1515

Du sköna nya digitala värld – här är techtrenderna som präglar 2021

Pandemin gav digitaliseringen en rejäl skjuts. Men bolag måste tjäna pengar även i nya tider. Här är tre techtrender som präglar 2021. 

Ida Hansson Brusewitz håller dagliga digitala möten med Di Digitals redaktion hemifrån. När pandemin bröt ut i våras tvingades de, som många andra, att omdefiniera vad en arbetsplats egentligen är. Och många av våra nya digitala vanor är här för att stanna.
Ida Hansson Brusewitz håller dagliga digitala möten med Di Digitals redaktion hemifrån. När pandemin bröt ut i våras tvingades de, som många andra, att omdefiniera vad en arbetsplats egentligen är. Och många av våra nya digitala vanor är här för att stanna.Foto:Gustaf Månsson

”Jag och Johannes kommer in till kontoret för att podda i morgon”, skriver jag till min chef.

”Kontoret? Det heter redaktionen! Jag kommer aldrig i mitt liv att jobba på ett kontor”, svarar chefen.

Hade det varit i början av 2020 så hade jag inte heller sagt ”kontoret”. Men sedan mitten av mars jobbar i stort sett hela redaktionen hemifrån. Att ratta ett snabbfotat nyhetsarbete på distans var en utmaning. Men vi kom snabbt in i nya rutiner. Och nu tänker jag inte längre på redaktionen som en plats – den består av oss medarbetare och det innehåll vi skapar.

I åratal har vi pratat om digitaliseringen. Men under pandemin blev den plötsligt akut. Företag och organisationer vittnar om att de på några veckor drev igenom förändringar som de har brottats med i åratal. 

I en kris är det lättare att förändra beteenden eftersom de flesta förstår varför det behövs. Men våra nya digitala vanor är här för att stanna även efter att covid-19 har blåst över. Många av oss har upptäckt det är bekvämt och även förknippas med en sorts frihet att inte behöva infinna sig på sin arbetsplats en viss tid varje dag. Vi har märkt hur vi kan agera mer globalt och lokalt via digitala kanaler. Samtidigt är det mänskligt att vilja träffas ”på riktigt”. I framtiden blir det naturligt att blanda där vi ses digifysiskt – en del är på plats med andra deltar via video.

Vår spaning i fjolårets utgåva gick ut på att en ny techbubbla hotade att spricka under 2020. Den prognosen har som bekant inte besannats. Även om covid-krisen blev nådastöten för vissa bolag så har den digitala sektorn frodats som aldrig förr. Nätläkarna fick sitt stora genombrott under 2020. E-handeln boomar. Att använda informationsteknik för att bjuda in till eller delta i videomöten tillhör plötsligt vardagen för många.

Det har länge talats om delningsekonomin, där privatpersoner som hyr ut sina hem via Airbnb är ett klassiskt exempel. Men nu har den tagit fart på allvar. På storstädernas gator trängs tusentals elsparkcyklar. Din granne blir din hundvakt genom ett klick i en gigjobbar-app. Biluthyrningsfirmorna krisar medan tjänster där privatpersoner hyr ut sina egna fordon boomar. Tryggheten för konsumenterna säkras genom betygsättning och försäkringar.

Det snabbfotade nyhetsarbetet kräver ständig dialog och Di Digitals redaktion har avstämningar via video vid distansarbete.
Det snabbfotade nyhetsarbetet kräver ständig dialog och Di Digitals redaktion har avstämningar via video vid distansarbete.Foto:Gustaf Månsson

Techbolagens framväxt skapar också en ny elit. Sju av världens tio allra rikaste har gjort sina förmögenheter på tech. Amazons AMZN -1,38% Dagens utveckling grundare Jeff Bezos är numera den rikaste personen i modern tid med ett aktieinnehav motsvarande 1 600 miljarder kronor.

Även ett antal svenska entreprenörer har byggt upp stora bolagsvärden. Vi på Di Digital listade i höstas Sveriges techmiljardärer och kom upp till 59 stycken – 17 fler än året innan.

Vårt land är välkänt för att bygga bolag med tekniskt fokus. Bolag som ljudbokstjänsten Storytel, betalbolaget Klarna och spelutvecklaren Embracer har rusat i värde i år.

De bolag som under 2020 tog in några av de största investeringarna visar stark tillväxt och står väl rustade inför 2021: Klarna (1,9 miljarder i januari och 5,7 miljarder i september), batteritillverkaren Northvolt (5,4 miljarder i september), nätläkaren Kry (1,5 miljarder i januari) och fintechbolaget Tink (700 miljoner i januari).

Fler svenska techbolag siktar på börsen inom några år. Klarna är med sina 93 miljarder kronor högre värderat än etablerade börsföretag som SKF och SCA. Andra omtalade börskandidater är betalbolaget Trustly och modehandlaren Na-kd.

Hittills har fokus främst legat på att visa tillväxt och på att bli störst i sitt segment. Men nu hörs allt oftare från investerarkollektivet att även här måste finnas en plan för att leverera vinst. Räkna med att höra mer om det under 2021.

Jeff Bezos med Amazon och 5g-nätet lär prägla techutvecklingen i Sverige nästa år.
Jeff Bezos med Amazon och 5g-nätet lär prägla techutvecklingen i Sverige nästa år.

 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?