1515

E-handelsraketens vd investerar i hållbara äkta smycken: ”Växer med 500 procent”

Återvunnet guld och labbodlade diamanter – Akind säljer smycken på nätet och expanderar till Europa. Nu investerar affischsajten Desenios vd Fredrik Palm och Let’s Deal-grundaren Alexander Hars i bolaget.

Anna Wallander, medgrundare och vd för e-handelsbutiken Akind som säljer smycken.
Anna Wallander, medgrundare och vd för e-handelsbutiken Akind som säljer smycken.

Smycken som inte kompromissar med miljön. Det är tanken bakom e-handeln Akind som säljer halsband, ringar, örhängen och armband i återvunnet guld med labbodlade diamanter och odlade pärlor. 

”Vi satsar på hållbara material och hållbara priser. Vår kund är en kvinna som är medveten och bryr sig om var smycket kommer ifrån”, säger Akinds vd och medgrundare Anna Wallander.

Sedan starten 2019 har bolaget växt med 500 procent per år och siktar på att omsätta 15 miljoner kronor under 2021.

”Presenter är stort inom smycken, men vi riktar oss till de som vill köpa till sig själva. Kvinnor mellan 30–45 år är en ’sweet spot’, då de har börjat tjäna lite mer och spenderar mindre pengar på slit-och-släng-produkter”, säger Anna Wallander.

Nu går e-handelsprofilen och den nyligen börsnoterade affischsajten Desenios vd Fredrik Palm in med pengar i Akind. Med sig har han också Let’s Deal-grundaren och Desenios styrelseordförande Alexander Hars samt nätklädbutiken Askets medgrundare Jakob Dworsky. Tillsammans med befintliga ägare lägger de in en investering på 5 miljoner kronor i Akind.

Läs också: Storägaren Mats Qviberg om Desenios börskollaps: ”De borde skämmas”

Hittills har verksamheten finansierats av innovationslån från Almi och pengar från grundarnas nätverk. Kontakten med investerare tog Anna Wallander själv eller fick introduktioner från vänner och bekanta. Hon hade 7–8 möten och processen gick snabbt.

Bolaget har i dag åtta anställda och satsar på att sprida sitt varumärke genom digital marknadsföring och influerare. Designern Maria Axelqvist har varit med från starten och är den som tillsammans med Anna Wallander tagit fram utseendet på smyckena.

I år har man även startat försäljning i Tyskland och Nederländerna – en satsning som investeringen ska användas till. För att utveckla verksamheten vill Anna Wallander också anställa en person som tar helhetsansvaret för digital annonsering och att bolaget ska bli mer datadrivet.

”Vi säljer mest i Sverige, men Tyskland borde ta över i slutet av året”, säger hon.

Tröskeln för att köpa smycken på nätet kan upplevas högre än exempelvis kläder. Samtidigt kommer de flesta smycken bara i en storlek och Akind får väldigt få returer.

Anna Wallander har en bakgrund som affärsjurist och aldrig tidigare haft en tanke på att producera smycken. Men att starta eget bolag hade hon alltid drömt om. 

Det var när hon satt och bollade tankar med sin partner som idén till Akind uppstod. De pratade om bolag som har tagit ett nytt grepp på olika produkter genom att sälja prisvärda produkter direkt till konsument via nätet. Som det amerikanska glasögonföretaget Warby Parker och Ace & Tate eller klädbutikerna Everlane och just Asket.

”Men vi tyckte inte riktigt att vi såg något liknande för smycken”, säger Anna Wallander.

Hon började gräva i smyckesindustrin och blev förfärad över den tunga gruvindustrin för att utvinna guld och diamanter. Det finns också jättemycket guld i haven som industrin har börjat titta närmare på att exploatera.

”Det har stor påverkan på jorden, både etiskt och hållbart”, säger hon.

Istället jobbar Akind enbart med återvunnit guld som samlas upp i Madrid i Spanien, och labbodlade diamanter från två fabrikanter i USA och en i Antwerpen.

”Den ena av tillverkarna i USA gör allt med solenergi”, säger Anna Wallander.

Akind-smyckena produceras i en fabrik i Spanien och planen är att addera fler fabriker, för att inte vara beroende av en och kunna skala upp produktionen.

Bolaget släpper nya smycken kontinuerligt och senast har de var smyckade med pärlor som är odlade i Australien.

”Vi har en lång lista och släppen är planerade fram till nästa sommar”, säger Anna Wallander.

Läs också: Influencerns e-handelsraket lockar till sig namnkunniga investerare


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?