1515

Dystra toner från e-handlarna – logistikkaos hotar julhandeln

Årets leveransproblem sätter käppar i hjulen för svenska e-handlare. Det visar en ny undersökning från Payson och Svea Ekonomi.

I veckan pågår Black Week som kulminerar med Black Friday, shoppingjippot som under de senaste åren varit inledningen på julhandeln.

Enligt e-handelsindikatorn från Payson och Svea ekonomi tror 57 procent av de tillfrågade 822 svenska e-handlarna dock på en svag eller stillastående tillväxt. 1 procent spår en negativ tillväxt medan 42 procent tror på en stark eller mycket tillväxt under julen.

En stor anledning till det negativa tonläget är att en majoritet av de tillfrågande handlarna, närmare bestämt 64 procent, har drabbats av stora förseningar under de senaste tre månaderna. Av de drabbade tror sju av tio att detta kommer påverka julhandeln negativt.

Under de senaste tre månaderna har 69 procent upplevt en svag eller stillastående tillväxt. 5 procent upplever en negativ tillväxt. Resterande 26 procent har haft en stark eller till och med mycket stark tillväxt.

Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar för e-handel på Svea, råder aktörerna att se om sitt hus extra noga.

”Vi ser att många upplevt större förseningar hos sina leverantörer och att det finns risk att detta påverkar försäljningen negativt under julen.  Det är därför viktigt att se över logistiken, lagerhållningen och att planera förökade volymer. Tänk även på att se över verksamheten, allt från erbjudanden, betallösningar och hemsidan så att man förenklar upplevelsen för sina kunder”, kommenterar hon.

Den bransch som kommer gå bäst är hemelektronik och teknik, spår 37 procent av e-handlarna. Näst bäst går det för sport och fritid med 13 procent. Julen brukar sägas vara barnens högtid, den sektorn spås öka med 9 procent.

Läs mer: Varnar för att årets Black friday blir dyrast – här är varorna som sticker ut


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. 

– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?