1515
Annons

E-handelsraketens vd investerar i hållbara äkta smycken: ”Växer med 500 procent”

Återvunnet guld och labbodlade diamanter – Akind säljer smycken på nätet och expanderar till Europa. Nu investerar affischsajten Desenios vd Fredrik Palm och Let’s Deal-grundaren Alexander Hars i bolaget.

Anna Wallander, medgrundare och vd för e-handelsbutiken Akind som säljer smycken.
Anna Wallander, medgrundare och vd för e-handelsbutiken Akind som säljer smycken.

Smycken som inte kompromissar med miljön. Det är tanken bakom e-handeln Akind som säljer halsband, ringar, örhängen och armband i återvunnet guld med labbodlade diamanter och odlade pärlor. 

”Vi satsar på hållbara material och hållbara priser. Vår kund är en kvinna som är medveten och bryr sig om var smycket kommer ifrån”, säger Akinds vd och medgrundare Anna Wallander.

Sedan starten 2019 har bolaget växt med 500 procent per år och siktar på att omsätta 15 miljoner kronor under 2021.

”Presenter är stort inom smycken, men vi riktar oss till de som vill köpa till sig själva. Kvinnor mellan 30–45 år är en ’sweet spot’, då de har börjat tjäna lite mer och spenderar mindre pengar på slit-och-släng-produkter”, säger Anna Wallander.

Nu går e-handelsprofilen och den nyligen börsnoterade affischsajten Desenios vd Fredrik Palm in med pengar i Akind. Med sig har han också Let’s Deal-grundaren och Desenios styrelseordförande Alexander Hars samt nätklädbutiken Askets medgrundare Jakob Dworsky. Tillsammans med befintliga ägare lägger de in en investering på 5 miljoner kronor i Akind.

Läs också: Storägaren Mats Qviberg om Desenios börskollaps: ”De borde skämmas”

Hittills har verksamheten finansierats av innovationslån från Almi och pengar från grundarnas nätverk. Kontakten med investerare tog Anna Wallander själv eller fick introduktioner från vänner och bekanta. Hon hade 7–8 möten och processen gick snabbt.

Bolaget har i dag åtta anställda och satsar på att sprida sitt varumärke genom digital marknadsföring och influerare. Designern Maria Axelqvist har varit med från starten och är den som tillsammans med Anna Wallander tagit fram utseendet på smyckena.

I år har man även startat försäljning i Tyskland och Nederländerna – en satsning som investeringen ska användas till. För att utveckla verksamheten vill Anna Wallander också anställa en person som tar helhetsansvaret för digital annonsering och att bolaget ska bli mer datadrivet.

”Vi säljer mest i Sverige, men Tyskland borde ta över i slutet av året”, säger hon.

Tröskeln för att köpa smycken på nätet kan upplevas högre än exempelvis kläder. Samtidigt kommer de flesta smycken bara i en storlek och Akind får väldigt få returer.

Anna Wallander har en bakgrund som affärsjurist och aldrig tidigare haft en tanke på att producera smycken. Men att starta eget bolag hade hon alltid drömt om. 

Det var när hon satt och bollade tankar med sin partner som idén till Akind uppstod. De pratade om bolag som har tagit ett nytt grepp på olika produkter genom att sälja prisvärda produkter direkt till konsument via nätet. Som det amerikanska glasögonföretaget Warby Parker och Ace & Tate eller klädbutikerna Everlane och just Asket.

”Men vi tyckte inte riktigt att vi såg något liknande för smycken”, säger Anna Wallander.

Hon började gräva i smyckesindustrin och blev förfärad över den tunga gruvindustrin för att utvinna guld och diamanter. Det finns också jättemycket guld i haven som industrin har börjat titta närmare på att exploatera.

”Det har stor påverkan på jorden, både etiskt och hållbart”, säger hon.

Istället jobbar Akind enbart med återvunnit guld som samlas upp i Madrid i Spanien, och labbodlade diamanter från två fabrikanter i USA och en i Antwerpen.

”Den ena av tillverkarna i USA gör allt med solenergi”, säger Anna Wallander.

