1515

E-handelsplattformen vill ge makten till handlarna – backas av Olof Faxander

Luleåbolaget Spotin vill förskjuta makten från de stora techjättarna till varumärken och innehållsskapare. Nu plockar bolaget in friskt kapital i en övertecknad emissionsrunda. Bland investerarna märks Olof Faxander, före detta Sandvik-chef och nu mera partner på Nordic Capital. 

Sandviks före detta vd Olof Faxander (till vänster) ser potential i Kristoffer Karlssons Spotin
Sandviks före detta vd Olof Faxander (till vänster) ser potential i Kristoffer Karlssons Spotin

Spotin, som deltog i Di Digital Startup Tour 2018, erbjuder en plattform som kopplar samman handlare och innehållsskapare. Med tekniken kan e-handel ske direkt i redaktionellt innehåll, som ett modereportage eller liveshopping. Handeln sker direkt, utan att köparen behöver länkas till en ny shoppingsida. All Spotins utveckling sker på huvudkontoret i Luleå medan marknad och säljkontoret finns i Stockholm. 

Läs mer: Luleåbolaget vill revolutionera e-handeln – backas av stjärndomaren 

Bolaget grundades 2015 av Kristoffer Karlsson, och en tidig supporter var den tidigare VM-domaren Jonas Eriksson som gick in med 1,5 miljoner kronor. Efter det har bolaget gjort en rad mindre rundor. I den nya rundan på 15 miljoner kronor värderas bolaget till 150 miljoner kronor. 

”En förstärkt kassa ger oss dels bekräftelse på att vi rör oss i rätt riktning, men självklart även möjligheter till vidare expansion. Vi utesluter inte ytterligare emissioner i takt med en snabbare uppskalning och ett stort intresse”, säger Kristoffer Karlsson.

Investerar gör investmentbolaget Northislet, och på den privata sidan märks Sandviks före detta vd Olof Faxander, nu mera på Nordic Capital, och entreprenören Erik Zetterberg, som haft ledande positioner inom H&M, Amazon och är medgrundare av H&M-backade köpklubben Singular Society.

”E-handelsbranschen har lidit allt för länge och suttit i knä på de stora globala techjättarna och deras klickbaserade affärer. Spotin känns som en spännande lösning med en hållbar affärsmodell, som skapar en uppsida för alla parter”, kommenterar Erik Zetterberg.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?