1515

E-handeln fortsätter att pressa Axfood

E-handeln kommer att sätta press på Axfoods marginaler under 2018, menar Nordea i en ny analys, som manar till att dumpa livsmedelsjättens aktie.

Axfoods vd Klas Balkow i en Hemköp-butik.
Axfoods vd Klas Balkow i en Hemköp-butik.Foto:Hampus Andersson, Hampus Andersson (Di)

Axfoods marginaler kommer att pressas ned av e-handeln samtidigt som aktien handlas med en premie i förhållande till konkurrenterna. Det är huvuddragen i en ny aktieanalys från storbanken Nordea – i vilken rekommendationen dras ned från behåll till sälj.

Särskilt Hemköpbutikerna, som oftast är belägna i de större städer där konkurrensen från onlineförsäljning är som hårdast, kan komma att få svårt att försvara sina marginaler. Det menar Nordeas analytiker.

Läs mer: E-handeln tynger Axfood – aktien rasar 

Räknat på 2019 års vinstprognoser handlas Axfood i dagsläget till en rekordhög premie jämfört med Ica och genomsnittet av europeiska matförsäljare.

"Med en fortsatt marginalpress sannolik och begränsade möjligheter för vinsttillväxt bedömer vi att den nuvarande värderingen är oberättigad", skriver Nordea.

Resultatet i det fjärde kvartalet 2017 tyngdes för övrigt ned av Axfoods egna e-handelssatsningar. Koncernen har de senaste åren storsatsat på näthandel för sina fysiska kedjor Hemköp och Willys. 

Man har på senare tid även köpt upp två renodlade e-handelsbolag. Dels det tidigare börsnoterade Mat.se och det betydligt mindre matkassebolaget Middagsfrid. 

Läs mer: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln 

Koncernens vd Klas Balkow räknar dock med en fortsatt tillväxt inom e-handelsförsäljningen under 2018, enligt vad han uttryckte för Di Digital i början av februari.

Hur stor andel av Axfoods totala försäljning som e-handeln kan utgöra under året ville dock Klas Balkow inte sia om.

”I vår ambition att växa mer än marknaden är också onlinesidan med i den aspekten. Vi har haft en väldigt fin tillväxt inom online, men från relativt låga nivåer”, sa Klas Balkow till Di Digital.

Axfood handlades vid 13-tiden på onsdagen till 142 kronor, en nedgång med drygt 3 procent för dagen.

(Direkt/ Di Digial)

Läs mer: Axfood sväljer Middagsfrid 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?