1515
Annons

Dystrare än någonsin hos svenska e-handlare

E-handlarnas humör nådde nytt bottenrekord under det första kvartalet av 2022. Det visar Pricerunners e-handlarindex. 

Till vänster: Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.
Till vänster: Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.

Pricerunners e-handlarindex drog igång 2018, och tar varje kvartal tempen på e-handeln. Indexet baseras på hur de tillfrågade e-handlarna bedömer att försäljningen utvecklats i jämförelse med det senaste kvartalet, hur försäljningsläget upplevs i dag och hur de tror att försäljningen kommer utvecklas under ett år framöver.

Efter ett strålande 2020 sjönk humöret under 2021, drabbat av ett osäkert pandemiläge, komponentbrist och logistikkaos. Under det sista kvartalet för 2021 gick index för första gången under 60, och det första kvartalet för 2022 landar på rekordlåga 52,15. 

Oron beror delvis på Rysslands invasion av Ukraina – hälften av de tillfrågade e-handlarna säger att kriget påverkade verksamheten negativt under årets första tre månader. Men ännu större påverkan har fraktkrisen. 

”Det här är en problematik som kantat många verksamheter sedan pandemins början, då nedstängningar och restriktioner till följd av ökad efterfrågan inom många segment ledde till stora förseningar från tillverkare” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.

Massagepistoltillverkaren Flowlife är ett av de tillfrågade bolagen som drabbats av ökade kostnader under kvartalet. Det som påverkat mest är de höga bränslepriserna, som gjort frakten dyrare. 

”Vi har absolut också blivit påverkade och då främst i form av längre ledtider. Detta har bidragit till att vi fått planera längre fram i tiden och ha ännu bättre framförhållning än vad vi vanligtvis skulle behövt ha” säger bolagets marknadschef Alexander Hosby.

Komponentbristen, som kraftigt försämrat tillgången av bland annat hemelektronik, fortsätter vara en huvudvärk. Över en tredjedel av e-handlarna säger att detta påverkar deras verksamhet.

Nästan en tredjedel svarar att den höga inflationen påverkat dem negativt, och av dessa har en majoritet sett att deras vinst har minskat under årets första kvartal.

Den största skillnaden jämfört med motsvarande period i fjol är att restriktionerna avskaffades i år. En fjärdedel uppfattar det som negativt för affärerna, men en femtedel av de tillfrågade säger att återöppnandet varit positivt. 

Läs mer: Danske Bank varnar för 80 miljarder i minskad köpkraft  

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?