Annons

E-handlare spränger 10 miljarder-tak – leksaker hetast

Black Friday må se dyster ut för den fysiska handeln, men för e-handlarna blir det ett nytt rekordår. Det visar en undersökning från jämförelsesajten Pricerunner, som nu spår att e-handeln spränger 10-miljardersvallen. 

Regeringens uppmaningar om att stanna hemma blev ett hårt slag för den fysiska handeln, men e-handeln fortsätter att blomstra.

Pricerunner, vars affärsidé är att slussa vidare kunder till försäljare med lägsta priset, har haft en tillväxt på 90 procent i november, och under förra veckan var tillväxten över 100 procent. 

Redan i fredags, alltså en vecka innan den egentliga ”Black Friday”, drog realisationskampanjen ”Black Week” igång och flera aktörer fortsätter fram till ”Cyber Monday” den 30 november. 

”De här tio dagarna är den mest intensiva shoppingperioden på hela året”, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers.

I en undersökning som Post Nord gjorde uppgick försäljningen på Black Friday förra året till över sju miljarder kronor. Enligt Pricerunners undersökning som gjorts av marknadsundersökningsbolaget You Gov räknar 35 procent av de 1 009 intervjuade att handla under Black Friday i år, vilket är fler än bolaget tidigare räknat med. 

”När mer än var tredje svensk planerar att handla på Black Friday-rean så kommer det att innebära att butikernas omsättning ökar kraftigt. Tidigare har vi räknat med att Black Friday växer med 15 till 30 procent i år till ett nytt rekord på 9 miljarder kronor. Men som det utvecklats så tror vi mycket väl att perioden kan nå 10 miljarder kronor i omsättning”, kommenterar Nickas Storåkers. 

Pricerunners vd Nicklas Storåkers tror att omsättningen under Black Friday kan nå 10 miljarder kronor.
Pricerunners vd Nicklas Storåkers tror att omsättningen under Black Friday kan nå 10 miljarder kronor.

Flest reabesökare finns det bland de mellan 30 till 39 år, där 55 procent handlar på Black Friday-rean, medan endast 21 procent av svenskar över 60 år handlar på rean. 21 procent av de tillfrågade kommer att spendera mindre pengar på årets rea, och det är särskilt tydligt i det yngre gardet mellan 18 till 29 år. 

”Den skakiga ekonomin har drabbat många unga och därför minskar de sin konsumtion. Det är svårt att uppskatta hur stor den totala tillväxten under Black Friday kommer att bli, eftersom det är de unga som i störst utsträckning handlar på rean”, säger Nicklas Storåkers.

Enligt Pricerunners analys av perioden i fjol är Black Friday-dagarna årets billigaste, då mer än en av fyra av de 33.300 jämförda produkterna såldes med rabatter på mellan 15 och 50 procent. Genomsnittsrabatten 2019 var 18 procent. 

Det mest populära segmentet är leksaker. 

”Perioden har utvecklat sig till ett bra tillfälle att handla julklappar. Enligt våra analyser av priserna på 50.000 produkter över ett helt år så är det lägst priser på Black Friday”, säger Pricerunners vd. 

En annan populär kategori är tv-apparater, som är den enskilda produkten som omsätter mest. Det knepiga är dock att även om priset är lägre på Black Friday så fortsätter de falla i pris. 

”Egentligen är det en ganska dålig idé att köpa en tv-apparat”, råder Nicklas Storåkers.

Mer än en fjärdedel av reavarorna i Pricerunners undersökning var blufferbjudanden, som enligt Pricerunners definition innebär att en vara smyghöjts med minst tio procent i perioden fram till Black Friday, och sedan sänkts med fem procent eller mer. Här har bland andra Pricerunner en jämförelsetjänst där kunden med hjälp av en graf kan se hur priset rört sig hos försäljaren. 

 

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera