1515
Annons

E-handlaren Icaniwill begraver stridsyxan med amerikansk sportjätte

Med nytt kapital från tunga investerare bäddar den svenska e-handlaren Icaniwill för global expansion.

Icaniwills grundare och vd Gustaf Ollas lägger tvisten med det amerikanska märket Under Armour bakom sig.
Icaniwills grundare och vd Gustaf Ollas lägger tvisten med det amerikanska märket Under Armour bakom sig.Foto:Press/Annika Derwinger Falkuggla

Det amerikanska sportmärket Under Armour har satt käppar i hjulet för e-handelsbolaget Icaniwills intåg på en rad nyckelmarknader, däribland USA, Kanada och Mexiko. Detta genom att det förstnämnda bolaget äger varumärket ”I Will”. Nu har parterna dock nått en förlikning och sopat undan hindren för att samexistera på marknaderna.

”Det är en viktig nyckel för att vi ska kunna fortsätta växa globalt. Vi är jätteglada att äntligen ha den här förlikningen på plats”, säger Gustaf Ollas, Icaniwills grundare och vd.

Läs mer: Rnb och Wellstreet investerar i plattform för abonnerade barnkläder 

Icaniwill startades 2015 av Gustaf Ollas och tillverkar sportkläder för försäljning via nätet. Bolaget har hittills inte tagit in något externt kapital, utan vuxit organiskt till en omsättning på dryga 27 miljoner kronor i fjol med en vinst på 2,6 miljoner kronor.

I och med att möjligheten till försäljning på nya marknader öppnar upp sig är Icaniwill redo för en snabbare expansion med nytt kapital genom en nyligen avslutad investeringsrunda. Leder rundan om 4 miljoner kronor gör bland andra affärsängeln Alexander Hars, grundare av rabattjänsten Let’s Deal, tillsammans med Klarna-veteranerna Mikael Wintzell och Sïmon Saneback genom duons riskkapitalbolag Wellstreet.

”Jag har varit i kontakt med flera olika investerare sedan starten, men har aldrig känt ett behov av att bara ta in pengar. Det har varit viktigare att hitta folk som kan komma in och bidra med erfarenhet och nätverk. Där tycker jag att vi har hittat en väldigt spännande mix”, säger Gustaf Ollas.

Läs mer: Wellstreet och Polarn o Pyret-ägaren startar startupinkubator ihop 

Med pengarna ska bolaget öka marknadsföringsinsatserna och växa på personalsidan – dagens sju anställda ska bli dubbelt så många inom 18 månader.

"Vi kommer förutom att anställa mer personal lägga mycket av pengarna på marknadsföring. Vi utvärderar löpande vart varje investerad krona ger mest avkastning och fortsätter att följa utvecklingen inom sociala medier noga", säger Gustaf Ollas.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera