1515

E-handelskungen om Axfoods satsning: ”Någon annan kan hinna före”

Nätsuccén Apotea har vuxit i raketfart sedan starten. Nu välkomnar grundaren Pär Svärdson Axfoods satsning på en renodlad konkurrent.

Pär Svärdson, vd för Apotea. Foto: Oskar Omne
Pär Svärdson, vd för Apotea. Foto: Oskar OmneBild:Oskar Omne

”Hubia kan bli vår första nätkonkurrent, men det återstår att se.... Någon annan kan fortfarande hinna före”, säger han.

Det var under måndagsförmiddagen som det stod det klart att livsmedelsjätten Axfood ger sig in på apoteksmarknaden på nätet. Detta genom det nystartade bolaget Hubia, som bildas ihop med Axel Johnsons investmentbolag Novax och entreprenörerna bakom bolaget Lenson. 

”Vi vill kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel”, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Han medger dock att Hubia fortfarande befinner sig i ”ett väldigt tidigt stadium”. Något lanseringsdatum är inte klart. Inte ens namnet är helt spikat. 

Läs mer: Axfood startar nätapotek – utmanar Apotea 

Klart är dock att det nya bolagets huvudkonkurrent blir Apotea, nätsuccén med vd:n och grundaren Pär Svärdson i spetsen. 

Pär Svärdson var tidigare känd som en av grundarna bakom nätbokbutiken Adlibris, som såldes till Bonnier 2011. Efter försäljningen gick han och flera av kollegorna vidare till att ta över nätapoteket Familjeapoteket, som ägdes av Sjätte AP-fonden. Det stöptes om och lanserades som Apotea 2012.

Apotea (NTL) har sedan dess vuxit i raketfart. I fjol omsatte man närmare 970 Mkr, med en nettomarginal på närmare 1,5 procent. I år spår bolaget en omsättning på 1,4 miljarder kronor.

Läs mer: Försäljningslyft för Apotea – nära 700 miljoner på ett halvår 

Succén är idag ett faktum. Apotea har bland annat utsetts till bästa e-handelssajt av Prisjakts användare tre år i rad. Och bolaget värderades till hela 2,4 miljarder kronor när Sven Hagströmers investmentbolag Creades köpte in sig i våras.

Läs mer: Apoteas grundare: Miljardvärderingen är låg

Det kan ta tid innan man öppnar.

Hittills har Apotea främst utmanats av de traditionella apotekskedjorna, som lanserat butiker på nätet. Men deras affärslogik, med höga marginaler för receptfria läkemedel och hygienprodukter, har gjort att de haft svårt att konkurrera. Genom att fokusera på låga priser, bra service och snabb leverans har Apotea lyckats kapa åt sig mellan 55 och 60 procent av apoteksmarknaden på nätet, enligt egen utsago.

Axfoods satsning på Hubia ser nu ut att kunna bli Apoteas första renodlade konkurrent på nätet. Men Pär Svärdson säger sig inte vilja dra några förhastade slutsatser. 

”Hubia kan bli vår första nätkonkurrent, men det återstår att se. Vad jag förstår ska de ha kopplingar till Willys och Hemköp. Och det kan ta tid innan man öppnar. Någon annan kan fortfarande hinna före”, säger han.

Konkurrens kan ge bättre tjänster, lägre priser och snabbare leveranser.

Trots sin avvaktande attityd säger Pär Svärdson sig välkomna konkurrensen. 

”Med tuffare konkurrens blir man sporrad och gör ett bättre jobb. Jag tror Apotea kan vinna på detta, men den stora vinnaren blir nog konsumenterna. Konkurrens kan ju ge bättre tjänster, lägre priser, snabbare leveranser, med mera”, säger han.

Sedan drar han en parallell till Adlibris benhårda konkurrens med Bokus under hans tid vid rodret. 

”Det var bra för oss på Adlibris att ha Bokus som konkurrent. De stora förlorarna blev ju den traditionella bokhandeln, inte minst Bokia som ju inte finns längre”, säger han. 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?