1515

Dynamic Code fortsätter fjolårets raketfart - ökade omsättningen med 215 procent

Diagnos- och hälsotestsbolaget  Dynamic Code fortsätter fjolårets succéresa. ”Vårt arbete med covid-19-tester har varit ett 'proof of concept' för våra produkter med självprovtagning från hemmet”, kommenterar bolagets vd Louise Nylén.

Dynamic Codes digitala diagnostik satt som som handen i handsken när covid-19 gjorde entré. Bolaget har i dag över 20 tester för diagnoser och tester som könssjukdomar, faderskapstest, nagelsvamp och halsfluss.

”Att digitalisera diagnostiken blir ett allt mer självklart val i vården. För varför ska man ta sig till vårdcentralen för en provtagning när all annan kontakt med primärvården kan skötas digitalt”, kommenterar vd Louise Nylén.

Under 2020 ökade diagnos- och hälsotestsbolaget omsättningen med över 1 400 procent till 278 miljoner kronor, och det inledande kvartalet 2021 inleds starkt. 

När pandemin var ett faktum tog bolaget fram ett PCR-test, och har sedan i våras ett avtal med Folkhälsomyndigheten. I dagsläget utför man 50 000 tester per vecka och i måndags passerades en viktig milstolpe, då man passerade en miljon genomföra PCR-tester. Med detta avtal inkluderat landade omsättningen på 121,1 miljoner kronor för första kvartalet 2021, jämfört med 5,2 Mkr i fjol.

Covid 19-testerna har förfinats under kvartalet, och kan nu visa om invididen bär någon av de tre mutationer som benämns som den brittiska, sydafrikanska och brasilianska. Under maj kommer även ett uppgraderat antikroppstest som visar vilken nivå antikroppar hen har vilket kan avgöra vilken nivå av immunitet man har och därmed om behov av påfyllnad av vaccin föreligger.

Tillväxten i kärnverksamheten, alltså den utöver avtalet med Folkhälsomyndigheten, landande på 16,4 miljoner kronor, en uppgång på 215 procent jämfört med motsvarande period i fjol som låg på 5,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet vände till vinst på 47,3 miljoner kronor, upp från minus 8,4 Mkr.

”Vi har tidigare pratat om att vårt arbete med covid-19-tester har varit ett ”proof of concept” för våra produkter med självprovtagning från hemmet. Här har vi samarbeten med vårdgivare som remitterar självprovtagning som ett led i att ställa en säker diagnos”, säger Louise Nylén.

Exempel på självprovtagning som görs i hemmet med remiss från vårdgivare är bakteriell vaginos, nagelsvamp och könssjukdomar. 

”För läkaren är det i princip ett knapptryck och Dynamic Code sköter sedan utskick av självprovtagningskit till patienten som gör testet hemma och sedan skickar in det till oss och vårt labb. Läkaren får sedan svaret i sitt system och kan därefter ställa diagnos och behandla patienten. Andra test som lämpar sig väl för remiss från läkare är vårt test med självprovtagning för halsfluss Strep A och för HPV-infektion som vi lanserar nu”, kommenterar Dynamic Codes vd.

Aktien handlas kvartalsvis via Pepins och värderingen är enligt Pepins på 1,2 miljarder kronor. 

 

Nyfiken på Health Tech? Så här såg Health Tech Pitch Day ut i höstas.

 

 

 

 

 

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?