1515

E-handelskramande Verdane spår dramatisk butiksdöd

Börsplanerna ligger fast för e-handelsbolagen Boozt och Mathem. Det uppger Staffan Mörndal, partner på storägaren Verdane Capital, och spår en dramatisk butiksdöd de kommande åren.

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital spår en snar butiksdöd i Sverige.
Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital spår en snar butiksdöd i Sverige.Foto:Thinkstock, Di

Riskkapitalbolagen har plöjt ner miljardbelopp i e-handel de senaste åren. Riskkapitalbolaget Verdane Capital har gått i bräschen för branschen med ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen. Minst två av dessa, klädbutiken Boozt och livsmedelsbutiken Mathem, ska börsnoteras de närmaste åren, enligt Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital.

”Boozt ska noteras 2017 och Mathem ska in på börsen 2018”, säger han.

Även portföljbolaget Royal Design kan noteras.

När det gäller detaljhandelns framtid har Staffan Mörndal stor tilltro till en hemlig rapport från Swedbank som Di uppmärksammade i fjol. Den hävdar att butikshandeln kommer att nå sin kulmen i år. Men redan nästa år spås e-handelns snabba tillväxt att tränga ut all tillväxt i butikshandeln, som spås krympa år för år de kommande tio åren.

”Vi kommer att se en massiv butiksdöd i Sverige. Det kommer att börja med familjeägda butiker i småstäder och sprida sig till köpcentrum på mindre orter. I England bygger man redan nu om många mindre köpcentrum till lager för e-handeln. Det kommer ske i Sverige också”, säger Staffan Mörndal.

Läs mer: Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv

Trenden är tydlig. Men det är långt ifrån givet vilken takt utvecklingen får och vem vinner mest på vårt ökande nätshoppande.

”En stor del av e-handelsmarknadens tillväxt drivs just nu av fysiska butikskedjor alternativt e-handlare som bygger strategiska butiker”, säger Andreas Svensson, e-handelsexpert på HUI Research.

Han nämner H&M som exempel på en ”omnikanal” som varit bra på detta. H&M har exempelvis en så kallad ”scan and buy”-app som gör att man kan använda mobilen för att scanna streckkoden på ett plagg i butik och beställa den i en annan storlek eller färg på nätet.

Strategin har fallit väl ut. H&M är idag ett av Sveriges största klädbolag på nätet.

”Allt fler kunder börjar vänja sig vid att en butik ska kunna finnas både på nätet och i fysik form”, säger Andreas Svensson på HUI Research.

Staffan Mörndal har en delvis annan bild.

”Min bild är inte att de fysiska kedjorna tar marknadsandelar. De som är stora på nätet vinner både mot de som är små online och de stora fysiska kedjorna”, säger han.

Samtidigt uppger han att många av Verdanes e-handelsbolag, som Babyshop och Royal Design, redan har butiker i den fysiska världen. Två undantag är just Boozt och Mathem.

Läs mer: Miljardboost för Boozt – firar med nytt kontor och lager

”För Mathem har jag svårt att se en satsning på fysiska butiker. Inte heller Boozt, eftersom sortimentet så stort. Men när det gäller Royal Design är det väldigt logiskt med butiker”, säger Staffan Mörndal.


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?