1515
Annons

E-handelsprofilen: ”Skidolyckan fick mig att tänka om – och vilja bygga egna bolag”

Susanne Najafi har drivit apotek, startat sju bolag och grundat riskkapitalbolaget Backing Minds. För Di Digital berättar hon om sina framgångar och motgångar – samt om skidolyckan som fick henne att bli entreprenör.

Susanne Najafi, e-handelsprofil och den ena grundaren bakom riskkapitalbolaget Backing Minds.
Susanne Najafi, e-handelsprofil och den ena grundaren bakom riskkapitalbolaget Backing Minds.Foto:Jonas Leijonhufvud

Susanne Najafi växte upp i Stockholmsförorten Rinkeby, en dotter till ambitiösa föräldrar som invandrat från Iran. I Di Digitals podcast Startup Stories berättar hon om uppväxten och om hur föräldrarna jobbade hårt för att hon och hennes syskon skulle få ett bra liv. 

”Mina föräldrar, som är enorma förebilder för mig idag, gjorde allt för att jag och mina syskon skulle få det bra. Dom jobbade dubbla, trippla jobb på SJ och många olika ställen. Men min uppfostran kunde vara ganska hardcore ibland. Jag fick lära mig tidigt att du får ingenting gratis. Du måste kämpa stenhårt om du ska bli någon eller få något”, berättar den 36-åriga bolagsbyggaren och investeraren.  

Första ”upproret” kom när hon sökte till Handelshögskolan, istället för läkarlinjen i linje med föräldrarnas önskemål.

”Dom ville att jag skulle bli läkare, som är varje iraniers stora dröm. Jag fick samtal från släktingar som sa "vi som trodde att du hade bra betyg, vad hände?",” skrattar hon.

Läs mer: Backing Minds gör ny investering: ”En perfekt e-handelsprodukt” 

Susanne Najafi berättar även om sitt första entreprenörs-gigg, då hon som 22-årig trainee, etablerade sminkjättens Oriflames första kontor i Teheran, i föräldrarnas hemland Iran.

”Jag kunde persiska, men med svensk brytning. Så många garvade och undrade vilken by jag kom från. Jag sa: norrut... Men det avdramatiserade entreprenörskap för mig”, säger hon.

Efter examen från Handels följde fyra år på konsumentjätten Procter & Gamble, bland annat som produktchef i Norden och marknadschef för Dubaikontoret med ansvar för några av bolagets lyxvarumärken. 

Allt fick ett dramatiskt slut när Susanne Najafi var med om en dramatisk skidolycka. 

"Jag bröt nacken, men dog inte”, säger hon. 

Vistelsen på sjukhuset skulle vara i flera månader. 

Läs mer: Susanne Najafi en av Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

"Det blev en påtvingad tid för reflektion, vilket jag idag måste säga var fantasiskt. Jag mindes hur det var att starta bolag och kände att jag måste komma ur det här karriärsracet. Vad håller jag på med? Jag ska bygga mina egna bolag!”, säger hon. 

Resten är historia, som det heter. Susanne Najafi gick vidare till att grunda sju bolag, varav tre inom näthandel. Ett av dem var Unity Beauty Group som idag är nätbutiken Eleven (NTL).

”Jag hade som mål att omsätta över 100 miljoner kronor innan jag fyllde 30. Det misslyckades jag med. Jag var 31 år när det skedde”, säger hon.  

2016 grundade hon riskkapitalbolaget Backing Minds ihop med Sara Wimmercranz. Målet var då att satsa på bolag inom underinvesterade marknader, bortom de nätverk som Stockholms riskkapitalbolag rör sig inom. Fonden har tagit in pengar från bland andra H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet William och Selma Olsson, som är arvtagare till Stena Line-imperiet, Oriflame-familjen Af Jochnick, Collector Bank-grundaren Lena Apler, Cristina Stenbeck och King-grundaren Tomas Hartwig.

Läs mer: Nya tungviktare in i Backing Minds 

Sedan dess har Backing Minds (NTL) bland annat investerat i Transfer Galaxy, ett ”Swish för utlandsbetalningar” som startades i Vivalla av två killar med rötterna i Somalia, dna-testbolaget Dynamic Code i Linköping, den nischade nätbutiken Horsemeup från Västra Frölunda och marknadsplatsen Virkesbörsen.

