perioden 2015–2021, till 22 procent under årets första kvartal.

Taiwan – med sin starka tekniktillverkningssektor – är känslig för svängningar och kan därmed ses som en tidig indikation på utvecklingen inom techbranschen i övriga Asien.

Pressade av högre räntor och lägre konsumentefterfrågan – bland annat till följd av inflationen på flera håll i världen – väljer nu flera företag att sälja av sina lager och väntar med att själva lägga nya ordrar. 

Asiatiska teknikbolag som sydkoreanska Samsung och taiwanesiska TSMC har redan meddelat att de skalar ned produktionen eller varnat för vad lagerutförsäljningen hos kunderna kan innebära.

Det kan framför allt slå mot Taiwan, där minskade exportordrar redan märks gentemot storkunderna USA och Kina.

”I takt med att kunder försenar beställningar för att sälja av sina lager kommer fler tillverkare att tvingas sänka priserna och ge rabatter, vilket också kommer att ha en inverkan på bruttomarginalen. Detta innebär att den starka tillväxten i omsättning och bruttomarginal de senaste två åren kan nå en konjunkturtopp”, skriver investmentbanken i rapporten. 

Samtidigt syns tecken i Japan på att man fortfarande försöker att öka lagren av komponenter och råmaterial, där det fortfarande råder brist vilket fått bolag att skjuta upp tillverkningen av konsumentprodukter som riskokare och tvättmaskiner, enligt Nikkei Asia.

Enligt Netaxis kommer till och med den starka halvledarbranschen i Asien att påverkas, men där kan efterfrågan hållas uppe av en fortsatt starkt tillväxt i bland annat bilsektorn och datacenter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera