1515

Dubblad omsättning för Splay

Youtubenätverket Splay mer än fördubblade sin omsättning i fjol. "Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning", säger vd:n Vigor Sörman.

Vigor Sörman, vd för Splay.
Vigor Sörman, vd för Splay.

Marknaden för annonsering och sponsrat innehåll i sociala medier växer snabbt. I takt med att tv-tittandet minskar och allt fler lägger mer tid på tjänster som Youtube och Instagram har även reklampengarna flyttat dit. 

De två stora aktörerna på området är Bonniers United Screens och Splay med MTG som huvudägare. Splay har ännu inte gått ut med några omsättningssiffror för 2015 men bolagets grundare Vigor Sörman avslöjar att de, liksom United Screens, hade ett starkt fjolår.

”Vi har haft en enormt snabb tillväxttakt. Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning och mer än fördubblade vår omsättning i fjol”, säger Vigor Sörman till Di.

Läs mer: Hon blir ny Sverigechef på Splay

Splay omsatte 25 miljoner kronor 2014 och landade alltså på över 50 miljoner kronor i omsättning i fjol.

”Vi har expanderat till nya marknader som Tyskland och har nosat på Frankrike och Italien. Dessutom har vi lanserat nya produkter och tjänster och breddar oss utanför Youtube till andra sociala medier för att bli ett digitalt mediehus”, säger Vigor Sörman och säger att Splay tittar på fler nya marknader i Europa under 2016.

TV4 startade för ett år sedan ett eget Youtubenätverk vilket gör att det nu finns tre större bolag som alla tävlar om att kontrollera reklam- och sponsorpengarna som läggs på Youtube-stjärnor. Dessutom sägs Schibsted vara i startgroparna för att dra igång ett eget nätverk.

”När det gäller konkurrens i form av lokala aktörer så tror jag Sverige är en av de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen just nu”, säger Vigor Sörman.

Läs mer: MTG blir majoritetsägare i Splay

Men trots den tuffa konkurrensen räknar Vigor Sörman med att Splay kan fortsätta att växa i samma takt som tidigare. 

”Jag tror att det går att hålla en tillväxttakt på över 100 procent ett tag till. I och med att vi breddar oss och inte enbart jobbar med Youtube så finns det fortfarande utrymme att växa”, säger han. 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?