1515

Duon skulle utmana Storytel och Audible – går i konkurs

Med knep från kinesiska bokappar ville grundarna bakom Bookself ge Amazons Audible och Storytel en match i Sverige. Nu går bolaget i konkurs. 

Miles Scherrer och Jessica Mansourati grundade Bookself.
Miles Scherrer och Jessica Mansourati grundade Bookself.Foto:Press.

En social bokapp som knyter samman läsare med varandra och författare. Det var affärsidén bakom det svenska startupbolaget Bookself. 

Bolagets engelskspråkiga app lanserades för ett år sedan och lockade drygt 3 000 användare i USA, Sverige och ett 70-tal andra länder på några veckor.

”Jag fick idén när jag jobbade på Sweet Studio, som startades av King-grundarna. Sweet Studio investerar i bolag i idéstadiet och vi tittade mycket på kinesiska konsumentappar”, sa Miles Scherrer, vd för Bookself, till Di Digital i oktober i fjol.

Han sökte sig sedan till startupgeneratorn Antler där han träffade Jessica Mansourati. De grundade Bookself i januari 2019 och tog in en miljon kronor i riskkapital från Antler. Nio månader lanserade de första versionen av sin app.

Årsredovisningen för 2019 visar att bolagets förlust uppgick till en dryg miljon 2019, med en omsättning på 72 000 kronor. 

För ett år sedan letade Bookself riskkapital för att bygga vidare appen och anställa folk.

Men nu har alltså bolaget begärts i konkurs vid Stockholms tingsrätt. Konkursförvaltare är Lars Eric Gustafsson vid Advokatfirman Schødt. 

Exakt vad som gick fel vill Jessica Mansourati inte säga.

”Det stämmer att vi lämnat in en konkursansökan avseende Bookself. Vi har i dag inga ytterligare kommentarer än vad som framgår av handlingarna”, skriver hon till Di Digital per sms.

Av handlingarna framgår att bolaget är på obestånd och inte kan betala sina skulder. Dessa uppgår till 200 000 kronor. Bland fodringsägarna nämns endast Almi Företagspartner.

Läs mer: Antler har gjort 58 investeringar under krisen

Bookselfs ambition var att bygga en tjänst där användarna skulle bygga en ”bokhylla” med titlar på böcker de hade läst, eller vill läsa. 

Nästa steg skulle bli att användarna tipsar sina vänner på Facebook och Twitter, för att hitta likasinnade läsare runt om i världen. Efter det skulle användarna börja följa författare och kolla in Bookselfs egna listor över vad förebilder som Bill Gates läser. 

Affärsidén gick ut på att sälja e-böcker och ljudböcker, både via mikrobetalningar och prenumerationer. Fokus var på affärs- och fackböcker.

Inspirationen kom från den kinesiska marknaden. 

”I Kina har sociala läsappar förändrat långformatsläsning för över 600 miljoner användare. De läser och lyssnar på böcker i apparna medan de diskuterar sin läsning och upptäcker nya böcker baserat på vad vänner, influencers och författare rekommenderar”, förklarade medgrundaren Jessica Mansourati då. 

Läs mer: Miljardärskaparen Storytel STORY B -3,56% Dagens utveckling – de blir stenrika på kursraketen 

Som exempel på kinesiska tjänster som grundarna inspirerats av nämnde hon QQ Reading, en social läsapp startad av teknikjätten Tencent, och Weread, en annan tjänst från Tencent som kombinerar social läsning och ”spelifiering”. 

Jessica Mansourati lyfte fram flera intressanta trender från Kina som: 

– Möjligheten att diskutera med och ge dricks till författare.

– Möjligheten att ge feedback på boken medan den fortfarande skrivs. 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?