1515
Annons

E-handelskramande Verdane spår dramatisk butiksdöd

Börsplanerna ligger fast för e-handelsbolagen Boozt och Mathem. Det uppger Staffan Mörndal, partner på storägaren Verdane Capital, och spår en dramatisk butiksdöd de kommande åren.

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital spår en snar butiksdöd i Sverige.
Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital spår en snar butiksdöd i Sverige.Foto:Thinkstock, Di

Riskkapitalbolagen har plöjt ner miljardbelopp i e-handel de senaste åren. Riskkapitalbolaget Verdane Capital har gått i bräschen för branschen med ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen. Minst två av dessa, klädbutiken Boozt och livsmedelsbutiken Mathem, ska börsnoteras de närmaste åren, enligt Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital.

”Boozt ska noteras 2017 och Mathem ska in på börsen 2018”, säger han.

Även portföljbolaget Royal Design kan noteras.

När det gäller detaljhandelns framtid har Staffan Mörndal stor tilltro till en hemlig rapport från Swedbank som Di uppmärksammade i fjol. Den hävdar att butikshandeln kommer att nå sin kulmen i år. Men redan nästa år spås e-handelns snabba tillväxt att tränga ut all tillväxt i butikshandeln, som spås krympa år för år de kommande tio åren.

”Vi kommer att se en massiv butiksdöd i Sverige. Det kommer att börja med familjeägda butiker i småstäder och sprida sig till köpcentrum på mindre orter. I England bygger man redan nu om många mindre köpcentrum till lager för e-handeln. Det kommer ske i Sverige också”, säger Staffan Mörndal.

Läs mer: Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv

Trenden är tydlig. Men det är långt ifrån givet vilken takt utvecklingen får och vem vinner mest på vårt ökande nätshoppande.

”En stor del av e-handelsmarknadens tillväxt drivs just nu av fysiska butikskedjor alternativt e-handlare som bygger strategiska butiker”, säger Andreas Svensson, e-handelsexpert på HUI Research.

Han nämner H&M som exempel på en ”omnikanal” som varit bra på detta. H&M har exempelvis en så kallad ”scan and buy”-app som gör att man kan använda mobilen för att scanna streckkoden på ett plagg i butik och beställa den i en annan storlek eller färg på nätet.

Strategin har fallit väl ut. H&M är idag ett av Sveriges största klädbolag på nätet.

”Allt fler kunder börjar vänja sig vid att en butik ska kunna finnas både på nätet och i fysik form”, säger Andreas Svensson på HUI Research.

Staffan Mörndal har en delvis annan bild.

”Min bild är inte att de fysiska kedjorna tar marknadsandelar. De som är stora på nätet vinner både mot de som är små online och de stora fysiska kedjorna”, säger han.

Samtidigt uppger han att många av Verdanes e-handelsbolag, som Babyshop och Royal Design, redan har butiker i den fysiska världen. Två undantag är just Boozt och Mathem.

Läs mer: Miljardboost för Boozt – firar med nytt kontor och lager

”För Mathem har jag svårt att se en satsning på fysiska butiker. Inte heller Boozt, eftersom sortimentet så stort. Men när det gäller Royal Design är det väldigt logiskt med butiker”, säger Staffan Mörndal.


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?