1515

Duon ska tillverka plast – av svensk potatis

Potato Plastic från Göteborg vill, som företagsnamnet skvallrar om, tillverka plast av potatisrester. ”Vi har planerade pilotprojekt med olika varumärken”, säger vd:n Elin Tornblad, en av sex tävlande i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Elin Tornblad (till vänster) är medgrundare och vd för Potato Plastic och Hanna Johansson är medgrundare och teknisk chef för bolaget.
Elin Tornblad (till vänster) är medgrundare och vd för Potato Plastic och Hanna Johansson är medgrundare och teknisk chef för bolaget.Foto:Rebecka Alveborg

Startupbolaget Potato Plastic är ett av sex företag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december.  Det började som ett projekt våren 2019 på Chalmers Entreprenörskola och bolaget Potato Plastic startades för ett år sedan. 

”Modellen på entreprenörsskolan är att man blir matchad med techidé”, säger Elin Tornblad, medgrundare och vd för Potato Plastic.

När hon hörde uppfinnaren och industridesignern Pontus Törnqvist presentera sin teknik med att tillverka plast av restprodukter från potatis så gick hon igång direkt.

”Idén är så enkel, men ändå så smart”, säger Elin Tornblad.

Hon beskriver tiden med Potato Plastic som ett projekt på Chalmers Entreprenörskola som lyxig.

”Vi hade ett år på oss när vi inte behövde tänka på att tjäna pengar. Det går att tänka om många gånger och träna upp affärssinnet”, säger Elin Tornblad.

Till skolan söker studenter från olika utbildningar, men de flesta är ingenjörer eller ekonomer. Elin Tornblad kom dock från en kandidatexamen i media och kommunikation med inslag av teater och litteraturvetenskap. Hon hade fått jobb som kommunikatör, men tackade nej till det när hon kom på in på entreprenörsskolan.

Om någon hade frågat henne för några år sedan kunde hon aldrig tro att hon skulle grunda ett techbolag.

”Jag tror att techvärlden har mycket att erbjuda, men jag tror att vi måste hitta det humanistiska i det. Det är basen för det vi gör på Potato Plastic”, säger Elin Tornblad.

Hon tycker också att techvärlden måste bli bättre på att kommunicera ut det man gör. 

Läs också: De vill spräcka myten om vem som kan bli entreprenör

Efter examen från Chalmers Entreprenörskola i våras har Potato Plastic varit en del av investeringsbolaget Chalmers Ventures inkubator. Sedan i september är Elin Tornblad och medgrundaren Hanna Johansson, som började på Potato Plastic i augusti, också med i Chalmers Ventures acceleratorprogram som pågår i 18 månader.

Hittills har finansieringen kommit från totalt runt 700 000 kronor från Chalmers Invest och innovationsmyndigheten Vinnova samt företagslån.

Potatisplasten tillverkas än så länge i ett labb och det första användningsområdet Potato Plastic satsar på är så kallade ”mailers”. De ska ersätta plastpåsarna som e-handlare skickar varor i.

”Vi har planerade pilotprojekt med olika varumärken och håller på att undersöka hur plasten kan tillverkas i större skala”, säger Elin Tornblad.

Målet är att potatisplasten ska kunna ersätta engångsprodukter. De är i dag gjorda i plast som i många fall håller i över 450 år. Elin Tornblad menar också att konsumenter i dag luras av plast där det står att den är 100 procent komposterbar.

”Då tror man att det går att slänga plasten i komposten, men i själv verket kan det handla om att den måste komposteras i en viss typ av kärl som kanske inte ens finns i Sverige.”

EU har förbjudit att använda vanlig plast för engångsprodukter 2021 och den ska ersättas av exempelvis det som brukar kallas bioplast.

”Tillverkning av bioplast är inte helt okomplicerad, eftersom råvarorna ofta kommer långt bort ifrån och ofta konkurrerar med odling av mat i andra länder. Vi vill ha en lokal råvara för vår produkt”, säger Elin Tornblad.

Potato Plastics produkt är helt nedbrytbar och den känns inte heller lika lyxig som plast. 

”Det är ett naturligt material och är inte perfekt”, säger hon.

Sedan hur plasten ska komposteras på rätt sätt i större volymer återstår för Potato Plastic att ta reda på.

”Vi måste lära oss hur systemet fungerar och anpassa produkten till det. För några år sedan trodde jag aldrig att jag skulle ägna så mycket tankeverksamhet åt kompostering”, säger Elin Tornblad.

Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Grace Health: Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Panion:
Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia: Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?