1515

Dux-ägaren lanserar skilsmässo-sajt

Dux delägare och före detta vd Charlotte Ljung lanserar en digital plattform för skilsmässor. ”Det här är tjänsten jag själv önskar att jag hade vid mina egna separationer”, säger hon.

Charlotte Ljung, grundare och vd på Endbright.
Charlotte Ljung, grundare och vd på Endbright.Foto:Press.

”Från sängar till separationer.” Med dom orden presenterar Charlotte Ljung sitt nya bolag Endbright, en digital plattform för folk som genomgår en skilsmässa.

Charlotte Ljung är annars känd som en av syskonen i ägarfamiljen bakom sängtillverkaren Dux. Hon var tidigare vd för Dux Nordic, men är idag mest aktiv som ledamot i styrelsen och huvudansvarig för Dux egna hotellkedja och distributionskanal Hotel Duxiana.

Man tampas med sorgen, och känslan av ett misslyckande.

Idén till Endbright fick Charlotte Ljung från sina personliga erfarenheter. Hon har separerat två gånger, en gång 2012 och en gång 2015.

”Det är ju jättetufft! Man tampas med sorgen, och känslan av ett misslyckande. Men det borde ju inte vara så stigmatiserat som det ibland kan vara. En av två äktenskap slutar med skilsmässa”, säger hon.

Charlotte Ljung nämner att hon som företagsledare har goda kunskaper inom juridik och finans. Men hon tyckte ändå att det var svårt att navigera sig genom sina separationer. 

”Det är ju krångligt. Jag såg ett behov av bra rådgivning som inte kostar skjortan. En one stop shop för skilsmässor”, säger hon.

Läs mer: NFT Ventures ökar sitt innehav i Avtal24

Endbright är i grunden en prenumerationstjänst som ska kosta 50-70 kronor i månaden. Ambitionen är att rulla ut sajten i december och appen nästa år.

En topptjänst med egen ”divorce planner” ska också erbjudas.

”För pengarna får man grundläggande hjälp och råd i en process som oftast håller på i 10-14 månader. Man kan vara med längre än så eftersom det ibland finns återkommande behov, som tjänster inom barnpsykologi till exempel”, säger Charlotte Ljung.

Bolaget erbjuder även tilläggstjänster. Man kan köpa 30-minutersmöten med jurister, medlare, coacher, med mera. 

”En topptjänst med egen 'divorce planner' ska också erbjudas”, säger Charlotte Ljung.

Totalt är man fyra medarbetare på bolaget. Men det interaktiva materialet har tagits fram med en rad personer med expertis inom juridik, finans, psykologi, med mera.  

Än så länge har Charlotte Ljung finansierat bolaget ur egen ficka. 

”Det är helt egenfinansierat än så länge. Men jag har fått en del intressanta propåer från investerare och utesluter inte möjligheten att ta in externt kapital längre fram”, säger hon.

För att kunna erbjuda en fullfjädrad tjänst samarbetar Endbright med flera andra bolag. Viktigast av dessa är Familjens Jurist - Sveriges största juristbyrå inom familjerätt med 280 kontor i Sverige.

Andra partners är Hemfrid, som erbjuder hushållsnära tjänster, och Competencer, ett startupbolag som förmedlar coacher och psykologer.

Mitt i Bruset: Skilsmässor och strider sätter techmiljarder i spinn


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?