Akind-smyckena produceras i en fabrik i Spanien och planen är att addera fler fabriker, för att inte vara beroende av en och kunna skala upp produktionen.

Bolaget släpper nya smycken kontinuerligt och senast har de var smyckade med pärlor som är odlade i Australien.

”Vi har en lång lista och släppen är planerade fram till nästa sommar”, säger Anna Wallander.

Läs också: Influencerns e-handelsraket lockar till sig namnkunniga investerare

De vill minska personalbristen i vården – backas av ishockeyspelare

Startupen Vivium vill motverka personalbristen i vården med hjälp av en plattform som drar ner på det administrativa arbetet. Nu tar bolaget in färska miljoner, bland annat från två NHL-spelare. ”Vi vill vara en av de självklara aktörerna när det kommer till schemaläggning för vården för Europa och USA”, säger vd:n Peter Westerholm. 

Viviums grundare. Från vänster: Philip Gustavsson, Peter Westerholm och Andreas Jakubowicz.
Viviums grundare. Från vänster: Philip Gustavsson, Peter Westerholm och Andreas Jakubowicz.

Startupbolaget Vivium vill effektivisera tiden det tar att rekrytera ny personal till den underbemannade vårdsektorn med hjälp av automatisering. 

”Om vi vinner tid i det administrativa arbetet kan vi få tid över som istället kan läggas på patienterna”, säger vd:n och medgrundaren Peter Westerholm som tror att personalbristen delvis beror på ineffektiva rekryteringsmetoder. 

Han är förvånad över att så stora delar av det administrativa arbetet fortfarande sker manuellt.

”Vi märkte att det fanns väldigt mycket som kunde förbättras och att det saknades digitala verktyg,” säger vd:n som själv kommer från vårdbemanningsbranschen. 

På Viviums digitala plattform kombineras schemaläggning och resurshantering för timanställda och bemanningspersonal. Tjänsten kan integreras både i privat- och offentlig sektor.  

”Vi är unika för att vi tagit grepp om helheten. Det finns aktörer som bara sköter schemaläggning, sen finns det de som endast tillhandahåller vikarier. Vi däremot, kombinerar alla delar.” 

Vivium har inte haft någon omsättning sedan starten 2020. Men efter det första halvåret 2022 är bolaget uppe i 400.000 kronor. 

Sedan januari är cirka 300 medarbetare vid Danderyds sjukhus uppkopplade till Vivium. Peter Westerholm menar att sjukhuset tack vare plattformen kunnat göra tidsbesparingar på upp till 75 procent. 

”Vårdpersonalen upplever minskad stress och betydligt enklare hantering av schemaläggning som en effekt av Vivium”, säger han. 

I höst lanserar företaget sin tjänst hos ytterligare en aktör som driver sex olika vårdmottagningar. 

”Målsättningen är att fyrdubbla omsättningen under andra delen av året”, säger Peter Westerholm.

I maj stängde Vivium en runda på nio miljoner kronor med befintliga ägare som investeraren Hidden Dreams, fastighetsentreprenören Fredrik Holmström och serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh. 

Nya till Vivium är bland annat NHL-spelarna Oliver Kylington från Calgary Flames och Patrik Nemeth från New York Rangers, som är vänner till en av grundarna. 

Med pengarna tänker de fortsätta satsa på utvecklingen av plattformen samt på att få ut den hos fler kunder. Tanken är att anställa fler till bolaget som i dagsläget består av fyra heltidsanställda på huvudkontoret, varav tre är grundarna själva, plus 10-15 utvecklare.

Peter Westerholm menar att tjänsten så småningom kan komma att utvecklas för områden utanför vårdsektorn.

”Vivium kan appliceras på alla företag med timvikarier. Vi började i den här vertikalen eftersom grundarteamet kommer ifrån vårdbemanningsbranschen.”

Framöver är planen att expandera. Inom fem år vill Vivium ha tagit klivet utanför den svenska marknaden. 

”Vi vill vara en av de självklara aktörerna när det kommer till schemaläggning för vården för Europa och USA.” 

Läs mer: Studenternas vårdplattform tar in miljoner från Dropbox-grundare 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera