1515

Dropbox toppchef: ”Kvinnor inom tech sträcker sig nedåt och hjälper varandra”

Samhället har långt kvar tills vi når jämställdhet, men techbranschen leder i alla fall arbetet och visar vägen för andra. Det säger Adrienne Gormley, chef för kundupplevelser på Dropbox, i en exklusiv intervju med Di Digital.

Adrienne Gormley, chef för kundupplevelser på Dropbox.
Adrienne Gormley, chef för kundupplevelser på Dropbox.Foto:Amanda Lindgren

Adrienne Gormley har ett uppdrag. Hon ska minska den arbetsbörda som handlar om att administrera själva arbetsuppgifterna, 'arbete om arbete'.

”Jag tänker på den tid vi lägger ner bara på att gå igenom våra mejl. Vi tillbringar för mycket tid med att organisera arbetet, snarare än att utföra våra faktiska arbetsuppgifter”, säger hon till Di Digital.

Sedan 2014 är hon chef för kundupplevelser på amerikanska molnföretaget Dropbox, med ett börsvärde på över 90 miljarder kronor efter noteringen tidigare i år. Hon leder också flera av bolagets prestigeprojekt i Europa.

Dropbox har växt från att vara en tjänst för att lagra egna filer på nätet till att bli en gemensam arbetsplattform för större arbetsprojekt.

Adrienne Gormley väg till toppen började hos Microsoft, där hon började för 20 år sedan. Senare tillbringade hon nästan åtta år hos Google. Där jobbade Adrienne Gormley med att skala upp bolagets aktiviteter i Europa och Norden.

Det inger mod att se hur kvinnor som nått toppen sträcker sig nedåt och hjälper andra kvinnor till framgång

Under hennes 20 år i techsektorn, som anses vara en bransch som dominerats av män, har Adrienne Gormley sett fler kvinnor ta sig fram och bli förebilder för andra kvinnor.

Läs mer: Börsen mer jämställd än techsektorn – bara en femtedel kvinnor 

”Det är en bransch i förändring. Det finns flera starka kvinnliga förebilder som jag träffat och haft privilegiet att jobba med. Jag tänker på Sheryl Sandberg på Facebook, som jag jobbade med en tid på Google. Jag tänker att det på Stripe, Taskrabbit och även på Dropbox finns flera ledande kvinnor”, säger hon.

Om bara 18-20 procent som tar examen inom datavetenskap är kvinnor, så kommer det bli mycket svårt att nå 50 procent kvinnor på arbetsplatserna

En stor skillnad nu, jämfört med tidigare, är att kvinnorna hjälper varandra för att tillsammans kunna klättra uppåt, menar hon. Detta i stället för att konkurrera ut varandra på ett ohälsosamt sätt.

”Under mina 20 år inom tech har kvinnor kommit upp till toppen och det inger mod att se hur kvinnor som nått toppen sträcker sig nedåt och hjälper andra kvinnor till framgång. Vi håller samman och hjälper varandra”, säger hon.

Adrienne Gormley menar att flera techbolag faktiskt tar sitt ansvar och erkänner mångfald som en viktig del av bolagens framgång. Det visar sig inte minst i de investeringar som techbolagen gör i den egna arbetsstyrkan, något Adrienne Gormley märkte av under sina år på Google.

”Techföretag jobbar för att få upp medvetande om det. När jag jobbade för Google såg jag hur de jobbade på att öka förståelsen för mångfald. Techbolag startar partnerskap med universitet och utbildare, dessutom försöker man påverka politiken kring detta”, säger hon.

Läs mer: De får fler kvinnor att koda: ”Fullbokades nästan direkt” 

Men för att techbranschen i grunden ska kunna bli fullt jämställd behövs fler insatser från samhället, inte bara från bolagen i branschen, menar Adrienne Gormley.

”Om bara 18-20 procent som tar examen inom datavetenskap är kvinnor, så kommer det bli mycket svårt att nå 50 procent kvinnor på arbetsplatserna”, säger hon.

Och frågan om mångfald inom techbranschen är en strukturfråga som berör alla nivåer i samhället. Till och med föräldrar har en viktig roll att spela, enligt Adrienne Gormley.

”Många föräldrar tycker fortfarande att deras döttrar ska bli läkare, advokater eller lärare eftersom man vet vad det yrkesvalet innebär. Tech kan verka lite oklart, så det handlar om att öka kunskapen hos föräldrarna.”

Granskning: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?