1515

E-handlare tar till portning för att mota returkaos – men Zalando nobbar

Boozt har stängt ned kunder som returnerar för mycket. Nu kan fler modehandlare ta efter. Men jätten Zalando utesluter en sådan lösning – och satsar i stället på konstgjord intelligens för att minska returnering. ”Vi har inga planer på att utesluta kunder baserat på deras returbeteende”, säger David Hejgaard, kommersiell chef för Zalando i Norden. 

Zalando arbetar med konstgjord intelligens för att minska sin returnering.
Zalando arbetar med konstgjord intelligens för att minska sin returnering.Foto:Oliver Tjaden

Ungefär 9 000 kunder har uteslutits från handel på Boozt BOOZT -2,67% Dagens utveckling , vilket motsvarar 0,3 procent av deras kunder. Enligt modehandlaren införs klausulen för att minska bolagets klimatpåverkan genom mindre leveranser.   

Erik Bergh, analytiker på undersökningsinstitutet Hui Resarch, spår en utveckling där fler modehandlare kommer att ta efter.  

”Att få ned returgraden kommer många jobba med och sedan beror det lite på vilka förutsättningar man har och hur man gör det. Klädbranschen har vuxit så pass mycket på nätet. Och när den nu mognar kanske e-handelsbolagen tar tag i det här, i stället för att jaga marknadsandelar”, säger Erik Bergh. 

LÄS MER: E-handelsjätten portar kunder som returnerar för mycket

Hur olika bolag behandlar frågan beror på företagets resurser, enligt Hui Research.  

”Om man inte har de förutsättningarna kanske man måste jobba med att lösa det på andra sätt. Och då kanske man väljer att inte acceptera hur många returer som helst.”

Men enligt Dagens industris analytiker Agnetha Jönsson är fraktkostnader och hantering av returer också viktiga variabler för e-handlare att se över i jakten på lönsamhet – särskilt när konjunkturen börjar bli kärvare.

”Det finns så klart en miljöaspekt i det då man reducerar returer. Men den primära, eller en delförklaring är lönsamheten skulle jag tro”, säger Erik Bergh. 

LÄS MER: Analys: Tuffare för kunderna när e-handeln tvingas strama åt

Boozts finanschef Sandra Gadd vill inte säga hur mycket pengar bolaget sparar genom att pausa 9 000 kunder, men uppger att det handlar om mångmiljonbelopp. 

”Den gruppen har en returgrad på 90 procent. Det kostar mycket när vi ska skicka saker fram och tillbaka, samtidigt som det måste hanteras”, säger Sandra Gadd. 

Modehandlaren har i sin tur fått bra respons för sitt beslut. 

”Vi har givetvis pratat med kunder som har blivit lite upprörda, men annars har vi fått ett positivt bemötande från branschkollegor och investerare. För mig är det ett tecken på att branschen håller på mogna.”

Zalando utesluter dock att de kommer att gå samma väg som Boozt och pausa kunder.

”Gratis frakt och returer har varit en integrerad del av Zalandos affärsmodell och löfte till våra kunder sedan start. För ett kundcentrerat företag som Zalando är våra kunder vår mest värdefulla tillgång, och vi har inga planer på att utesluta kunder baserat på deras returbeteende.”

Zalando har valt en annan väg för att minska returnering. Den tyska modehandlaren har anställt 25 personer som enbart jobbar för att vägleda deras kunder i ”storleksdjungeln”. Sedan Zalando startade projektet under 2018 har de kunnat se en minskning gällande storleksrelaterad returer med 4 procent. 

”Teamet använder konstgjord intelligens och maskininlärning för att bearbeta storleksdata som samlats in från tidigare kundreturer och från så kallade passande modeller”, säger David Hejgaard, kommersiell chef för Zalando i Norden. 

Boozt har dock ingen plan på att använda konstgjord intelligens och maskininlärning för att minska sin returnering. 

”Det här är något vi jobbar med varje dag på olika sätt. Vi tar in feedback och försöker optimera våra produktbeskrivningar.” 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?