1515
Annons

E-handlare hyllar avgift på Kina-shopping: ”Ska inte vara någon gräddfil”

Svenska e-handlare firar dagens beslut från Postnord att införa en fast avgift på paket beställda från kinesiska marknadsplatser. ”Kinesiska e-handlare har tidigare subventionerats”, säger Babyshops medgrundare Marcus Tagesson.

Marcus Tagesson och Linn Tagesson grundade e-handeln Babyshop 2006.
Marcus Tagesson och Linn Tagesson grundade e-handeln Babyshop 2006.Foto:pressbild.

Tidigare i veckan krävde finansminister Magdalena Andersson (S) att Tullverket gör något åt de 100-tals miljoner kronor som svenska staten går miste om när privatpersoner inte betalar moms på varor från Kinas populära marknadsplatser. 

Under fredagen har Tullverket tillsammans med Postnord gått ut med att de ska införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet. En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas oavsett varans originalpris. 

Läs även: Postnord lägger fast avgift på Kina-shopping 

För svenska e-handlare är den här nyheten positiv, det anser i alla fall Babyshops medgrundare Marcus Tagesson.

”Vi tycker att det är väldigt positivt att Postnord och Tullverket inför detta så att vi kan konkurrera på lika villkor. Det har funnits en gräddfil där handel från Kina har subventionerats”, säger Marcus Tagesson.

Babyshop, som kan räknas som en av Europas största e-handlare inom barnmode, grundades 2006 av paret Marcus och Linn Tagesson. De tror inte att de kommer att känna av förändringen märkbart. 

”Jag vill tro att vår kvalitetsprocess står sig bra i konkurrensen oavsett kanal. Möjligtvis kan vi locka över några fler när det gäller julhandeln och gåvor där Wish har varit en stark kanal”, säger Marcus Tagesson och fortsätter:

”Men det här handlar ju lika mycket om miljön vilket är en viktig aspekt i det hela, som att man kan beställa något för 9 kronor från Kina för att vi ska få det hela vägen hit gratis. Dessutom handlar det om skatteintäkter och moms för att få en jämnare konkurrens.”

Läs även: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag 

Däremot kommer inget av den administrativa avgiften att gå till statens skatteintäkter utan kommer bara att täcka den extra kostnad som Postnord får genom att kontrollera alla paket från Kina. 

Och det är speciellt varor från marknadsplatser som Alibaba och Wish som kommer att drabbas av den nya avgiften. För Stefan Kvarfordt, Svensk Handels expert på e-handel och chef över Brysselkontoret, så är beslutet om momskraven positiv. 

”Vi välkomnar verkligen att man tar tag i det här. Vi kan se att Kina har gynnats och konkurrensen på lika villkor är A och O. Men momsfrågan är bara en av tio parametrar. Sen kan man tycka att Postnord borde ha genomfört det här tidigare. Man borde ha läst sina egna prognoser där man har kunnat förutse ökningen av varor från Kina”, säger Stefan Kvarfordt.

Är den här avgiften det bästa sättet att lösa konkurrensproblemet?

”Det korta svaret är nej. Det som vi har efterfrågat och som även finansministern Magdalena Andersson har ställt sig positiv till är att skynda på införandet av de regler som ska gälla i hela EU år 2021. Den här regeln kommer att tvinga plattformar som Alibaba att se till att momsen för varor som köps där betalas in. Det tror vi kommer ge större effekt”, säger Stefan Kvarfordt.


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?