1515

E-handeln räknar med pangår: ”Man är beredd att ta risker”

Framtiden ser ljusare ut än någonsin för e-handlarna. Det visar Pricerunners e-handlarindex. ”E-handelsbranschen laddar om för ytterligare ett kanonår”, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers.

Pricerunners vd Nicklas Storåkers.
Pricerunners vd Nicklas Storåkers.Foto:TT och Di.

E-handelssuccén är långt ifrån över, vaccineringen mot covid-19 till trots. Det visar Pricerunners e-handlarindex, en kvartalsvis undersökning där ett urval av prisjämförarsajtens totalt 7 200 handlare deltar. 

Indexet utgår från handlarnas upplevelser ur tre aspekter. För det första ”tendensen”, där bolagen gör en bedömning andra hur försäljningen gått under det senaste kvartalet. Den andra frågan gäller nuläget, alltså hur försäljningen ser ut i dag, medan den tredje är en bedömning på hur onlinehandeln kommer utvecklas under de kommande tolv månaderna.

Det som verkligen sticker ut är framtidstron, som under det första kvartalet ökat från 72,6 till 73,9, vilket är den högsta nivån någonsin. I undersökningen svarade 67 procent av e-handlarna att de förväntar sig en bra eller mycket bra försäljning under nästkommande tolv månader.

”Man är väldigt positiv framöver, trots att pandemin kommer gå över och samhället nu sakta öppnar upp och konsumenter i större utsträckning återgår till fysiska butiker. Förra årets rekordhöga vinster och tillväxt, till stor del på grund av coronaeffekten, är långt ifrån att klinga av”, kommenterar Nicklas Storåkers.

Det sammanvägda indexet har förvisso krympt en aning, från 71 i fjärde kvartalet till 69,8 i första kvartalet. Men det beror till stor del på säsongsmässiga effekter, menar Nicklas Storåkers. 

”Vi ser ett något lägre e-handlarindex i början av året, vilket delvis kan förklaras av en avtagande coronaeffekt. Det är inte speciellt förvånande efter ett så pass starkt 2020 där en majoritet av svenska e-handlare gick med vinst”, kommenterar han. 

Pricerunners delindex Tendensen, vilken mäter utvecklingen under det första kvartalet jämfört med det föregående kvartalet hos e-handlarna, minskade med 5,5 enheter till 63,8.

”Den negativa utvecklingen drivs helt av de 200 största e-handelsbolagen i undersökningen. Det är en helt normal utveckling då både Black Friday och mellandagsreorna infaller kvartalet före och vi alltid ser en lugnare trend under första kvartalet på ett nytt år”, säger Nicklas Storåkers.

Enligt undersökningen gick 70 procent av alla svenska e-handelsbolag med vinst förra året, och plusresultaten var i snitt 35 procent högre än under 2019. Vinsten kommer till stor del att återinvesteras, enligt undersökningen. 61 procent av de tillfrågade kommer bredda produkterbjudandet, och det är bolag inom alla segment inom e-handeln. 

”Har man bredare sortiment så driver det försäljning, nackdelen är att det binder mer kapital. Man måste ha större lager och det finns en större risk att saker inte säljs. Ändå är man beredd att ta risken då man är så optimistisk vad gäller marknaden. E-handelsbranschen mår riktigt bra och laddar om för ytterligare ett kanonår”, säger Nicklas Storåkers.  

Snart har en tredjedel av det andra kvartalet gått, och det var under april i fjol som pandemin på riktigt började sätta avtryck på e-handeln, menar Nicklas Storåkers. 

”Inom kläder bromsade försäljningen in eftersom alla fester avbokades, medan trädgårdsutrustning tog fart. Och konsumenterna letade efter munskydd, handsprit, toalettpapper och till och vevradior som galningar. Det gör att jämförelsesiffrorna under våren i år blir kluriga. Vissa nätbutiker vi talar med utvecklas just nu svagare än förra året, andra starkare. Just andra kvartalet kommer bjuda på en blandad kompott”, avslutar Nicklas Storåkers.

 


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?