Läs mer: Guldregn över deras ”Swish för utlandsbetalningar” 

Lyssna på intervjun med Backing Minds grundare Susanne Najafi här:

https://embed.acast.com/startupstories/susannenajafi-backingminds

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes

Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

Innehåll från OxceedAnnons

Techbolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed

Finansiell överblick och resultatanalys är två av de vinster som techbolaget Zynca ser med Oxceed. – Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger CFO Zeljko Arezina.

Zynca är ett molnbaserat CRM-system som möjliggör samverkan mellan den privata och offentliga sektorn och är skapat för arbetsgivare, arbetssökande och kompletterande aktörer. En nytänkande tjänst som förenar traditionella metoder med innovativa matchningsalgoritmer, VR-tester och AI assistenter. 

Ville kunna skräddarsy rapporter

Som snabbväxande techbolag var Zynca i behov av ett ekonomisystem som förenklade rapporteringen och uppföljningen.

– Jag har arbetat med den här typen av rapportering tidigare och för att jobba mer effektivt behöver du kunna se och jämföra i ett system, säger Zeljko som är CFO och medgrundare av Zynca.

Ett grundläggande krav var att kunna rensa bort konton i rapporterna för bättre överblick. Ett annat att kunna skräddarsy rapporter för olika målgrupper. 

– Techbranschen är extremt kapitalkrävande. Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger Zeljko.

Läs mer: Tre sätt att prestera bättre som ekonomichef 

Effektiviserar verksamheten med Oxceed

Zynca används idag av över 350 företag och vill bli ledande inom den digitala utvecklingen på arbetsmarknaden för att även expandera utanför Sverige. Med Oxceed kan Zeljko analysera verksamhetens ekonomi från olika perspektiv för att effektivisera verksamheten. 

– Genom Oxceed kan jag gå in både på mer övergripande nivå, och göra en mer detaljerad analys för att hitta de ställen där vi är ineffektiva, säger han.

Zeljko har byggt olika rapporter för olika målgrupper. För styrelse och investerare finns även möjlighet att dyka ner i rapporterna och granska underliggande siffror. 

Rapportering och uppföljning sker månadsvis, per kvartal och på årsbasis. Dessutom används Oxceed regelbundet för uppföljning av kund- och leverantörsreskontra.

– Där kan vi exempelvis analysera obetalda fakturor och prioritera hur vi hanterar det. Vi arbetar proaktivt med att hitta problem innan de eskalerar.

Läs mer: Framåtriktad rapportering löser tre viktiga problem i ert företag 

Ökad insikt viktig vinst

Med hjälp av Oxceed har Zynca kunnat spara tid och samtidigt få en bättre överblick över företagets ekonomi. Det bästa tycker Zeljko är att han får konstant tillgång till och möjlighet att analysera bolagets siffror. 

– Det är när du tittar på siffrorna som du verkligen förstår hur det går för företaget. Och det är precis det vi får ut av Oxceed. Vi är jättenöjda, säger Zeljko.

Fatta bättre beslut och öka företagets verksamhet med Oxceed 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Efter Lendifys krisår – därför säljs sorgebarnet

Kreditbolaget Lendify säljs till Danmark – efter ett minst sagt turbulent år. Digitalpodden analyserar bakgrunden och orsakerna till affären.

PODD

Efter att ha fått nobben från Finansinspektionen tvingades det haussade lånebolaget Lendify skrota arbetet med en nyemission om hela 700 miljoner kronor och ställa in börsnoteringen som planerades till 2021. Nu köps bolaget upp av den danska bankappen Lunar. 

Johannes Karlsson och Evelina Nedlund analyserar även EU:s nya lagbomb som ska förbjuda företag att använda ai på ett sätt som manipulerar EU-medborgare. Varför behövs en sådan lag? Och vad kommer att hända med företag som bryter mot reglerna?

Slutligen avhandlas Borgo – den nya utmanaren som gett sig in på den enorma svenska bolånemarknaden. Kommer bolaget lyckas nå målet om att nå 100 miljarder kronor i utlåning på fem år?

Lyssna på veckans avsnitt av Digitalpodden här:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera