1515

Dubbelt upp och vinst för United Screens

United Screens mer än dubblade omsättningen och gick med vinst under 2015. Nu utmanar Youtube-nätverket landsortstidningarna på marknaden för lokala annonser. 

Malte Andreasson, vice vd och medgrundare, Natalie Tideström Heidmark, biträdande försäljningschef, och Stina Honkamaa, vd och medgrundare av United Screens.
Malte Andreasson, vice vd och medgrundare, Natalie Tideström Heidmark, biträdande försäljningschef, och Stina Honkamaa, vd och medgrundare av United Screens.Foto:Emelie Wallrud

2015 blev ett bra år för Youtube-nätverket United Screens, med mediekoncernen Bonnier som storägare. Omsättningen steg med hela 157 procent till 54 Mkr och fjolårets förlust på 10 Mkr vändes till en blygsam vinst på 19.000 kronor.

”Egentligen var det inte meningen att gå med vinst. Målet var inte att gå med vinst förrän 2017”, säger Malte Andreasson, vice vd på United Screens med rymligt källarkontor på Kammakargatan i Stockholm.

I rummet intill skymtar en liten tv-studio, med green-screen scenkläder och minst 5-6 peruker. Här är det fritt fram för bolagets Youtube-stjärnor att spela in sina webbfilmer. Totalt har man cirka 250 ”Youtubers” och 450 kanaler i sitt nätverk.

Under året har bolaget dubblat antalet visningar, från cirka 100 miljoner till 200 miljoner per månad, på Youtube. Till det kommer Facebook, Twitch, Instagram, Twitter och Snapchat.

”Det är åtta gånger fler än TV4 Play. Vi har lyckats med vårt mål att etablera ett rejält försprång mot tv-bolagens play-tjänster”, säger Malte Andreasson, som tidigare var tablåchef på just TV4.

Han får medhåll från biträdande försäljningschef Natalie Tideström Heidmark.

”Det här är ett kvitto på att vi ligger rätt i tiden med våra två huvudområden, reklamutrymme för reklamfilm och sponsrat innehåll med våra youtubers. Vi har även lyckats bygga upp ett komplett utbud av genrer, från humor till livsstil”, säger hon.

Några av bolagets största stjärnor är Vanja Wikström, med sin You Tube-show Familjen Wikström Malmqvist, Jonas Ring med sin engelskspråkiga karaktär ”Sp4zie” och livsstils-”vloggaren” Therese Lindgren, som är störst i Sverige med 13 miljoner visningar per månad.

Jonas Rings engelskspråkiga karaktär ”Sp4zie”.

En överraskande trend är att tittandet snabbt kryper upp i åren. När kunder som Bingolotto eller Gant hör av sig har United Screens idag inga problem att plocka ihop ett paket med Youtubers som ger en stor målgrupp av 18-44 åringar, eller av kvinnor över 30.

Trots framgångar för Youtubefenomen som svenska ”Pewdiepie” är United Screens marknad främst lokal. Det senaste året har man visserligen öppnat kontor i Helsingfors och Oslo. Men försäljningen bygger snarare på skräddarsydda sponsorskap än internationell bulkannonsering.

Det senaste året har man börjat utveckla allt fler lokala satsningar, som samarbetet med Reklam 365 som säljer annonsplats i Norr- och Västerbotten. Avtalet är ett lyft för lokalt förankrade Youtubeförmågor som ”Big Steve from England”, som bor i Skellefteå och testar svenska fenomen som snus och surströmming, och Klas Eriksson, en sketchmakare född och uppvuxen i Jokkmokk.

”Vi konkurrerar om annonspengar med lokaltidningar och radio. Men på många sätt skapar vi en reklammarknad som inte funnits tidigare”, säger Malte Andreasson.

Han tillägger dock att United Screens även samarbetar med internationella Youtube-nätverk som Maker Studios.

