1515

Duon hoppade av konsultjätten PWC – startar eget: ”Behövs något nytt”

Petra Stenqvist och Susanna Backman hoppar av konsultjätten PWC och startar en hållbar och jämställd teknikbyrå. ”Agena Tech föddes ur en dialog om att det behövs något nytt både för startupscenen och större aktörer”, säger medgrundaren Susanna Backman.

Petra Stenqvist och Susanna Backman är medgrundare till Agena Tech som har målet att företag ska digitalisera sina verksamheter mer hållbart och jämställt.
Petra Stenqvist och Susanna Backman är medgrundare till Agena Tech som har målet att företag ska digitalisera sina verksamheter mer hållbart och jämställt.

Petra Stenqvist och Susanna Backman är kolleger sedan länge. De var båda delägare i varumärkes- och innovationsbyrån Pond, som köptes upp konsultbolaget Pricewaterhousecoopers, PWC, 2016. 

Nyligen lämnade de dock PWC för att tillsammans med Mikael Bäckström, som kommer från medtech-sektorn, starta byrån Agena Tech.

”Agena Tech föddes ur en dialog om att det behövs något nytt för att hjälpa startupscenen, men också för större aktörer som vill ta sig framåt med digitalisering”, säger Susanna Backman.

Målet är att hjälpa bolag att digitalisera snabbt och effektivt, men också hållbart och jämställt, vilket grundarna menar att man ofta ser förbi. Det finns också en stor brist på utvecklare och en jätte som PwC hade svårt att locka till sig dem.

”Vi behövde bryta oss ut för att kunna göra det vi vill”, säger Susanna Backman.

Samtidigt har de ett fortsatt bra förhållande med PWC och har redan hunnit starta ett gemensamt kundprojekt.

”Det är också svårt att attrahera kvinnliga utvecklare och det måste in fler kvinnor på utvecklingscenen, för är teamen inte jämställda blir koden inte det heller”, säger Susanna Backman.

Hittills har Agena Tech 150 ukrainska utvecklare som kan ta sig an projekt. En tredjedel av dem är kvinnor med målet att nå en lika fördelning mellan män och kvinnor.

”Det finns ett system i Ukraina där man är en fri entreprenör, men representeras av olika bolag. När vi tar ut kandidater testar vi också samarbetsegenskaper och kommunikation”, säger Petra Stenqvist.

Agena Tech planerar att jobba på tre olika sätt med kunder. Dels med ett dedikerat utvecklingsteam för en viss kund, dels med helhetslösningar, men också att startupbolag tar in Agena Tech som en delägare som står för utveckling. 

”Vi hoppas också kunna få jobba med investerare och komma in från det hållet. Både jag och Petra har erfarenhet från att jobba med startup- och tillväxtföretag kring finansering”, säger Susanna Backman.

Hållbarheten i konceptet ligger dels i att Agena Tech mäter sina utsläpp, men också den så kallade ’offshoring’-lösningen med konsulter som jobbar på distans.

”Offshoring kan komma med negativa associationer, men vi är ett svenskt techbolag med utvecklare i Ukraina”, säger Petra Stenqvist.

Hon menar att det också bäddar för en mer hållbar lösning än att fysiskt flytta utvecklare till Stockholm. Pandemin har även medfört att bolag i dag har anpassat sig mer till att arbeta i distribuerade team.

I större företag är man ofta bra på att utgå från hållbara mål i flera delar av verksamheten, men kan lätt gå vilse när det gäller digitalisering, menar Susanna Backman.

Agena Tech kommer också lägga 20 procent av sin tid på projekt som uppnår sina hållbara mål, men kanske inte har råd med dyr utveckling. 

”Det finns en kraft i att hållbar digitalisering kommer från kommersiellt håll”, säger hon.

Läs också: Rivstart för svenska techbolag – kammade hem 1,9 miljarder kronor under januari


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?