1515

E-handlaren Icaniwill begraver stridsyxan med amerikansk sportjätte

Med nytt kapital från tunga investerare bäddar den svenska e-handlaren Icaniwill för global expansion.

Icaniwills grundare och vd Gustaf Ollas lägger tvisten med det amerikanska märket Under Armour bakom sig.
Icaniwills grundare och vd Gustaf Ollas lägger tvisten med det amerikanska märket Under Armour bakom sig.Foto:Press/Annika Derwinger Falkuggla

Det amerikanska sportmärket Under Armour har satt käppar i hjulet för e-handelsbolaget Icaniwills intåg på en rad nyckelmarknader, däribland USA, Kanada och Mexiko. Detta genom att det förstnämnda bolaget äger varumärket ”I Will”. Nu har parterna dock nått en förlikning och sopat undan hindren för att samexistera på marknaderna.

”Det är en viktig nyckel för att vi ska kunna fortsätta växa globalt. Vi är jätteglada att äntligen ha den här förlikningen på plats”, säger Gustaf Ollas, Icaniwills grundare och vd.

Läs mer: Rnb och Wellstreet investerar i plattform för abonnerade barnkläder 

Icaniwill startades 2015 av Gustaf Ollas och tillverkar sportkläder för försäljning via nätet. Bolaget har hittills inte tagit in något externt kapital, utan vuxit organiskt till en omsättning på dryga 27 miljoner kronor i fjol med en vinst på 2,6 miljoner kronor.

I och med att möjligheten till försäljning på nya marknader öppnar upp sig är Icaniwill redo för en snabbare expansion med nytt kapital genom en nyligen avslutad investeringsrunda. Leder rundan om 4 miljoner kronor gör bland andra affärsängeln Alexander Hars, grundare av rabattjänsten Let’s Deal, tillsammans med Klarna-veteranerna Mikael Wintzell och Sïmon Saneback genom duons riskkapitalbolag Wellstreet.

”Jag har varit i kontakt med flera olika investerare sedan starten, men har aldrig känt ett behov av att bara ta in pengar. Det har varit viktigare att hitta folk som kan komma in och bidra med erfarenhet och nätverk. Där tycker jag att vi har hittat en väldigt spännande mix”, säger Gustaf Ollas.

Läs mer: Wellstreet och Polarn o Pyret-ägaren startar startupinkubator ihop 

Med pengarna ska bolaget öka marknadsföringsinsatserna och växa på personalsidan – dagens sju anställda ska bli dubbelt så många inom 18 månader.

"Vi kommer förutom att anställa mer personal lägga mycket av pengarna på marknadsföring. Vi utvärderar löpande vart varje investerad krona ger mest avkastning och fortsätter att följa utvecklingen inom sociala medier noga", säger Gustaf Ollas.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?