”Om Sp4zie plötsligt skulle ha en miljon följare i Sydkorea skulle vi höra av oss till dem”, säger han.

United Screens grundades 2013 av Googles tidigare Sverigechef Stina Honkamaa Bergfors, idag vd för bolaget, Malte Andreasson, Oscar Höglund och Jan Zachrisson. De två sistnämnda grundarna lämnade dock bolaget i fjol för musiklicensbolaget Epidemic Sound.

Läs mer: Bonnier ökar sitt ägande i United Screens

I samband med detta ökade Bonnier, som sedan tidigare investerat 20 Mkr i United Screens, sin ägarandel bolaget. Investeringen sker genom Bonnier Growth Media och innebär att Bonnierkoncernen nu äger 47 procent av United Screens. Stina Honkamaa Bergfors och Malte Andreasson äger numera 46 procent av bolaget, medan de resterande 7 procenten ägs av övrig personal.

Läs mer: Miljonklipp för Epidemic Sounds anställda

Under 2016 hoppas Malte Andreasson att omsättningen ska öka med minst 60 procent till 75-80 Mkr. Någon vinst är inte att räkna med. Istället ligger fokus på att utveckla bolagets stjärnor och förbättra det lokala erbjudandet i hela Norden.

 


 

United Screens topp elva Youtubers:

Frog Leap Studios
Visningar/månad: ca 14.000.000.
Genre: Musik.
Beskrivning: Leo Moracchioli som ligger bakom kanalen gör hårdrockscovers på populära låtar, bland hans senaste stora hits är Adele - Hello.

Therese Lindgren

Visningar/månad: 13.700.000
Genre: Livsstil
Beskrivning: Sveriges största youtuber, innehåll som Veckorevyn (under dess storhetstid) för unga kvinnor - allt från djupa samtal kring ångest & oro, till skönhet, mode, inredning och teknik

Sp4zie
Visningar/månad: 13.400.000
Genre: Dataspel
Beskrivning: Jonas Ring spelar och lägger upp videor från Leauge of Legends, och han är världens mest inflytelserika youtuber som spelar det spelet.

Adrianisen
Visningar/månad: 11.300.000
Genre: Teknik
Beskrivning: 2016 års version av råd och rön. Killarna som ligger bakom kanalen Adrianisen testar mobiltelefoner på alla möjliga sätt.

Bass Boost
Visningar/månad: 11.200.000
Genre: Musik
Beskrivning: Finsk musikkanal som lägger upp animerade musikvideos anpassadd till musiken

Pellekofficial
Visningar/månad: 9.500.000
Genre: Musik
Beskrivning: PelleK är norra Europas största coverartist på YouTube. 

Hazardous
Visningar/månad
: 6.200.000
Genre:
Dataspel
Beskrivning: Hazardous är en väldigt dedikerad kille från Västerås som främst spelar GTA, och publicererar vidoes på det. Dessutom gör han då och då vloggar om sitt liv.

GTBoard.com
Visningar/månad
: 4.200.000
Genre: Bilar
Beskrivning: GTboard drivs av bilentusiasten Gustav Träff, vars största intresse är att testa bilar i mångmiljonklassen mot varandra. 

Yung Lean
Visningar/månad: 4.000.000
Genre: Musik
Beskrivning: En av de senaste årens största stjärnskott i indiegenren. Yung Lean har ett speciellt formspråk i sina rapmusikvideos.

Sthlm Panda
Visningar/månad: 3.700.000
Genre: Dold kamera
Beskrivning: STHLM Panda gör videor där de visar på saker de tycker är fel i samhället, samtidigt som de försöker visa upp det godhjärtade hos människor

WilmasBeauty
Visningar/månad: 2.600.000
Genre: Livsstil
Beskrivning: Wilma är en ung entreprenör som tillsammans med sin bror driver WilmasBeauty, som både är en YouTube-kanal och ett sminkmärke.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?